در ۱۳ سال گذشته دولت افغانستان هیچ برنامه‌ای برای توسعه حمل و نقل شهر کابل پایتخت این کشور نداشته است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران؛مقامات وزارت حمل و نقل این کشور می‌گویند که بازسازی شبکه حمل و نقل شهری کابل برای کشورهای کمک کننده در یک دهه گذشته در اولویت نبوده و به همین دلیل هیچ کشوری حاضر به کمک به بازسازی آن نشده است.

بی‌بی‌سی‌ در گزارشی منتشر کرد: کابل با داشتن میلیون‌ها نفر جمعیت یکی از بدترین سیستم‌های حمل و نقل را دارد. سیستم حمل و نقل دولتی از کار افتاده و تنها بخش خصوصی است که به داد مردم کابل می‌رسد. «جارالله منصوری»، معاون برنامه در وزارت حمل و نقل افغانستان می‌گوید که رئیس جمهور «اشرف غنی» خواهان تغییر ساختاری شبکه حمل و نقل دولتی «ملی بس» و مشارکت بخش خصوصی در این زمینه شده است.


شبکه خدمات حمل و نقل شهری کابل در سال ۱۳۵۴ شمسی در زمان ریاست جمهوری «محمد داوود»، ایجاد شد. پیش از شروع جنگ‌های داخلی، شبکه «ملی‌بس» تنها در کابل حدود ۱۶۰۰ اتوبوس داشت. بعدا حدود ۱۵۰ دستگاه اتوبوس‌ برقی هم به شبکه حمل و نقل شهری افزوده شد.

در دوران جنگ‌های داخلی افغانستان شمار زیادی از اتوبوس‌های مربوط به شرکت دولتی ملی‌بس خراب شدند و این شبکه تقریبا از کار افتاد. بعد از سقوط گروه طالبان و طی ۱۰ سال گذشته بیش از ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس شهری از کشور‌های هند، ژاپن، ایران و پاکستان به این بخش کمک شد اما این کمک نتوانست ناوگان شهری کابل را دوباره به حرکت درآورد.

در حال حاضر تعداد زیادی از این اتوبوس‌ها به عنوان آهن پاره فروخته شده و حدود ۸۰۰ دستگاه اتوبوس دیگر نیز در پارکینگ‌های شرکت ملی‌بس زمین گیر شده‌اند. به گفته «احمد نذیر رضایی»، رئیس شرکت ملی‌بس، بیشتر این اتوبوس‌ها به دلیل آنکه نیاز به تعمیر دارند از حرکت بازمانده‌اند. در این گزارش همچنین بر وضعیت نامطلوب و اسفناک کارمندان شرکت ملی‌بس تاکید شده است.

کابل حدود پنج میلیون جمعیت و شبکه حمل و نقل این شهر عمدتا به وسیله خودروهای شخصی، اتوبوس‌های خصوصی، تاکسی، ریکشا (سه چرخه موتوری) می‌چرخد. در این اواخر شماری از شرکت‌های خصوصی وارد شبکه حمل و نقل این شهر شده‌اند. یکی از این شرکت ها توانسته که بیش از ۲۰۰ دستگاه اتوبوس بزرگ و کوچک را وارد شبکه حمل و نقل شهری کابل کند.

مسئولان بارها اعلام کرده اند که کابل ظرفیت جمعیت کنونی اش را ندارد، این شهر برای جمعیت ۵۰۰ هزار نفری با سهولت محدود حمل و نقل بنا گذاشته شده بود. اما در حال حاضر حدود ۵۰۰ هزار وسیله نقلیه در این شهر تردد دارند. بسیاری‌ بر این باورند که احیای ناوگان حمل و نقل شهری نیاز به یک بازنگری جدی دارد. اکنون کابل به پارکینگ بزرگ بیشتر شباهت دارد تا به یک شهری که صاحب شبکه حمل و نقل مدرن باشد.
برچسب ها: پایتخت ، تهران ، کابل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.