شبکه تلویزیونی الجزیره گزارش داد: شمار زیادی از شهروندان افغان از عملکرد نیروهای ناتو در این کشور ناراضی هستند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، نیروهای خارجی در افغانستان با اعلام پایان یافتن ماموریت جنگی خود در این کشور آماده خروج از افغانستان می شوند. در حالی قرار است نیروهای خارجی از این کشور خارج شوند که هنوز هزاران نفر از شهروندان افغان که از حملات نیروهای خارجی آسیب دیدند قادر نیستند علیه این نیروها در دادگاه های داخلی و بین‌المللی شکایت کنند.

ولی الله شاهین خبرنگار الجزیره در کابل در گزارشی در این زمینه افزود: پدر عبد البسیط کامیاب رئیس اداره امنیت شهر  غزنی بود و نیروهای لهستانی زمانی که می خواست به محل کار خود برود، وی را کشتند. هشت نفر دیگر از نیروهای امنیتی افغان نیز در این حمله کشته شدند. عبدالبسیط که خود یک نیروی پلیس در غزنی بوده خواستار حقوق قانونی خود است. دولت افغانستان به خانواده عبدالبسیط نشان افتخار داده ولی این نشان نتوانسته است مشکلات اعضای این خانواده را حل کند. نظرجان نیز دیگر شهروند افغان است و می گوید به همراه برخی از اعضای خانواده خود با حملات نیروهای خارجی روبرو شد. نیروهای خارجی پس از سیزده سال به ماموریت خود در افغانستان پایان دادند  همچنان شمار زیادی از شهروندان این کشور شکایاتی از این نیروها دارند. با خروج نیروهای خارجی از افغانستان به نظر می رسد جنگ نامحدود میان نیروهای دولت این کشور و مبارزان طالبان ادامه خواهد یافت. جنبش طالبان خود را به عنوان یک دولت جایگزین معرفی می کند. خلاء نیروهای دولتی در شمار زیادی از مناطق افغانستان با حضور نیروهای طالبان پر شده است. طالبان در این مناطق احکام شریعت را درباره مجرمان اجرا می کنند. نیروهای طالبان بر ادامه نبرد تا محقق شدن خواسته های خود تاکید دارند.

عبدالبسیط کامیاب گفت: زمانی که نیروهای ناتو وارد افغانستان شدند مردم از این مسئله خوشحال شدند و فکر می کردند این نیروها باعث گسترش امنیت و ثبات در کشور می شوند ولی امروز برای همه روشن است که نیروهای خارجی نتوانستند تروریسم و طالبان را از بین ببرند.

نظرجان گفت: من فرد مسنی هستم و شش روز مرا بازداشت کردند. دارایی های مرا سرقت کردند و دو نفر از اعضای خانواده ام را به قتل رساندند.

ملا شفق فرماندار طالبان در شهر غازی آباد ولایت کونر گفت: مدت زیادی است که نبرد ما آغاز شده است، هدف این نبرد استقرار یک نظام اسلامی در افغانستان است و با خروج نیروهای خارجی یا باقی ماندن این نیروها، نبرد ما متوقف نخواهد شد. همچنین توقف نبرد ما به زمان و مکان مشخصی محدود نیست. نبرد ما تا زمان استقرار یک نظام اسلامی در افغانستان ادامه خواهد یافت و ما با همه دشمنان مقابله خواهیم کرد.

خبرنگار این شبکه افزود: شمار نیروهای امنیتی افغان و امکانات آنان از نیروهای طالبان بیشتر است و امروز در برابر طالبان وارد یک آزمون واقعی شده اند. نیروهای خارجی با وجود امکانات گسترده و پیشرفته خود نتوانستند جنبش طالبان را از بین ببرند.



انتهای پیام./.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار