دکتر روحانی در مراسم افتتاحییه پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان گفت: بازگشت به قرآن کریم تنها راه نجات مسلمانان جهان در شرایط کنونی است.

به گزارش خبرنگار معارف باشگاه خبرنگاران، حاضر در محل، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی، رئیس‌جمهور در مراسم افتتاحیه پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان که بعد از ظهر امروز، 11 دی ماه در سالن همایش‌های بین‌المللی برج میلاد تهران برگزار شد، اظهار کرد: سرآغاز پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان با حضور 47 کشور جهان در روز آغاز امامت ولی امر مسلمین امام عصر(عج) و در نخستین روز سال میلادی که این ایام نیز به نام عیسی مسیح روح الله و کلمةالله است به فال نیک می‌گیریم.

رئیس‌جمهور افزود: انس با قرآن آن هم اگر از نسل جوان و دانشگاه و دانشگاهیان باشد، جلوه‌ای خاص دارد؛ بی‌تردید مهم‌ترین پیوند جهان اسلام و مسلمانان جهان، قرآن است.

وی با عنوان این مطلب که صلوات، زکات، حج، جهاد، امر به معروف و نهی از منکر و... نیز ما مسلمانان را به یکدیگر نزدیک و متصل می‌کند، گفت: همچنین مراسم مهم عبادی ـ سیاسی حج نیز مظهر وحدت مسلمانان است و ما مسلمانان را به هم نزدیک کرده و پیوندی میان ما ایجاد می‌کند.

روحانی با یادآوری اینکه عشق به قرآن و خاندان پیامبر اکرم(ص) نیز مایه وحدت ما مسلمانان است، ادامه داد: بی‌تردید قرآن آن ثقل اکبر است که پیامبر اکرم(ص) گفت: «انِّی تَارِکٌ فِیکُمُ الثَّقَلَیْنِ کِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی أَهْلَ بَیْتِی» قرآن، مایه هدایت ما مسلمانان بعد از دوران حیات پیامبر عظیم شأن اسلام است؛ بی‌تردید قرآن کتاب خداوند و عترت و خاندان رسالت است.

وی اظهار کرد: شاید در میان همه ادیان آسمانی، آن کتاب آسمانی که به خوبی حفظ شده و دست نخورده و تحریف نشده است فقط قرآن باشد. امروز در میان مردم، کتب آسمانی دیگری نیز حضور دارند اما آن کتابی که به همان صورتی که نازل شده و به همان ترتیبی که پیامبر اکرم(ص) از نظر تنظیم خواسته است که از سوره حمد آغاز و با سوره ناس ختم شود، قرآن است.

رئیس جمهور افزود: آن کتابی که یک آیه آن، یک سطر آن، یک کلمه آن، یک حرف آن و یک اعراب آن دست نخورده است، قرآن مجید است که البته این کتاب تنها مایه رحمت برای ما مسلمانان نیست بلکه مایه رحمت و برکت و نور برای همه مردم جهان و تاریخ بوده، هست و خواهد بود.
وی با بیان اینکه قرآن راه تفکر را برای بشر باز کرده است، گفت: قرآن تنها کتاب شریعت نیست، که ویژه مسلمانان باشد بلکه کتاب معرفت و حکمت و جهان‌بینی جدید است.

روحانی اضافه کرد: قرآن هم اخلاق، هم شریعت، هم طریقت، هم معرفت و هم حکمت دارد؛ قرآن فقط برای آن نیست که آیات آن را که ظاهری زیبا و باطنی عمیق دارد و حتی ساخت ظاهری آن هم با وجود جمع شدن تمام عالمان، متفکران، دانشمندان و ... امکان‌پذیر نیست، بخوانیم، بلکه مهم تر از اعجاز کلام و زیبایی ظاهر، عمق باطنی قرآن است.

وی ادامه داد: قرآن برای آن نیست که آیات آن را به خوبی بخوانیم و با خواندن آن فضای اطراف خود را معطر و زیبا کنیم و از آن فضا لذت ببریم حتی برای آن نیست که آیات را بفهمیم و عمل کنیم بلکه قرآن بالاتر از این است، زیرا قرآن راه را به ما نشان می‌دهد. قرآن راه هدایت، راه پیشرفت، راه توسعه، راه تمدن، راه وحدت و برادری و راه اتحاد و مسیر خودباوری را به ما نشان می‌دهد.

رئیس‌جمهور در این بخش از سخنان خود عنوان کرد: ما آن روزی عقب ماندیم و از پیشرفت فاصله گرفتیم که از قرآن جدا شدیم و باید به قرآن برگردیم. راه نجات ما مسلمانان بازگشت به قرآن است.

وی با بیان اینکه مبارک‌ترین میلاد برای ما مسلمانان، میلاد قرآن است، افزود: میلاد قرآن، میلاد نور و هدایت است. قرآن کلام خداست و زمانی که قرآن می‌خوانیم، خداوند با ما صحبت می‌کند پس چه افتخاری بالاتر از این که خدا با ما سخن گفته است. هر روزی که قرآن را بخوانی، صدای حق را می‌شنوی.

وی با طرح این پرسش که آیا قرآن برای عصر، دوره و زمان خاصی است؟ گفت: قرآن چشمه‌ای است که همواره جوشان بوده و خواهد بود و این ما هستیم که در حد نیاز و توان خود، چشمه‌ای از آن را می‌نوشیم. قرآن، چشمه دائمی و در حال حرکت است.

روحانی با عنوان این مطلب که قرآن مدام در حال تحول است، افزود: امروز برداشت‌هایی که از این چشمه زلال می‌کنیم بشر 100 سال پیش این برداشت‌ها را نداشت که دلیل آن همان متحول بودن قرآن است. قرآن هر روز سخن نو برای ما دارد.

وی یادآور شد: قرآن، رستگاری و گشایش هرروزه برای ما است، چه زیباست اگر قرآن رشته پیوند بین همه مسلمانان باشد و زیباتر از آن، این است که از قرآن به درستی بهره بگیریم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه خداوند سه کتاب پیش روی ما گشوده است، اظهار کرد: کتاب اول، کتاب طبیعت، خلقت و آفرینش است؛ به این معنی که در آفرینش باید دقت و مطالعه کنیم و دریابیم خداوند چگونه زمین و آسمان را شش دوران آفرید. کتاب خلقت، کتاب مطالعه و درک و فهم عمیق انسان‌ها است و بشر هر روز از آن دریافت جدیدی دارد.

وی افزود: کتاب دوم، کتاب تاریخ و عبرت از گذشتگان است که آن هم به ما امر شده تا از تاریخ گذشتگان بهره ببریم و ببینیم عاقبت دیگران در این تاریخ چه بوده و چگونه پیشرفت کرده، شکست خورده یا پیروز شده‌اند. در خود قرآن نیز بخشی از آیات و قصص به سرنوشت پیامبران اختصاص دارد.

روحانی در ادامه گفت: سومین کتاب وحی الهی، قرآن مجید است؛ باید از هر سه کتاب استفاده کنیم و هر سه کتاب باید با هم باشند. خالق قرآن همان خدای خالق جهان و آفرینش است و خدایی است که با اراده او به حرکت درآمد.

وی با عنوان این مطلب که امروز نیازمند وحدت، علم، پیشرفت، خودباوری، ایستادگی و استقامت هستیم، ادامه داد: قرآن می‌تواند به ما بیاموزد که از کدام راه برویم.

رئیس‌جمهور افزود: چرا دیگران باید در دنیا بتوانند برای سرنوشت مسلمانان تصمیم بگیرند؟ و چکمه‌پوشان آنها در سرزمین مسلمانان حضور پیدا کرده و برای جهان اسلام تصمیم بگیرند؟ چرا امروز با تصمیم دیگران، منافع و آینده جهان اسلام در مسیر دیگری قرار گیرد؟

وی اظهار کرد: ما قادریم و می‌توانیم در پناه قرآن، فهم قرآن و عمل به قرآن اجازه ندهیم که دیگران برای ما تصمیم‌گیری کنند. ما در جمهوری اسلامی ایران به انقلابی به رهبری امام خمینی(ره) و هدایت مقام معظم رهبری افتخار می‌کنیم.

روحانی ادامه داد: مسلمانان جهان که در کنار قرآن هستند، به قرآن، اسلام و فرهنگ قرآنی خود افتخار می‌کنند؛ اگر خودباوری و وحدت در میان مسلمانان و بازگشت به هویت اسلامی باشد، می توانیم آینده کشورهای اسلامی را بهتر از امروز بسازیم.

وی در پایان عنوان کرد: به شرکت‌کنندگان در پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان خیر مقدم می‌گویم و از خداوند می‌خواهم همه ما را موفق کند تا قرآن را بخوانیم، بفهمیم و به آن عمل کنیم و سرنوشت ما تام با سعادت در سایه قرآن باشد./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار