خبرگزاری ريانووستی گزارش داد؛ آمريکا ديگر نمی‌تواند اراده خود را بر کشورهای ديگر تحميل کند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ خبرگزاری ریانووستی امروز (پنجشنبه) اول ژانویه در گزارشی از مسکو درباره حقوق‌بشر در چین و آمریکا نوشت: آمریکا باید بفهمد در دنیایی که چند قطبی شده و درحال جهانی شدن است، کسی نمی‌تواند با تکبر اراده خود را بر کشورهای دیگر تحمیل کند.

اواخر دسامبر چین آمار موقتی را از  طرحی دولتی برای حمایت از حقوق بشر ارائه و خاطر نشان کرد از سال 2012 پیشرفت‌های چشمگیری در زمینه صورت گرفته است.

نهادها و ساختارهای دولتی سطوح مختلف، جزئیات اقدامات خود را در این خصوص گزارش کردند که این امر نشان می‌دهد چین به صورت فعالی برای رسیدن به اهداف تعیین شده در این زمینه عمل می‌کند.

درمدتی که پکن اقدامات خود را در زمینه حقوق بشر بررسی می‌کرد، واشنگتن هم با بستن چشم خود به روی واقعیت‌های تلخ داخل آمریکا، طبق روال گذشته اتهامات بی‌اهمیتی را برضد کشورهای دیگر مطرح می‌کرد.

به رغم برخی موفقیت‌های راهبرد فریبکارانه آمریکا در جهان، در ماههای اخیر این مدعی دفاع از حقوق بشر به طرز تماشایی مضحکه دیگران شد و در پی حوادث اخیر آمریکا، برخی افراد، در داخل و خارج از این کشور، از لفاظی‌های منافقانه آمریکا در زمینه حقوق بشر سرخورده شدند.

آمریکا برای درک واقعیت  نیاز به صداقت، برای مهار خشم خود نیاز به شجاعت و برای کامل کردن خود نیاز به تحلیل انتقادی دارد، بدون این که در امور داخلی کشورهای دیگر دخالت کند. 

در زمینه حقوق بشر چین نمونه خوبی است. پکن از سال 2009 دو مرحله از طرح اقدام ملی برای حقوق بشر را اجرا و گزارش آن را انتشار داده و اهداف خود را به منظور درمان جنبه‌های مختف این مشکل مشخص کرده است.

کایی مینگژائو، وزیر دفتر اطلاع رسانی شورای دولتی چین گفت: در زمینه حقوق بشر(در چین) وضعیت مطلوب کاملی وجود ندارد اما پیشرفتی مشاهده می‌شود.

دفاع از حقوق بشر در چین وارد مرحله توسعه پایدار،مداوم و نظام ‌مند شده است در حالی که به نظر می‌رسد آمریکا مسیر مخالف این را در پیش گرفته است.

به اعتقاد شماری از آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار و اقلیت‌های قومی دیگر که در توسعه جامعه آمریکا و تحقق "رویای آمریکایی" ،آرمان‌هایی که پیشینیانشان را به تلاش برای یافتن آینده‌ای بهتر در آمریکا وامی‌داشت، سهم زیادی دارند این رویا اکنون تبدیل به کابوس شده است  و این همان چیزی است که در حال حاضر در اعتراضات فرگوسن آمریکا مشاهده می‌شود. 

نتایج تحقیقی در آمریکا نشان می‌دهد در کاری برابر، رنگ پوست سبب تفاوت در پرداخت دستمزد می‌شود.

با توجه به این که بیشتر آمریکایی‌های آفریقایی تبار در شرایط نامناسبی متولد می‌شوند و رشد می‌کنند، فرصت‌های  کافی و حمایت‌های لازم  را برای شکستن این دور باطل  دراختیار ندارند.

اما مشکل آمریکا با حقوق بشر به نابرابری‌های نژادی محدود نمی‌شود. سلطه طلبی این کشور دربخشی زیادی از دنیا، شکنجه زندانیان خارجی،تیراندازی و مرگ دانشجویان در محیط‌های دانشگاهی، دو رویی آمریکا را به عنوان مدافع حقوق بشر، آشکار می‌کند.

در حالی که نیروهای آمریکایی در حال برافراشتن پرچم "متمدن کردن" در گوشه‌ای از دنیا هستند، هم قطاران آنها در آمریکا اطلاعات تلفن همراه و رایانه‌های شهروندان آمریکا و مقامات کشورهای دیگر ، حتی متحدان سنتی آمریکا مثل آلمان، را شنود می‌کنند.

آمریکا دوست دارد به عنوان بزرگترین حامی حقوق بشر شناخته شود اما مثل هر مسئله دیگر ،هیچ چیز کاملی در زمینه حقوق بشر وجود ندارد.

واشنگتن باید با مشکلات خود مقابله کند و به تقویت گفتگو و همکاری با کشورهای دیگر به ویژه چین بپردازد تا از تجربیات آنها استفاده کند و بدون اتهام زنی به دیگران پیش برود.

آمریکا همچنین باید توجه داشته باشد که در زمان جهانی شدن ودر حالی که دنیای چند قطبی،حتی عمو سام قدرتمند، دیگر نمی‌تواند با تکبر انگشت اتهام به سوی کشورهای دیگر نشانه رود و مدعی نقش خدایی باشد.





انتهای پیام/

برچسب ها: بین الملل ، آمریکا ، چین ، اراده
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار