مدیر کل حفاظت محیط زیست لرستان خبر داد: استان لرستان از نظر سطح پوشش جنگل در کشور در جایگاه دوم قرار دارد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران لرستان ؛ فتحی بیرانوند افزود : شرایط آب و هوایی، آب، خاک و وضعیت ناهمواری‌ها نقش اصلی و تعیین‌کننده‌ای در چگونگی پوشش گیاهی دارند.


وی با اعلام اینکه  بارش، عمده‌ترین عامل در تعین پوشش گیاهی استان لرستان است  تصریح کرد : به جز نوار شمالی استان که بیشتر گستره آن را اراضی زراعی و مراتع تشکیل می‌دهند، سایر نواحی استان را غالباً پوشش جنگلی فراگرفته است.


به گفته مدیر کل منابع طبیعی لرستان  تنوع آب و هوا و اختلاف ارتفاع، رویش گونه‌های متنوع و ارزشمندی نظیر گیاهان دارویی، صنعتی و خوراکی را فراهم ساخته است بطوری که حدود 20 درصد از جنگل‌های زاگرس در استان لرستان قرار دارند و دامنه‌های زاگرس غالباً از جنگل‌های بلوط پوشیده شده است.


 فتحی بیرانوند افزود : گونه‌های جنگلی پسته، بادام، ارس، زالزالک، ارژن، زیتون، نارون، گردو، زبان گنجشک، ارغوان، کیکم، میوه‌های جنگلی  مانند گلابی وحشی، آلبالو و گیلاس جنگلی در جنگلهای لرستان موجود است.

وی با اشاره به اینکه اکثر جنگل‌های لرستان در کوه‌های هشتاد پهلو، سفیدکوه اطراف خرم‌آباد، نورآباد، الشتر، کوه‌های بلوران، چنگری، فاوه، شاه‌نشین، کوه تخت اطراف زاغه، زز و ماهرو اطراف الیگودرز پراکنده است گفت: تنوع آب و هوا و اختلاف ارتفاع، رویش گونه‌های متنوع و ارزشمندی نظیر گیاهان دارویی، صنعتی و خوراکی را فراهم ساخته است.


مدیزر کل حفاظت محیط زیست لرستان  خاطر نشان کرد: این محصولات به شکل سنتی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند و شامل نباتاتی چون گل گاوزبان، خاکشیر، گل ختمی، آویشن، عناب، ترنجبین، هلیله ریحان، گل بنفشه، پرسیاوش، کاسنی، گل محمدی، گل سرخ، شقایق، بیدمشک، لاله، زنبق، شیرین بیان، شنگ، زرشک، کنگر وحشی، ریواس، حاجی بیان، فرفیان، پونه، نعنا و نرگس است.

 
در ادامه مدیر کل منابع طبیعی لرستان هم گفت:  بهره‌برداری غیراصولی و بیش از ظرفیت از جنگل‌ها و مراتع سبب نابودی آن‌ها شده است و  هر ساله صدها هکتار از جنگل‌های استان لرستان به دلایل گوناگون تخریب می‌شود.


بهاروند قطع درختان بلوط و تهیه ذغال از این درختان ، تغییر کاربری جنگل‌های لرستان به زمین کشاورزی، آتش‌سوزی‌های عمدی و غیرعمدی، قطع درختان برای احداث جاده و یا تعریض معابر، ورود ریزگردها از مناطق غربی کشور که سبب تخریب 20 درصدی جنگل‌های استان شده است را  از  مهمترین عواملی  دانست که جنگلهای لرستان را تهدید می کنند.


انتهای پیام/ش  


 

برچسب ها: پوشش ، درخت ، گیاهی ، بی نظیر ، لرستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.