«محمد اصفهانی» در نشست آلبوم «شکوه»:

«شکوه» انعکاس پستی و همواری‌های 13 سال گذشته است

مراسم رونمایی و تجلیل از دست‌ اندرکاران جدید ترین آلبوم «محمد اصفهانی»، در سالن کنفرانس خبرگزاری مهر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار موسیقی باشگاه خبرنگاران، عصر امروز مراسم رونمایی و تجلیل از عوامل آلبوم شکوه با حضور محمد اصفهانی، علی رضا کهن دیری، عبدالجبار کاکائی، و پدرام کشت‌کار در سالن کنفرانس مهر برگزار شد.

عبدالجبار کاکائی، در ابتدا گفت: آنچه که من باید بگویم شامل حوزه محتوایی آلبوم می‌شود، پروسه تولید این آلبوم حدود 13 سال زمان برد و چیزی که خیلی درگیر آن بودیم موضوع شعر بود. جامعه ما، جامعه متلاطم جنگ بود، درگیر تبعات جنگ قرار گرفته بود و آنچه که در زمان جنگ به عنوان آثار جنگ تولید می شد حاوی یک قرارداد رسمی بود. اغلب آثار مقاومت و پایداری با مضامینی خاص نوشته می شد.

ترانه سرای قطعه قاب در ادامه افزود: اما با گذر زمان یک بخشی از هنر نیز در ایران شناخته شد و آن هم تبعات جنگ بود، به نظر می آید یکی از حلقه‌های مفقوده جنگ نگاه انسانی به پدیده‌هایی است که تحت تاثیر جنگ قرار گرفته است، یکی از آن نگاه‌ها بازماندگان جنگ و مادران شهدا هستند که هر یک به گونه ای فرزندان خود را از دست داده و در سوگ آنها نشسته‌اند.

این ترانه سرا ادامه داد: البته که کج سلیقه‌گی و کم آگاهی مسئولان در این چند سال نسبت به حوزه شعر جنگ، تبعاتی را همراه داشته و موجب شده که بعضی از ادبیات شعر جنگ، پایین شمردن ارزش جنگ تلقی شود.

وی عنوان کرد: در حال حاضر در حوزه موسیقی این حرکت شاید زیاد توجیه اقتصادی نداشته باشد حرکتی که روی سوژه‌های اجتماعی کار می‌کند، به همین خاطر ما بر آن شدیم تا از منظر انسانی به ماجرای جنگ نگاه کنیم در پی بررسی ترانه‌های مختلف سه اثر مستقیم به جنگ توجه دارد؛ ترانه قاب را چند سال پیش سروده‌ام، ترانه‌ی دیگری از سیدحسن حسینی، که در دوره‌ای که سروده شد مورد واکنش و نقد تنگ نظران این حوزه قرار گرفت و ایشان به خاطر این شعر رنج و مرارت فراوانی کشید که شاید اجرای آن اجر وی باشد و هدیه‌ای باشد که به روح وی اعطا می شود؛ اثر دیگر شعری از علیرضا قزوه‌، است که نگاه ویژه‌ای به جانبازان شیمیایی دارد.

علیرضا کهن‌دیری، از آهنگ سازان این آلبوم در ادامه گفت: بنده معتقدم همیشه خود اثر حرف‌هایی را که باید بزند می گوید؛ من تا شعری را دوست نداشته باشم و با آن ارتباط برقرار نکنم کار نمی‌کنم. این کار را خیلی دوست داشتم بسازم و خیلی برای من دوست داشتنی است و از محمد اصفهانی، و عبدالجبار کاکائی ممنونم که این شعر را به من رساندند تا کار کنم.

پدرام کشت‌کار دیگر آهنگ ساز این آلبوم در ادامه گفت: برای من هم افتخاری بود که باز در کنار محمد اصفهانی کار کنم اما این بار شانس دیگری به من روی آورد آن هم همکاری با علیرضا قزوه بود؛ البته که زمان این کار بسیار طولانی شد و در زمان جنگ آغاز و در زمان صلح به پایان رسید.

وی ادامه داد: بنده نسبت به دوران جوانی‌ام فرق کرده‌ام شاید سنم زیاد شده و موهایم سفید، تا بتوانم اینجا خدمت شما بنشینم؛ در جوانی عشقم موسیقی بود اما الان هدفم فرق کرده، این کار جزء آثاری بود که خیلی سخت ساختم زیرا در زمان ساخت آن تصاویر جنگ دائما جلوی چشمم بود.

خواننده این آلبوم «محمد اصفهانی»، در ادامه نشست گفت: خیلی خوشحالم که در کنار این عزیزان موفق شدیم این آلبوم را بسازیم؛ ما یک تیم همدل وهم فکر بودیم و اگر از این کار روی صمیمیت استشمام می شود به خاطر یک دلی ماست.

وی درباره سفارشی بودن این آلبوم افزود: مهم آن است سفارشی بودن را چه معنا می‌کنید من این آلبوم را به معنای مرسوم سفارشی انجام ندادم و 13 سال پیش پیشنهاد ساخت چنین آلبومی از سوی معاونت هنری موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی به من شد تا آلبومی با این مضمون بسازم و وقتی که همدلی دوستان را دیدم به ساخت چنین کاری ایمان آوردم.

اصفهانی تصریح کرد: ما در این آلبوم هنجارشکنی‌هایی در موسیقی انجام دادیم؛ کار «سراب» را اگر کسی بشنود دور از ذهن است که کهن دیری‌، انجام داده باشد و «ماهی‌های عاشق» یکی از ویژه‌‌ترین قطعات پدرام کشت‌کار است. ما در تولید این آلبوم دستمان باز بود و تنها نقطه‌ی تاریک طولانی شدن آن به خاطر مشکلات مدیریتی بود.

وی در مورد ریزش مخاطب گفت: اینکه من به فکر ریزش و رویش مخاطب باشم و جدولم را بر این اساس بچینم اینطور نیست؛ من هیچ وقت به این امر اعتقاد نداشتم؛ اولین کاری که می خواستم آغاز کنم یک کار مذهبی بنام گلچین بود که به صورت پراکنده از صدا و سیما پخش می شد و به پیشنهاد شرکت سروش این قطعات به عنوان یک آلبوم جمع‌آوری شد. خیلی از دوستان می گفتند که اگر با این آلبوم کارت را آغاز کنی مسلما زمین می خوری و من اعلام کردم اگر قرار است زمین بخورم بهتر است با آلبوم گلچین این اتفاق بیفتد ما به سلیقه مخاطبان احترام بگذاریم و فکر می کنم اگر صادقانه رفتار کنیم به ثواب نزدیکتریم.

اصفهانی درباره قرارداد این آلبوم گفت: در قراردادی که بستیم یک اشتباه صورت گرفت و آن این بود که طرف قرارداد «من» بودم و با طولانی شدن زمان و تغییرات مدیریتی موجب شد حوادث ناخواسته موجب تاخیر در زمان پخش آلبوم ما شود؛ در قرارداد «ما» ذکر نشده بود که این قطعات توسط فرد خاصی ساخته شود و این که قرار بوده فریدون‌ شهبازیان، قطعات را آهنگ سازی کند؛ اینطور نیست و ما قرارداد 7 قطعه را داشتیم که دوستان اعلام کردند همین 5 قطعه کافی است و برای این که آلبوم پرو پیمان شود ما تمرکزمان را بر روی ساخت کلیپ قطعات گذاشتیم.

وی ادامه داد: در طی تولید پروسه آلبوم، کشور ما آبستن حوادثی شد و ما هم در طول حوادث این آلبوم را تولید کردیم، این آلبوم شاید انعکاس این حوادث باشد. این آلبوم انعکاس پستیها و همواریهای این 13 سال است ما حرف دلمان را در قطعات نسبت به زمانی که تولید شده زدیم و این آلبوم فقط یک کار دلی است.

عبدالجبار کاکائی، در ادامه جلسه گفت: تلاطم‌های این چند ساله یک سری از نیازهای ملی ما را از جمله جنگ مورد تهاجم و غفلت قرار داد به همین خاطر بر خود دیدیم تا این میراث‌ها را نجات داده و از آنها حمایت کنیم.

محمد اصفهانی، در ادامه نشست گفت: من برای شروع کارم در موسیقی راه پاپ سنتی را انتخاب کردم چون حس می کنم در مسیر سنتی کارهای بزرگی انجام شده است و چون من به موسیقی الکترونیک هم علاقه‌مند بودم به سراغ پاپ سنتی رفتم.

عبدالجبار کاکایی در ادامه گفت: سکوت محمد اصفهانی در قِبل مسائل پیش آمده دقیقا یکی از مسائل و پایه‌های اخلاقی در شرع ما است که باید رعایت کرد. اما چون جامعه ما در حال گذار است به تبع تکامل ذهن و آگاهی اطلاعات هنری را پشت این چالش‌ها می‌دانم چون ما نیاز به اقدام کردن داریم تا مشخص کنیم تصویر ساز با صدا ساز هیچ فرقی ندارد که این امر نیاز به زمان دارد.

وی ادامه داد: نطفه شعر «قاب» زمانی شکل گرفت که پدری فرزند خود را دستگیر کرد و ما برای اینکه بعدها پیکر فرزند خود را به شهر خود بازگرداند اسمش را در شیشه‌ای نوشته و در قبر گذاشتیم. من در آن لحظه تصویری شکست خورده از آن پدر دیدم که در این شعر لحاظ کردم و در مقابل آن ایستادگی را در چهره مادر نمود دادم.

پدرام کشتکار در ادامه جلسه گفت: درباره بازده زمانی قطعات باید بگویم چطور می شود خیلی از آثار قدیمی‌تر بازهم منتشر می شود و دوست داشتنی است و آثار ما که امروز بیرون می‌آید این استرس را بوجود می‌آورد که شاید فردا فراموش شود؟ ما ریسک نکردیم زیرا این گونه موسیقی‌ها پیش از این هم از طرف محمد اصفهانی منتشر شده است و انگار این سبک موسیقی فقط از اصفهانی بر می‌آید. البته که در این‌گونه آلبوم‌ها باید به تیپ و تفکر و اعتقاد بچه‌ها نیز توجه داشت. چند سال پیش آخرین همکاری پاپ ما با ترک بی‌واژه به پایان رسید و مجددا این اواخر به هم پیشنهاد داده‌ایم و قرار است در آلبوم من که هنوز نامی برای آن مشخص نیست با هم همکاری کنیم.

محمد اصفهانی درباره وضعیت موسیقی گفت: در موسیقی ما افرادی هستند که جور نیستند و چرا این لفظ مطرب باب شده است چون در موسیقی بعضی‌ها مطربی می‌کنند؛ البته این اتفاق در همه صنف‌ها وجود دارد ما باید به تفاهم خیلی بیشتری برسیم و خیلی از موانع از جلوی راه ما برداشته شود.

وی در باره تعامل هنرمندان و روزنامه‌نگاران گفت: در حال حاضر بحث جریان‌های سالم فرهنگی مطرح است که المان‌های متفاوتی دارد و دوتا از این المان‌ها هنر و ژورنالیست است. رعایت امانت باید از دو طرف صورت بگیرد، اگر این تفاهم و حس اعتماد بین ما ایجاد شود اتفاق بزرگی می‌افتد. این جو و حس عدم اعتماد متأسفانه یکی از عوامل تخریب فرهنگ است و توضیح بیشتر تفسیر بیشتر را در اذهان عمومی متبادل می‌کند به طور مثال وقتی که من از مراسم ترحیم همسر بنیامین بیرون می‌آیم و گفتگویی از سر اجبار با من می‌شود و برعکس خبر را می‌نویسند چه باید بکنم؟

پدرام کشتکار در ادامه جلسه افزود: موسیقی جنگ را نمی‌توان به یک بچه سفارش داد، جنگ را باید به کسی داد که آن را حس کرده است؛ من زمانی که می‌خواستم ماهی سرخ را بسازم و می‌خواستم ملودی را برای محمد اصفهانی بخوانم یک جاهایی از من بر نمی‌آمد زیرا بغض گلوی من را می‌گرفت. این بزرگترین نقطه و منطقه هنر در موسیقی است، المان‌هایی در موسیقی جنگ که به غیرت و درهای اجتماع بازمی‌گردد باید صددرصد در قطعات لحاظ شود و منظور علی کهن‌دیری این است که از لحاظ فنی این‌گونه قطعات تفاوت ندارد و من معتقدم در این گونه قطعات نظریات شخص هنرمند باید لحاظ شود.

محمد اصفهانی در ادامه جلسه گفت: یکی از چیزهایی که در این آلبوم اصرار داشتیم بابش باز شود اعتراض و نگاه اعتراضی به رویدادها است که لزوما این گونه نگاه، نگاه براندازانه نیست. ما یکسری دلتنگی‌ها در این مملکت داریم مانند مادران شهدا و جانبازان شیمیایی که خیلی از این جانبازان در غربت خود در آسایشگاه‌ها بسر می‌برند، اجازه دهید ما خودمان یکسری از اعتراضات را واگویه کنیم، این اعتراضات سوپاپ اطمینان است ما خیلی سعی کردیم در این آلبوم چنین بابی را باز کنیم، ما قصد داشتیم گذار کنیم و امیدوارم این آلبوم یکی از مراحل گذار باشد.

گفتنی است؛ در انتها از عوامل این آلبوم با حضور رئیس خبرگزاری مهر تجلیل شد.


انتهای پیام/ اس



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.