به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، جعفر آهنگران اظهار کرد: کسانی که میخواهند در زمینه واردات خودرو در مناطق آزاد یا ویژه فعالیت کنند باید در این مناطق شرکتی ثبت کرده و از سازمان منطقه آزاد مجوز مربوطه را دریافت کنند. به طور کلی در این مناطق، مقرراتی تحت عنوان آیین نامه راهنمایی و رانندگی برای تردد خودروها وجود دارد.
وی ادامه داد: به عنوان مثال در منطقه آزاد انزلی خودروها تا شعاع 55 کیلومتری حق تردد دارند یا در بعضی مناطق مثل منطقه آزاد ارس، خودروها می توانند از مرز منطقه تا مرکز آن تردد کنند.
معاون مناطق ویژه اقتصادی شورای عالی مناطق آزاد در عین حال بیان کرد: پیشنهاداتی از طرف مناطق آزاد برای افزایش محدوده تردد خودرو داده شده که هیات وزیران با این موضوع موافق نیست.
آهنگران گفت: در مناطق آزاد خودروها پلاک مخصوص این مناطق را دارند و اگر کسی بخواهد خودرویی را از خارج وارد و در آن مناطق استفاده کند برای ورود آن به سرزمین اصلی باید پلاک خودرو را از منطقه آزاد به پلاک ملی تبدیل کند و هزینه ترخیص خودرو را بپردازد.
وی در رابطه با قوانین واردات و صادرات در این مناطق توضیح داد: هیچ منعی برای واردات و صادرات در مناطق آزاد و ویژه وجود ندارد ولی برای ورود کالا از این مناطق به سرزمین اصلی باید قوانین گمرکی رعایت شود.
آهنگران در ادامه توضیح داد: مناطق آزاد و ویژه، محدودههایی در داخل کشور هستند که خارج از قلمرو گمرکی بوده و مقررات صادرات و واردات بر آنها حاکم نیست. در این مناطق به راحتی می توان مواد اولیه و قطعات خودرو یا تکنولوژی های روز دنیا را وارد و تولید کرد که بخشی از این تولیدات می تواند صادر شود.
معاون مناطق ویژه اقتصادی شورای عالی مناطق آزاد با بیان اینکه مناطق آزاد 20 معافیت مالیاتی دارند که مناطق ویژه ندارند، گفت: مناطق آزاد صرفا دولتی بوده ولی مناطق ویژه میتوانند دولتی نیز باشند و مقررات سرمایهگذاری در مناطق آزاد مخصوص این مناطق بوده ولی در مناطق ویژه همانند سرزمین اصلی است.
معاون مناطق ویژه اقتصادی شورای عالی مناطق آزاد در رابطه با تفاوت مقررات بانکی و بیمه درمناطق آزاد و ویژه گفت: این مقررات در مناطق آزاد، خاص این مناطق بوده و بانکهای خارجی،بیمه یا بورس های خارجی نیز می توانند در این مناطق فعالیت کنند ولی در مناطق ویژه این گونه نیست.
وی اضافه کرد: در مناطق آزاد، لغو روادید داریم ولی در مناطق ویژه این موضوع تابع سرزمین اصلی است.
آهنگران با بیان اینکه مناطق آزاد و ویژه هر دو از عوارض معمول کشور معاف هستند، اظهار کرد: سازمانها می توانند در این مناطق عوارض وضع کنند و قانون کار بر آن ها حاکم نیست.
وی در پایان گفت: در حال حاضر هفت منطقه آزاد داریم که البته لایحه منطقه آزاد جاسک نیز به مجلس ارسال شده که به دلیل قرار گرفتن در مسیر انرژی، صنایع انرژی زا در آنجا متمرکز خواهد بود.