زیارتگاه خالد نبی مجموعه ایست عجیب و تاریخی در استان گلستان، ۹۰کیلومتری شهرستان گنبد کاووس بر فراز قله کوه گوگجه داغ. برای دیدن این مجموعه عظیم و جالب باید از راه کوهستانی گذر کنید تا به این مکان برسید.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران، زیارتگاه خالد نبی مجموعه ایست عجیب و تاریخی در استان گلستان، ۹۰کیلومتری شهرستان گنبد کاووس بر فراز قله کوه گوگجه داغ. برای دیدن این مجموعه عظیم و جالب باید از راه کوهستانی گذر کنید تا به این مکان برسید.



بهترین فصل دیدن این مجموعه فصل بهار، به‌ ویژه اردیبهشت ماه. دو شایعه در مورد مقبره خالد نبی و سنگ قبرهای اطرافش وجود دارد که یکی اینکه حضرت خالد نبی و یارانش پس از فرار از دست کفار، به شمال و شمال شرق از خداوند خواست که یارانش را تبدیل به سنگ کند که بدست کفار نیفتند و شایعه دیگه اینکه حضرت، از خدا خواست که دشمنانش را تبدیل به سنگ کند.



این گورستان باستانی با منظره خیره کننده و عجیب، آدمی را به اسرار همچنان ناشناخته تاریخ بر می‌گرداند، گورستانی با حدود ۶۰۰ قبر منحصربه فرد و بی‌نظیر که هنوز قدمت دقیقش معلوم نیست.



سنگ مزارهای گورستان «خالد نبی» که طول آنها حداقل بین نیم تا حداکثر ۵ متره، با قطری بیش از ۵۰ سانتی متر و وزنی بالغ بر ۲ تن به صورت ایستاده و در شکل‌هایی تجریدی از سنگ یکپارچه حجاری و تراشیده شده، که متاسفانه به خوبی مورد حفاظت و کاوش قرار نگرفتند و تعداد زیادی از آنان دزدیده شده و آنچه باقی مانده تعداد کمی از کل آن بوده.



قدمت این گورستان، طبق گفته محققان حدوداً به ۱۴۰۰ سال پیش می رسد.







انتهای پیام/ز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.