گلوبال ریسرچ گزارش داد

آیا نفت 20 دلاری در راه است؟!

پایگاه خبری _ تحلیلی گلوبال ریسرچ در گزارشی با اشاره به سقوط کم سابقه بهای جهانی نفت در سال 2014 نوشت : چه کسی متهم اصلی سقوط مکرر و بی سابقه بهای جنگ نفت محسوب می شود ، عربستان یا امریکا ؟

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه اینترنتی گلوبال ریسرچ در گزارشی به قلم "مایکل اشنایدر" تحت این عنوان که "چه کسی پشت پرده جنگ نفتی قرار دارد و بهای نفت در سال 2015 میلادی تا چه میزان کاهش خواهد یافت" نوشت : چه کسی مسبب کاهش بهای نفت است ؟ آیا عربستان سعودی یا آمریکا در این زمینه نقش دارند؟ آیا عربستان سعودی و دولت آمریکا با یکدیگر همگام شده اند تا به روسیه آسیب بزنند؟ چنانچه جنگ نفتی ادامه پیدا کند نقطه پایان آهنگ کاهش بهای نفت در سال 2015 میلادی کجا خواهد بود؟ برخی تحلیلگران بر این باورند بهای نفت سرانجام به کمتر از 20 دلار در هر بشکه خواهد رسید. 


چنانچه بهای نفت به چنین رقمی نزدیک شود، میلیون ها فرصت شغلی در آمریکا از بین خواهد رفت ، میلیاردها دلار از اوراق قرضه در بخش انرژی بازپرداخت نخواهد شد و شاهد تریلیون ها دلار زیان مالی در صنعت انرژی خواهیم بود. نظام مالی جهان از مدتها پیش آسیب پذیر شده است و تا پایان امسال جهان شاهد پیامدهای کاهش بهای نفت خواهد بود. 

در بدو سیر نزولی بهای جهانی نفت انگشت اتهام بسیاری " عربستان " را نشانه گرفت و می توان بدون تردید اعلام کرد که ریاض این دستکاری را به منظور دستیابی به اهداف ژئوپلتیک خود و هم پیمانان غربی اش انجام داده است . به گزینه ای از مقاله ای که در این باره نوشته شده ، توجه کنید : 

" نگاهی به تاریخچه نه چندان دور عربستان _ بعنوان بزرگترین تولیدکننده و صادرکننده نفت جهان_ می توان به راحتی اثبات کند که چگونه ریاض برای تحقق اهداف خود در عرصه سیاست خارجی از تغییر در بهای نفت استفاده کرده است . در سال 1973 ، انور سادات رییس جمهوری مصر ملک فیصل سعودی را متقاعد کرد که تولید نفت را قطع و قیمت های جهانی این محصول راافزایش دهد . در موردی دیگر ، ممنوعیت صادرات نفت به منظور تنبیه ایالات متحده _ که از رژیم صهیونیستی علیه کشورهای عربی حمایت کرده بود _ انجام گرفته بود . این سیاست ریاض عمل کرد و " شوک قیمت نفت " بهای آن را تا چهار برابر افزایش داد . "  



اندرو تاپ در بخشی از مقاله خود نوشت: 
عربستان سعودی به عنوان بزرگترین تولیدکننده و صادرکننده نفت در جهان پیشتر نیز از بهای نفت برای تحقق اهداف خود در زمینه سیاست خارجی استفاده کرده است. انور سادات رئیس جمهور مصر در سال 1973 پادشاه عربستان را متقاعد کرد تولید نفت را کاهش و بهای آن را افزایش دهد و تا جای ممکن صادرات نفت راتحریم کند تا از این طریق آمریکا به سبب حمایت از اسرائیل علیه کشورهای عربی مجازات شود. این رویکرد محقق شد و بهای نفت تا چهار برابر افزایش یافت. 
در سال 1986 نیز بار دیگر این مسئله تکرار شد و آن هنگامی بود که سازمان کشورهای صادرکننده نفت ، اوپک ، به ریاست عربستان سعودی در اقدامی شتابزده با کاهش بهای نفت موافقت کرد و سپس در سال 1990 ، عربستان سعودی با هدف ضربه به روسیه بهای نفت را کاهش داد. آنها در سال 1998به اهداف خود رسیدند و بهای نفت از 25 دلار در هر بشکه به 12 دلار رسید.  در پی این اقدام روسیه نتوانست بدهی های خود را در موعد مقرر پرداخت کند. 

عربستان سعودی و دیگر اعضای اوپک در مواردی نیز به منظور افزایش قیمت نفت اقدام به کاهش تولید کرده اند به نحوی که در سال 2008 ، بهای نفت به 147 دلار در هر بشکه رسید. 

آهنگ کنونی کاهش بهای نفت نشان می دهد عربستان سعودی و اوپک در تلاش برای کنار زدن رقبای خود همچون تولیدکنندگان آمریکایی نفت شل هستند که با کاهش قیمت نفت به طور قطع متضرر خواهند شد. 

حتی پیش از کاهش بهای نفت نیز، سعودی ها نفت را با قیمتی ارزانتر در اختیار چین قرار می دادند. مخالفت اوپک در 27 نوامبر با کاهش تولید نفت آشکارا نشان داد که بهای نفت در حقیقت با هدف راه اندازی جنگ نفتی میان عربستان سعودی و آمریکا کاهش داده شده است. 

چنانچه سعودی ها به دنبال تثبیت بهای نفت باشند به راحتی می توانند با کاهش میزان تولید این کار را انجام دهند. برخی بر این باورند عربستان سعودی نه تنها خواهان کنار زدن تولید کنندگان آمریکایی نفت شل است بلکه می کوشد با کاهش بهای نفت به ایران نیز ضربه بزند. 

روزنامه دیلی میل در مقاله ای نوشت: 
به طور کلی ، عربستان سعودی و متحدان این کشور در حاشیه خلیج فارس ، ایران را رقیب اصلی خود در منطقه می دانند. سعودی ها از اقدام ایران در حمایت از بشار اسد رئیس جمهور سوریه خشمگین هستند. 

واقعیت آن است که عربستان سعودی همچنان بر موضع خود تاکید دارد زیرا تولید نفت ارزان است و این کشور ذخایر عظیم نفتی را در اختیار دارد . این کشور می تواند یک تا سه سال در برابر بهای پایین نفت مقاومت کند. 

از سوی دیگر برخی بر این باورند عربستان سعودی و آمریکا برای کاهش بهای نفت با یکدیگر تبانی کرده اند و هدف اصلی آنها روسیه است. 


"نیکلاس مادورو" رئیس جمهور ونزوئلا به تازگی در نطقی تلویزیونی اعلام کرد : "آیا می دانید جنگ نفتی به راه افتاده است و هدف اصلی آن ضربه زدن به روسیه است. این جنگ به لحاظ راهبردی برنامه ریزی شده است و ونزوئلا هدف دیگر آن است. "
 
وی در ادامه آمریکا را به تلاش برای اشباع بازار از نفت شل متهم کرد و افزود این تلاش ها با هدف ضربه زدن به انقلاب ونزوئلا و ایجاد نابسامانی اقتصادی در این کشور صورت می‌گیرد. 

ونزوئلا و روسیه که هر دو مناسبات تیره ای با واشنگتن دارند با کاهش بهای نفت در جهان به شدت متضرر خواهند شد. 

به نظر می رسد ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه نیز با این فرضیه هم عقیده است . وی می گوید : "همه ما شاهد بهای نفت هستیم و صحبت های بسیاری درباره علت آن مطرح شده است. آیا کاهش بهای نفت می تواند نتیجه توافق آمریکا و عربستان سعودی برای مجازات ایران و آسیب زدن به اقتصاد روسیه و ونزوئلا باشد؟"
 
بدون تردید ، باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا قصد دارد روسیه را بر سر تحولات اوکراین مجازات کند و بهای نفت یکی از بهترین شیوه های تحقق این هدف است. چنانچه صنعت نفت شل آمریکا در این روند متضرر شود ، این امتیازی برای هواداران محیط زیست در دولت اوباما خواهد بود. 

بسیاری دیگر معتقدند این جنگ نفتی بیش از بیش پیچیده شده است. مارتین کاتوسا می‌گوید این جنگی سه جانبه میان اوپک، روسیه و آمریکاست. 

وی با اشاره به اینکه تولید نفت در سال 2015 رو به کاهش نخواهد گذاشت می‌گوید : "اوپک تولید نفت را کاهش نخواهد داد. آنها به دنبال افزایش تولید هستند. روسیه تولید را بیش از هر زمان دیگری افزایش داده است. با توجه به اینکه روسیه و اوپک حاضر به از دست دادن سهم خود در بازار نیستند چگونه صنعت شل با آنها رقابت خواهد کرد؟

انگیزه واقعی راه اندازی جنگ نفتی هرآنچه باشد به نظر نمی رسد در آینده نزدیک پایان یابد و این بدان معناست که کاهش بهای نفت همچنان ادامه خواهد داشت. 

حال این سوال مطرح می شود که نقطه پایان کاهش بهای نفت کجا خواهد بود؟ یک تحلیلگر به تازگی در گفتگو با سی ان ان اعلام کرده است احتمال می رود بهای نفت به 30 دلار در هر بشکه برسد. 

"دارین نیوسام" تحلیلگر برجسته می گوید چنانچه آهنگ نزولی بهای نفت متوقف نشود احتمالا شاهد بازگشت بهای نفت به اواخر سال 2008 و اوایل 2009 خواهیم بود ؛ زمانی که بهای نفت به مرز 30 دلار در هر بشکه رسید. 


برخی تحلیلگران نگاه بدبینانه تری به بهای نفت دارند. به طور مثال ، "جرمی وارنر" از روزنامه سیندی مورنینگ هرالد که پیشتر به درستی پیش بینی کرده بود بهای نفت به 80 دلار در هر بشکه خواهد رسید اکنون بهای هر بشکه نفت را 20 دلار پیش بینی می‌کند.  

یک تحلیلگر مسائل فنی به تازگی در گفتگو با سی ان بی سی اعلام کرد در بدترین شرایط احتمال می رود بهای نفت به 14 دلار در هر بشکه برسدبا کاهش بهای نفت بحران مالی بزرگ دیگری در راه است و تا زمانیکه این بحران آشکار نشده است به راحتی نمی‌توان آن را احساس کرد. 



انتهای پیام./.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار