رئیس فرهنگستان علوم پزشکی:

سواد سلامت در ۵۶ درصد تحصیل کرده‌ها ضعیف است

دکتر علیرضا مرندی گفت: هدف اصلی و راهبری سلامت، ارتقاء کیفیت سلامت از طریق آموزش و ارتقاء دانش و سواد مردم است، هر چند که در بین اقشار تحصیل کرده هم سواد سلامت رشد چندانی ندارد.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، دکتر علیرضا مرندی رئیس فرهنگستان علوم پزشکی در سومین کنگره آموزش بیمار و خود مراقبتی گفت: نقش سواد در ارتقاء سلامت و بهبود کیفیت زندگی بسیار موثر است و امید به زندگی در مدارج تحصیلی بالا‌تر بیشتر مشاهده می‌شود در حالی که کمتر از ۴ درصد ارگانهای بهداشتی در تامین سلامت نقش دارند. ارتقاء سواد سلامت جامعه، استراتژی مناسبی در جهت کاهش بی‌عدالتی سلامت است. 

وی ادامه داد: مداخله در جهت افزایش سواد سلامت مردم، مستلزم تغییر رفتار در ۴ سطح جامعه یعنی فرد، جامعه، نظام ارائه خدمت سلامت و نظام‌های آموزشی است، طی تحقیقات افراد بالغ کم سواد، از مراقبت‌های پیشگیری خود و خانواده‌شان غافلند و این مسئله لزوم ارتقاء سلامت را صد چندان می‌کند. 

دکتر مرندی گفت: طی مطالعات تحقیقاتی که سال ۲۰۱۴ در مرکز تحقیقات مدلسازی پژوهشکده سلامت علوم پزشکی کرمان انجام گرفت ۷۵۳۳ زن و مرد بین ۱۸ تا ۶۰ سال مورد بررسی قرار گرفتند و با توجه به اینکه ۸۶ درصد این افراد به رسانه‌های جمعی رادیو تلویزیون دسترسی داشتند ولی سواد سلامت مطلوب در مناطق شهری 31.5 درصد ودر نقاط روستایی تنها ۲۷ درصد گزارش شد. 

همچنین ۲۲ درصد افراد سطح سواد سلامت ضعیف، ۴۹ درصد سطح سواد سلامت متوسط و ۲۹ درصد سطح سواد سلامت کافی داشتند، که در این میان نکته تاثیر برانگیز این است که ۵۶ درصد افراد با تحقیقات دانشگاهی سطح سواد سلامت ضعیف دارند که این نیاز به آموزش بیشتر در حوزه خود مراقبتی و ارتقاء سواد سلامت افراد را بیشتر مطرح می‌کند. 



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.