گزنی گفت: براساس اخرین آمار اسکوپوس ایران دارای رتبه نخست تولید علم در بین کشورهای اسلامی منطقه را کسب کرد.

علی گزنی معاون پژوهش و فناوری پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) در گفتگو با خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران گفت: بررسی و مقایسه وضعیت علمی کشور تا پایان سال ۲۰۱۴ میلادی در پایگاه استنادی بین المللی اسکوپوس نشان می‌دهد که بر اساس شاخص تعداد مدارک ثبت شده، جمهوری اسلامی ایران در چندین سال گذشته همواره رتبه نخست کشورهای اسلامی و منطقه را دارا بوده است. 

وی افزود: رقابتی شدید میان کشورهای دنیا برای نشر نتایج حاصل از پژوهش‌ها در مجلات معتبر بین المللی وجود دارد. از همین رو، میزان تولید علم کشورهای دنیا از ۱، ۸۴۲، ۸۳۹ مدرک در سال ۲۰۰۵ به ۲، ۶۷۹، ۵۶۸ مدرک در سال ۲۰۱۳ افزایش یافته است؛ شایان ذکر است با اینکه سال ۲۰۱۵ میلادی فرا رسیده، اما هنوز اطلاعات سال ۲۰۱۴ میلادی به صورت کامل نمایه سازی نشده است. علت این امر را می‌توان در پدیده تاخیر در انتشار مجلات علمی جستجو کرد که شامل هر دو پایگاه اسکوپوس و آی. اس. آی می‌گردد. 
 
 گزنی تصریح کرد: بررسی وضعیت رتبه تولید علم کشور در یک دهه گذشته نشان می‌دهد که ایران در سال ۲۰۰۵ دارای رتبه ۳۴ دنیا بود، اما هم اکنون و در سال ۲۰۱۴ کشور حائز رتبه ۱۶ بین المللی گردیده است. لازم به ذکر است که برای تعیین رتبه قطعی کشور در سال ۲۰۱۴ باید چندین ماه دیگر صبر کرد. 

وی اظهار داشت: آمار تولید علم کشور در ده سال گذشته حاکی از آن است که میزان تولیدات علمی کشور در این دوره پنج برابر شده است. جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۰۵ تنها چهار دهم درصد از کل علم دنیا را تولید کرده است، اما در سال ۲۰۱۴ سهم ایران یک و نیم درصد از کل تولید علم دنیا رسید. ده سال پیش ایران تنها ۸، ۱۴۷ مدرک در مجلات معتبر بین المللی منتشر کرده بود، اما در سال ۲۰۱۳ این مقدار به ۳۹، ۹۹۵ مدرک رسیده است. 
  
گزنی در ادامه گفت: جمهوری اسلامی ایران از سال ۲۰۱۱ تاکنون رتبه نخست تولید علم در بین کلیه کشورهای اسلامی را دارا است. همین وضعیت در خصوص رتبه تولید علم کشور در بین کشورهای منطقه صادق است. در سال ۲۰۰۵ ایران رتبه سوم تولید علم کشورهای منطقه را داشت. در سال ۲۰۰۸ کشور حائز رتبه دوم تولید علم در بین کشورهای منطقه شد و از سال ۲۰۱۱ با پیشی گرفتن از ترکیه در سکوی نخست تولید علم کشورهای منطقه قرار گرفت. 

وی تصریح کرد: رتبه نخست تولید علم کشور در حالی بدست آمده است که کشورهای منطقه و جهان اسلام در سال‌های گذشته از رشدی در خور توجه در حوزه تولید علم برخوردار بوده‌اند؛ بنابراین کشور به موازات رشد علمی سایر کشور‌ها، در جهت ارتقای رتبه علمی خود تلاش کرده است. 

گزنی در ادامه گفت: مالزی در سال ۲۰۰۵ دارای رتبه ۴۶ در بین کشورهای جهان بود، اما در سال ۲۰۱۴ رتبه این کشور به ۲۳ صعود کرده و میزان تولید علم این کشور از ۳، ۲۶۹مدرک در سال ۲۰۰۵ به ۲۴، ۵۳۴ مدرک در سال ۲۰۱۳ افزایش پیدا کرد. با این حال، تولید علم ایران در سال ۲۰۱۳ بیش از یک و نیم برابر مالزی بوده است. 

وی خاطرنشان کرد: عربستان سعودی میزان مدارک خود در مجلات معتبر بین المللی را از ۲، ۳۸۲مدرک در سال ۲۰۰۵ به ۱۴، ۶۱۳ مدرک در سال ۲۰۱۳ افزایش داده است؛ اما این کشور علی رغم دارا بودن بودجه‌های هنگفت پژوهشی، هنوز از نظر تولیدات علمی فاصله بسیار زیادی با جهموری اسلامی ایران دارد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار