رییس اوقاف و امور خیریه کشور گفت: 28 هکتار زمین موقوفه در اصفهان در اختیار انرژی هسته ای است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ، علی محمدی رییس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور در همایش سراسری متولیان موقوفات کشور که امروز ( دوشنبه ) برگزار شد با اشاره به اینکه 28 هکتار زمین موقوفه در اصفهان در اختیار انرژی هسته ای است اظهار کرد: در حال حاضر بیش از 8 هزار متولی موقوفات در کشور وجود دارد .

وی در ادامه پیرامون لزوم تعیین مفاد الحساب موقوفات کشور افزود: براساس قانون موقوفات، در سه ماهه نخست سال حداکثر 25 در صد موقوفات کشور  مفاد الحساب است.

*لزوم احیا و ساماندهی موقوفات و تعیین سهم متولیان در موقوفات مختلف کشور

محمدی رئیس اوقاف و امور خیریه کشور با اشاره به لزوم تعیین سهم متولیان و واقفان کشور در موقوفات مختلف کشور گفت: برای خدمت رسانی و اجرای  نیت واقفان باید اقدامات لازم و ساماندهی و احیای موقوفات کشور انجام شود.
 
وی ادامه داد: مهم ترین اقدامات انجام شده در خصوص استفاده از موقوفات کشور در ایجاد زمینه و بستر مناسب ازدواج جوانان است.

محمدی تصریح کرد:‌بخش عمده موقوفات کشور را موقوفات امام حسینی و عزاداری امام حسین(ع) تشکیل می‌دهد.

وی بیان کرد: مشخص کردن زمان برای اجرای نیات موقوفات کشور و تعیین درآمد موقوفات در  سال از مهم ترین اقدامات اوقاف و امور خیریه کشور است.

محمدی با اشاره به لزوم  هدفمند کردن موقوفات کشور افزود: پیشگیری از به هدر رفتن درآمد موقوفات و هدفمند کردن موقوفات از جمله پیشگیری از اسراف در اطعام عزاداری امام حسین(ع)، ساماندهی و احیای موقوفات کشور از مهم ترین وظایف، اهداف و اقدامات پیش روی اوقاف و امور خیریه کشور است.

وی در ادامه افزود: بیش از سه هزار هیئت در قالب موقوفات امام حسین در سراسر کشور وجود دارد، بیش از 22 میلیارد تومان در عزاداری امام حسین(ع) استفاده می‌شود.

*باید از ظرفیت موقوفات کشور به صورت جمعی و مشارکتی استفاده شود

محمدی رئیس اوقاف و امور خیریه کشور با اشاره به پرهیز از تکروی و انفرادی اداره کردن موقوفات کشور و لزوم مشارکت جمعی در اداره موقوفات و حمایت اوقاف و امور خیریه کشور از متولیان و واقفان کشور گفت: اتحاد میان سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، متولیان، واقفان و وارثان واقفان در اداره نیات موقوفات کشور موثر است.
 
وی ادامه داد:‌ باید تا آن جایی که توان داریم از ایجاد تفرقه میان اوقاف و امور خیریه کشور، متولیان و واقفان کشور پیشگیری شود، موقوفات باید بر اساس شرع و قانون اداره و به آن عمل شود.

محمدی تاکید کرد: هیچ متولی بدون حمایت اوقاف و امور خیریه کشور و بالعکس سازمان اوقاف و امور خیریه بدون حمایت متولیان نمی‌توانند موفق شوند همراهی و کمک به یکدیگر در اجرای نیات موقوفات کشور موثر است.

*نیات مختلف و انجام امور خیریه در چارچوب موقوفات کشور انجام می‌شود

محمدی رئیس اوقاف و امور خیریه کشور با اشاره به  اینکه خیران با اتحاد و همکاری هرچه بیشتر به مردم خدمت می‌کنند و خیران نیز با همکاری متولیان و واقفان کشور تاکنون به مردم خدمت رسانی بسیاری و مناسب کرده‌اند، بیان کرد: وقف جامع همه خیرهای دنیا است. اصلاحات ارضی، خیرات سلامت، موقوفات سلامت و درمان، کمک به بی بضاعتان، بی سرپرستان، یتیمان و کمک به ازدواج جوانان از مهم ترین خیرات در اجرای نیات موقوفات کشور است.
 
وی با اشاره به تفاوت خیرات و نیات موقوفات افزود: خیران متولی و نیات موقوفات در عرصه‌های مختلف با یکدیگر شباهت‌های بسیاری دارند اما عمده‌ترین تفاوت آن‌ها این است که در خیرات متولیان می‌توانند دخل و تصرف کنند ولی در موقوفات نمی‌شود.

محمدی تصریح کرد: سه پیشنهاد در خصوص خیرات و کمک به بیماران به وزارت بهداشت و سازمان نظام  پزشکی شامل احداث بیمارستان سرطان، سکته‌های مغزی و بیماری‌های روحی- روانی اشاره شد که احداث بیمارستان سرطان بر اساس نیاز جامعه تایید شد.

وی در پایان گفت: در سال 92 برای نخستین بار 860میلیارد تومان سند مالی و تعیین مفاد الحساب برای هر بقعه و موقوفه کشور تعیین شده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار