امروز نهم ربیع الاول سالروز آغاز امامت حضرت ولی عصر(عج) در سال دویست و شصت هجری است، روزی که امتداد غدیر و بلکه خود غدیری دیگر است، روزی که پیمان و بیعتی دوباره را با آن گنجینه الهی می طلبد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد،این روز نه تنها نخستین روز امامت امام عصر علیه السلام است، بلکه آغاز دوره ای حیاتی و مهم در تاریخ شیعه نیز به شمار می آید.

هرچند آن حضرت به حکمت الهی از دیده ها پنهان اند و توفیق رویت چهره ی دلربای ایشان از جامعه ی بشری سلب گشته است، اما اعتقاد به حضور آن بزرگوار در میان مردم و تاثیر گذاری ایشان در نظام آفرینش و اداره عالم هستی از مهمترین باورهای شیعی است و وجود باهرالنور آن امام همام را به خورشید پس ابر تشبیه نموده اند که اگر چه قابل رویت نیست ، ولی گرمابخشی و دیگر خواص آن پابرجاست .

غیبت صغری

غیبت صغری حضرت ولی عصر (عج) از آغاز ولایت ایشان تا سال 329 هجری قمری به طول انجامید. در دوران غیبت صغری، چهار نایب خاص، امر وساطت میان امام عصر(عج) و مسلمانان را به عهده داشتند. این گروه افرادی بودند که امام حسن عسگری(ع) عدالتشان را تأیید و آنان را امین امام زمان(عج) معرفی کردند.

غیبت کبری

پس از این دوره، مرحله ی جدیدی از غیبت که به دوره ی غیبت کبری مشهور است، آغاز شد که تاکنون نیز ادامه دارد. این دوران، سخت ترین دوره ی امتحان پیروان دین اسلام است، زیرا ارتباط مستقیم با امام زمان(عج) برای همگان امکان پذیر نیست و نایب خاصی نیز وجود ندارد تا از آن امام همام، کسب تکلیف و پاسخ پرسش های مردم را دریافت کند.

به همین دلیل حضرت محمد(ص) و ائمه ی اطهار، منتظران آن امام بزرگوار را رهنمودهای فراوانی کرده اند که سبب در امان ماندن از انحراف های دنیای کنونی می شود و امید است با انجام وظایف و تکالیف مربوط به دوره‌ی غیبت، مسلمانان بتوانند زمینه ی ظهور ایشان را ایجاد کنند. در این هنگامه گروهی که ایمان محکمی ندارند، باطن خود را آشکار می کنند و افرادی که ایمان در اعماق دلشان ریشه دوانده است، فرج امام خویش را همواره از خدای خویش می خواهند.

این موضوع دارای چنان اهمیتی است که امام جواد(ع) درباره انتظار فرج فرمودند: «حضرت مهدی(عج) بعد از اینکه یادش از خاطره ها محو شد و بیشتر معتقدان به امامتش، از اعتقاد خود برگشتند قیام می کند.»

عهد دوباره با امام

نهم ربیع الاول، در حقیقت امتداد غدیر و بلکه غدیرخم دیگری است؛ در این روز باید با امام زمان (عج) براساس مفاد دعاها به ویژه دعای «عهد» پیمانی دوباره بست.

ولایت امام زمان (عج) به عنوان سرپرستی و حاکمیت ایشان بر افراد جامعه است و این ولایت رکن و اساس دین و همچنین راهنمای مسلمانان است.

معرفت، محبت و ولایت امام علیه السلام، زمینه‌ساز عهد و پیمان با ایشان است، چرا که عشق و ولایت بدون مسوولیت پذیری هوسی بیش نیست. عهد، التزام و نوعی تعهد پذیری در مقابل شخص یا کاری می‌باشد و باید خود را به وظایفی که نسبت به امام زمان علیه السلام داریم ملتزم سازیم وبا ایشان برای انجام آرمان‌هایش عهد ببندیم وکسانی می‌توانند در عصر ظهور به این عهدها عمل کنند که در عصر غیبت به پیمان خود با امام عصر علیه السلام عمل کرده باشند. عهد و اطاعت، تجلی و نمود عشق و محبت است و زمینه‌سازی برای ظهور ایشان، بسط عدالت و فرهنگ عدل پذیری در جامعه و نهادینه کردن آن است .

انتظار ظهور وظیفه مهم هر مسلمان

یکی از وظایف مهم هر مسلمان، انتظار ظهور حضرت قائم (عج) است، انتظار تحقق وعده الهی برای حاکمیت صالحان، وظیفه مسلمانان است.

امام صادق (ع) فرمودند: «هر فردی که دوست دارد از یاران حضرت قائم (عج) باشد باید منتظر باشد و در این حال به پرهیزکاری و اخلاق نیکو رفتار کند، این فرد چنان چه بمیرد و بعد از مردنش قائم (عج) بپاخیزد، پاداش او همچون پاداش فردی است که آن حضرت را درک کرده است. پس کوشش کنید و در انتظار بمانید. »

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.