قائم مقام سازمان محیط زیست گفت:سازمان بازرسی کل کشور هیچ نامه مکتوبی مبنی بر توقف یا تاخیر در واکذاری آشوراده به سازمان محیط زیست ابلاغ نکرده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، محمد مجابی معاون توسعه و امور حقوقی مجلس سازمان محیط زیست کشور ظهر امروز(پنجشنبه) در برنامه اصل 50 که از شبکه یک سیما به روی آنتن می‌رود با اشاره به این که 17 میلیون از اراضی ملی بر اساس مصوبه شورای عالی محیط زیست جزمناطق 4گانه حفاظتی محسوب می‌شود ، اظهارکرد: این مناطق شامل حیات وحش،اراضی ملی ،پارک ملی ،اراضی ملی و مناطق حفاظت شده است.

وی تاکید کرد: این مناطق جایگاه ویژه ای در سطح جهان دارد و برای حفاظت از آنها باید طرح های مدیریتی ویژه ای ارائه شود و در میان جوامع محلی نقش مهمی را ایفا می‌کنند.

مجابی با اشاره به تفاهم نامه انجام شده میان سازمان محیط زیست و سازمان گردشگری اظهار کرد:در این تفاهم نامه به رعایت قوانین تاکید شده است ،اما وقتی این تفاهم نامه به دست ما رسید به این نتیجه رسیدیم که باید در این راستا یک سری از فعالیت های قانونی انجام شود.

قائم مقام سازمان محیط زیست با اشاره به قانون حفاظت و بهسازی بیان داشت:بر اساس ماده 16 این قانون و همین ماده 192 اصل پنجم قبا انجام هر طرح برزگی در مناطق حفاظت شده باید ارزیابی های قانونی لازم صورت گیرد.

وی ادامه داد:بر همین مبنا شخصا در تاریخ 7/10/93 نامه را در جهت بررسی های بیشتر ابلاغ کردم تا موقتا واگذاری آشوراده به تاخیر بیفتد.

معاونت حقوقی سازمان محیط زیست کشور تصریح کرد: :سازمان بازرسی کل کشور هیچ نامه مکتوبی مبنی بر توقف یا تاخیر در واگذاری آشوراده به سازمان محیط زیست ابلاغ نکرده ،اما در سایت این سازمان موافقت با این موضوع اعلام شده است.

*توقف در روند واگذاری صورت گرفته در دولت پیشین

مجابی افزود :توقف در روند واگذاری های صورت گرفته در دولت پیشین و همین طور متوقف پروژه های غیر قانونی از جمله اقداماتی که تا به امروز توسط من صورت گرفته است.

وی با تاکید بر رعایت طرح های مدیریتی و زون بندی های صورت گرفته در مناطق حفاظت شده بیان داشت:اگر به هنگام توسعه زون بندی های صورت گرفته را رعایت کنیم شاهد اتفاقاتی همچون مرگ پلنگ در جاده گلستان نیستیم.این زون بندی ها در بسیاری از کشور های دنیا به عنوان برنامه های راهبردی متداول است.

*قانون اصل 50 حافظ محیط زیست

معاونت حقوقی سازمان محیط زیست کشورادامه داد:بر اساس قانون اصل 50 هر منطقه ای که جز مناطق حفاظت شده محسوب شود در برابر هر گونه تخریب محافظت می‌شود.

وی خاطرنشان کرد:سازمان محیط زیست به هیچ وجه حق واگذاری هیچ منطقه حفاظت شده ای را به فرد دیگری ندارد.

* شهید محسوب شدن محیط بانانی که در حین ماموریت کشته می‌شوند 

مجابی با اشاره به فعالیت های صورت گرفته در جهت ارتقا وضیعت محیط بانان طی یک سال گذشته بیا داشت:از اولین اقدامات صورت گرفته در خصوص وضیهت محیط بانان تغییر در آیین نامه بنیاد شهید است،بر اساس این تغییرات هنگامی که محیط بانی در جهت دفاع از منافع و اموال محیط زیست کشته شود شهید محسوب می‌شود.

* 440محیط بان تبدیل وضیعت شده اند

وی افزود:از جمله اقدامات دیگر صورت گرفته در این راستا تبدیل  وضیعت 440 محیط با ن از 2500 محیط بان فعال در سازمان محیط زیست از قردادی به پیمانی است.همین طور تلاش کردیم طی طرحی که به معاونت راهبردی رئیس جمهور ابلاغ شده است شغل محیط بانی در زمره مشاغل سخت قرار گیرد.

* 1000محیط بان تحت آموزش قرار گرفته اند

مجابی تاکید کرد:آموزش محیط بانا ن نکته مهم دیگری بود که مورد توجه ما قرار گرفت ،هم اکنون 1000نفر از محیط بانان در آموزشکده محیط زیست تحت آموزش هستند و قرار است گروهی را در جهت آموزش بیشتر به اتریش اعزام کنیم.

انتهای پیام/
برچسب ها: آشوراده ، نامه ، سازمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار