علی‌رغم اعلام خروج اقتصاد از رکود با رشد ۴درصدی اقتصاد از سوی دولت، بازار خرده‌فروشان و سوپرمارکت‌ها به‌شدت کساد است و عدم‌تناسب دخل و خرج، آنها را به فکر تغییر شغل انداخته است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران،بانک مرکزی هفته گذشته آخرین گزارش خود از نرخ رشد اقتصادی کشور را منتشر کرد که بر اساس این گزارش، نرخ رشد اقتصادی شش‌ماهه امسال به 4 درصد رسید و بر این اساس مسئولان اقتصادی دولت اعلام کردند که با ثبت رشد مثبت اقتصادی در دو فصل پی‌درپی، اقتصاد کشور از رکود خارج شده است.

ولی اعلام رشد 4درصدی اقتصاد و خروج از رکود، واکنش‌های دیگری را از سوی برخی اقتصاددانان و فعالان اقتصادی درپی داشت و تفاسیر دیگری از این نرخ رشد شده است. اهالی بازار هم هنوز معتقدند که اقتصاد از رکود خارج نشده و کسب و کار آنها کساد است.

یحیی آل‌اسحاق رئیس اتاق بازرگانی تهران درباره دلیل اینکه چرا افزایش نرخ رشد اقتصادی در بازار و بین فعالان اقتصادی حس نمی‌شود، گفت: با بررسی‌هایی که در جلسه با رئیس‌کل و قائم‌مقام بانک مرکزی داشتم، دریافتم که بخش خصوصی و صنایع کوچک و متوسط سهمی در رشد 4درصدی کشور ندارند و این رشد متعلق به صنایع بزرگ دولتی است.

وی افزود: من در دیداری که با رئیس‌کل و قائم‌مقام بانک مرکزی داشتم در مورد چند و چون نرخ رشد اقتصادی بیش از چهار درصد در نیمه اول سال جاری سؤالاتی پرسیدم و جزئیات کامل آن را نیز از سوی مقامات بانک مرکزی دریافت کردم.

به‌گفته رئیس اتاق تهران، صنایع کوچک و متوسط کشور که بیشتر در سطح جامعه فعال هستند بهره‌ای از این نرخ رشد نداشتند و وضعیت آنها خوب نیست.

آل‌اسحاق گفت: صنایع بزرگی چون خودروسازی، پتروشیمی و صنایع ساختمانی در بخش دولتی توانسته‌اند در نیمه اول سال رشد نسبتاً خوبی داشته باشند و در مجموع رشد اقتصادی کشور را به بیش از چهار درصد برسانند اما صنایع کوچک و متوسط و شهرک‌های صنعتی نه در آمار و ارقام بانک مرکزی و نه در واقعیت مشهود وضعیت خوبی ندارند. این واحدهای اقتصادی در حوزه‌های مختلفی از تأمین مالی گرفته تا تولید و حفظ اشتغال خود دچار مشکلات عدیده و روزافزون هستند.

مسعود نیلی مشاور اقتصادی رئیس جمهور هم در پاسخ به سؤال خبرنگار تسنیم مبنی بر "از زمان اعلام رشد اقتصادی 4 درصد در شش‌ماهه نخست سال جاری واکنش‌های مثبت و منفی زیادی را در محافل کارشناسی و خبری داشته‌ایم، لطفاً توضیح دهید که چرا مردم و فعالان اقتصادی این رشد را در زندگی و کسب و کارشان حس نمی‌کنند؟" گفت: رشد اقتصادی اگر قابل مشاهده بود دیگر محاسبه نمی‌کردیم. چرا نرخ ارز را محاسبه نمی‌کنند؟ چون مشاهده می‌شود. 100ها قلم اطلاعات تلفیق می‌شود تا رشد اقتصادی محاسبه شود. بعد اینکه رشد اقتصاد بعد از دوره منفی مثبت می‌شود به‌معنی این نیست که همه آنچه منفی بوده مثبت شده بلکه تنها بخشی از این موارد است.
نیلی گفت: چون فصل اول و دوم را فعلاً تجربه می‌کنیم و برای اینکه تبدیل به حس بازار شود طبیعتاً کار دارد ولی باید فعلاً گفت اثرات منفی کم شده و روند رو به رشد شده است.

* بازار خرده‌فروشان هنوز کساد است

خبرنگار تسنیم برای بررسی تأثیر نرخ رشد اقتصادی 4درصدی در اقتصاد و بازار سری به سوپر مارکت‌ها و خرده فروشی‌های سطح شهر تهران زد تا اوضاع و احوال رونق اقتصاد و بازار را جویا شود ولی کسب و کار آنها رشد 4درصدی اقتصاد و خروج از رکود را تأیید نمی‌کرد.

یکی از خرده فروشان در پاسخ به سؤال خبرنگار تسنیم که پرسید: "دولت اعلام کرده از رکود خارج شدیم، آیا خروج از رکود را در کسب و کار خود حس می‌کنید یا نه؟" پاسخ منفی داد و گفت: اگر منظور شما از رونق افزایش قیمت است، بله، رخ داده ولی فروش ما هر روز کم می‌شود.

وی تصریح کرد، علی‌رغم اینکه اعلام می‌شود نرخ تورم در حال کاهش است، ولی اقلام خرده فروشی سوپر مارکت‌ها هر هفته دچار افزایش قیمت‌های جزئی می‌شود.

این خرده فروش افزود: اینکه دولت اعلام می‌کند تورم کم شده، شاید بیشتر در کالاهای غیر از مواد غذایی و خرده فروشی باشد، در این کالاها امسال مرتب شاهد افزایش قیمت بودیم. در عین حال فروش ما هم هر روز کمتر می‌شود.

به‌سراغ سوپر مارکت دیگری رفتیم. همین سؤال را تکرار کردیم. فاکتور فروش روزانه خود را پیش روی ما گذاشت و مقایسه‌ای کرد با آمار فروش سال گذشته: این روزها فروش روزانه ما کفاف هزینه‌ها را نمی‌کند چه برسد به اینکه بخواهد سودآور باشد.

وی گفت: اگر وضع تا پایان سال به همین صورت ادامه داشته باشد، چاره‌ای ندارم جز اینکه تغییر شغل بدهم و سرمایه خود را در جای دیگری ببرم.

فروشنده دیگری در این باره گفت: مغازه خود را گذاشتم برای فروش. حساب و کتاب کردم دیدم با این وضع کسادی خرید و فروش، نه‌تنها هیچ سودی تا پایان سال نخواهم کرد بلکه اگر مالیات ارزش افزوده و مالیات عملکرد و هزینه برق و گاز را اضافه کنم، ضرر است.

وی تصریح کرد: مأمور سازمان مالیاتی هرجور بخواهی برایش استدلال بیاوری زیر بار نمی‌رود و نمی‌پذیرد که فروش و درآمد امسال ما به‌شدت کاهش یافته است.

یکی از خرده فروشان با تأکید بر اینکه در عمده فروشی‌ها به‌قدری کسادی هست و مشتری ندارند که حاضرند زیر قیمت تمام‌شده و حتی با ضرر بار خود را به خرده‌فروشان بفروشند، گفت: این در حالی است که تولیدکننده‌ها قیمت خود را کاهش نمی‌دهند و حاضر به اعمال تخفیف نیستند.

یکی از خرده فروشان در پاسخ به سؤال تسنیم که پرسید، چرا مردم خرید روزانه خود را کاهش دادند و آیا این به‌معنی صرفه‌جویی است، گفت: در گذشته که وضعیت درآمد مردم بهتر بود، هر موقع که به سوپر مارکت‌ها و فروشگاه‌های خرده فروشی سری می‌زدند، بدون توجه به جیب خود خرج می‌کردند و برخی موارد هم برای تفریح خرید می‌کردند ولی این گونه خرج کردن‌ها دیگر حذف شده و مردم با حساب و کتاب بیشتری خرید می‌کنند چون درآمدها افزایش نیافته و قدرت خرید مردم هر روز کمتر می‌شود.

این فروشنده اظهار کرد: در این شرایط خرده فروشانی که مستأجرند اصلاً سودی نمی‌برند و خیلی از آنها تغییر شغل دادند و مغازه خود را تعطیل کردند. کسانی هم که مالک مغازه‌های خود هستند در پی فروش ملک خود هستند. اگر با پول مغازه‌ام آپارتمان بخرم و اجاره بدهم، درآمد بیشتری دارم. با این اوضاع کساد بازار هزینه دستمزد کارگر هم در نمی‌آید.

منبع: تسنیم
برچسب ها: خرده فروشان ، تقلاب ، شغل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار