وزیر ارشاد گفت: پیچیدگی​های وضعیت فرهنگی جامعه به گونه​ای است که برای ترویج فرهنگ نماز به خصوص در میان جوانان باید از شیوه​های جذاب بهره گرفت، زیرا جوان امروز لحن تحکم و نصیحت را نمی​پذیرد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ علی جنتی در روز نخست این اجلاس که امروز (10 دی) در اهواز برگزار شد؛ اظهار کرد: آنچه که بیش از همه موارد در چنین محافلی مورد توجه است، این است که پشتوانه ستاد اقامه نماز و فعالیت​های فرهنگی، اهتمام جدی و پیگیری​های منظم رهبر معظم انقلاب اسلامی است. در طول این دو سه دهه گذشته ایشان در همه دوره​ها با ارسال پیام، راهگشای فعالیت​های فرهنگی در زمینه ترویج فرهنگ نماز بوده​اند.
 
وی ادامه داد: این پشتوانه، زمینه همدلی را در موضوع ترویج فرهنگ نماز در همه ارکان فراهم کرده است. نماز سراسر نجوا با خداوند است و از طرفی محتوای آن بسیار پرمغز و دارای صورت ظاهری اعجاب‌انگیز و سرشار از صوت​های زیبا است.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: عرفای فاضل و علما، نماز را مانند جویباری بهشتی توصیف کردند که انسان گناهان خود را در آن شستشو داده و به مغفرت الهی امیدوار می​شود. کوتاه‌ترین راه ارتباط با خداوند دو رکعت نماز عشق است و جراحتی که از گناهان بر روح و جان انسان می​نشیند با مرهم نماز التیام پیدا می​کند.
 
جنتی افزود: همه زنگارها با نماز زدوده می​شود. نماز معراج مومن است و معراج تمرین کردن پرواز از تنگنای این ملک به فراخنای ملکوت است. اگر بال پروازمان در آتش عصیان نسوخته باشد و حال پریدن داشته باشیم، درهای این آستان همیشه به روی ما باز است و هر روز با چند بار پریدن از این ملک فاصله گرفته و به ملکوت دل می​بندیم.
 
جنتی اظهار کرد: هیچ عامل عبادی دیگری همچون نماز این‌گونه در مراحل تکامل انسان کارگشا و پیش‌ برنده نیست. اگر انسان حقیقتا نمازگزار باشد و همه چیز را به جز یاد معبود هنگام نماز فراموش کند، هیچ‌گاه سقوط نمی​کند.
 
وی ادامه داد: نمازگزار حقیقی کسی است که حتی خداوند به یاد اوست و دلش آرام و قلبش در همه حال مطمئن است. هیچگاه احساس ندامت نمی​کند و در سخت​ترین شرایط همچون حضرت زینب کبری(س) جز زیبایی نمی​بیند.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: سبک زندگی اسلامی که همواره مورد توجه و عنایت و تاکید رهبر معظم انقلاب بوده، بیش از هر چیزی با فراگیر شدن نماز تحقق پیدا می‌کند. مهم‌ترین فعالیت فعالان فریضه اقامه نماز، کوشش برای گسترش فرهنگ نماز در جامعه است و هرگاه نتیجه فعالیت​ها این باشد که نماز در بطن جامعه راه یافته و آثار آن را در رفتار مردم جامعه بتوان مشاهده کرد، آن هنگام است که می​توانید لبخند رضایت بزنید.
 
جنتی اظهار کرد: باید نماز را به گونه​ای به نوجوانان معرفی کنیم که احساس کنند این فریضه یارشان است نه بارشان. کار شما از بهترین معامله​ها با خداوند است زیرا موجب تحدید کج​راه​ها و باورهای غلط می​شود.
 
وزیر فرهنک و ارشاد اسلامی نماز را مهمترین سلاح مقابله با جنگ نرم دانست و گفت: نماز جوان را از گرداب وسوسه​ها نجات می​دهد. با توجه به این‌که شبکه​های ماهواره​ای، شبکه​های اجتماعی و فضای باز مجازی، فرهنگ دینی و اسلامی و ایرانی ما را تهدید می​کند بنابراین فقط با مصونیت بخشیدن به جوانان می​توان آنها را در مقابل تهدیدهای جنگ نرم دشمن حفظ کرد.
 
جنتی فراهم کردن شرایط اقامه نماز در مکان​های عمومی و اداری را ضروری دانست و گفت: با فراهم کردن این امکان به بهترین شکل، مردم نماز را در مکان​های عمومی به جماعت اقامه می​کنند.
 
وی ترویج نماز در میان جوانان را نیازمند تولیدات فرهنگی مناسب دانست و گفت: نماز می​تواند دستمایه آثار فاخر فرهنگی هنری باشد. در حال حاضر حدود 19 هزار کانون فرهنگی هنری مساجد کشور در این زمینه فعالیت می​کنند. ضروری است مساجد را نه تنها برای برپایی نماز بلکه برای برگزاری فعالیت​های فرهنگی نیز آماده کنیم.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با ابراز تاسف از آمار پایین کسانی که نمازشان را در مراکز عمومی و مساجد می‌خوانند گفت: علی‌رغم همه تلاش​هایی که برای ایجاد فضایی مناسب برای برپایی نمازهای جماعت و احداث مساجد و نمازخانه​ها در بین راه​ها و روستاها و همچنین همه تلاش​هایی که برای اعزام روحانیونی وارسته به این مکان​ها صورت گرفته است، اما درصد افرادی که از مکان​های عمومی و مساجد برای برپایی نماز استفاده می​کنند پایین است؛ لذا ضروری است برای این موضوع فکری کرد.
 
جنتی اظهار کرد: نظام جمهوری اسلامی و دولت منتخب مردم، همواره به امر نماز اهتمام جدی داشته​اند و امروز دستاوردهای ستاد اقامه نماز نیز در ترویج فرهنگ نماز گسترده و متنوع است که این دستاوردها را می‌توان در قالب برخی فعالیت​های فرهنگی و نمایشگاهی مشاهده کرد.

انتهای پیام/رس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار