عضو هیات مدیره انجمن سرب و روی:

عوارض ۳۰درصدی معدن در بودجه ۹۴ رکود را عمیق‌تر می‌کند/نزدیک به 450 هزار تن ظرفیت تولید شمش روی داریم

عضو هیات مدیره انجمن سرب و روی با اشاره به اینکه عوارض ۳۰درصدی معدن در بودجه ۹۴ رکود را عمیق تر می‌کند گفت: درآمد معدن می تواند جایگزین خوبی برای فروش نفت باشد.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ ابراهیم جمیلی، عضو هیات مدیره انجمن سرب و روی با حضور در نشست خبری خود با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه خاک‌های کم عیار اکسیده به کنسانتره پرعیار تبدیل می‌شود گفت: اکنون خاک معدنی از کشور ترکیه وارد می شود، به همین منظور کنسرسیومی تشکیل شده که با فراوری که برای کشور دارد ارزش افزوده به همراه داشته باشد.
 
 وی ادامه داد: به تازگی تبدیل خاک‌های کم عیار اکسیده به کنسانتره پرعیار ثبت اختراع شده است و شرکت تهیه و تولید مواد معدنی نیز از این اقدام برای تولید کنسانتره پرعیار حمایت می‌کند چرا که درآمد معدن می‌تواند جایگزین خوبی برای فروش نفت باشد.عضو هیات مدیره انجمن سرب و روی افزود: با توجه به اینکه معدن انگوران از جمله معادنی در دنیا است که عیار بالایی دارد، کشور به داشتن خاک با عیار بالا عادت کرده است، در حالیکه می توان خاک با عیار پایین را فراوری کرد و از آن ارزش افزوده بیشتری به دست آورد.
 
جمیلی اظهار کرد: عمرده ترین بازار هدف کنسانتره ایران، چین است و در مورد شمش نیز عمده‌ترین بازار هند، ترکیه و کره جنوبی است .  پیش بینی می شود که قیمت سرب و روی برای سال آتی در وضعیت فعلی قرار گیرد و تغییر چندانی نداشته باشد.
 
وی با بیان اینکه دولت در صنعت سرب و روی سرمایه گذاری کلانی نداشته است افزود: تنها بخش خصوصی در این صنعت سرمایه گذاری کرده است و هم اکنون نیز از نظر تکنولوژی و تولید این صنعت در رتبه بالایی در دنیا قرار دارد.
 
عضو هیات مدیره انجمن سرب و روی با اشاره به اینکه ایران مزیت‌های بسیاری در تولید شمش و کنسانتره و معادن دارد بیان کرد: نیاز به سرمایه گذاری در این صنعت احساس می‌شود. همچنین در بازار سرمایه پتانسیل خوبی برای رشد در این قسمت وجود دارد. در زمانی که بسیاری از صنایع با افت شاخص بورس همراه بودند، صنایع سرب و روی از کاهش کمتری نسبت به سایر صنایع معدنی برخوردار بودند. 
 
 وی با تأکید بر اینکه صنعت سرب و روی می‌تواند کمک کننده رشد اقتصادی و به صادرات غیر نفتی رونق بخشد گفت:با توجه به شرایط فعلی درآمدهای نفتی، به نظر می رسد درآمدهای ارزی حاصل از صادرات این مواد معدنی می تواند برای کشور مناسب باشد.
 
جمیلی گفت: معدن یکی از مزیت هایی است که نمی‌توان مکان آن را تغییر داد، این در حالی است که دولت اگر می‌خواهد مناطق محروم را آباد کند، باید به آبادی معادن کمک کند؛ این در حالی است که دولت باید جلوی خام فروشی را بگیرد، اما باید سیاستهای تشویقی را نیز برای صنایع معدنی داشته باشد و بهتر است که بداند معدنی ها زیاده‌خواهد نیستند.
 
وی در خصوص عوارض 30درصدی که دولت برای فروش معادن در قانون بودجه سال 94 کل کشور در نظر گرفته است، توضیح داد:  با بستن 30 درصد عوارض به بخش معدن،  رکود عمیق‌تر خواهد شد. اما دولت چنین کاری را نخواهد کرد و رئیس جمهور نیز موافق با آن نیست، بنابراین هم اکنون با کارشناسان خبره معدنی در حال مذاکره با دولت و مجلس هستیم تا این عوارض را کاهش دهیم.
 
جمیلی با اشاره به اینکه  در حال حاضر، نزدیک به 450 هزار تن ظرفیت تولید شمش روی داریم گفت: همچنین حدود 420 هزار تن تولید شمش سرب صورت می گیرد، ضمن اینکه بالای 2 میلیون تن ظرفیت تولید کنسانتره سرب و روی در کشور وجود دارد؛ این در حالی است که هم اکنون تولید شمش 35 تا 40 درصد از ظرفیت را به خود اختصاص می دهد.
 
 انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار