یک آسیب شناس گفت: فقر معضل اکثر جوامع امروزی است و به دلیل اهمیت موضوع فقر و ارتباط با تمامی حوزه‌های انسانی باید تمامی جوانب‌ این پدیده مورد بررسی قرار گیرد.

عبدالرسول‌ یزدی، آسیب شناس در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، با بیان این مطلب افزود: فقر را می‌توان از جنبه‌های‌ مختلف تعریف و مورد بررسی قرار داد.
 
 وی ادامه داد: از انواع فقر می‌توان به فقر جسمی اشاره کرد نقص عضو یک فقر جسمی محسوب‌ می‌شود فقر فرهنگی گونه‌ای دیگر از فقر است که در رابطه با آن امام علی (ع) می‌فرماید: هیچ فقری مانند نادانی نیست فقر روحی یا ذهنی‌ نوع دیگری از فقر است مثلا کسانی که به رغم برخورداری  از مواهب بسیار، همواره خود را نیازمند می‌پندارند که در این راست امام  باقر(ع) می‌فرماید: هیچ فقری چون فقر روحی و هیچ توانگری چون استعفای روحی نیست و آخرین نوع فقر، فقر مالی است که با عناوین فقر اقتصادی، فقر معیشتی‌، تهدیستی‌ و محرومیت نیز خوانده می‌شود و به معنای وضعیتی است ک فرد فاقد میزان معینی دارایی‌های مادی یا پول است.
 
یزدی با اشاره به اینکه اقتصاد دو نوع فقر مالی مطلق و فقر مالی جنسی می‌شود اظهار داشت: فقر مالی مطلق اشاره دارد به اینکه فرد به نیاز‌های ابتدایی زندگی دسترسی نداشته باشد یعنی نیاز‌هایی نظیر آب پاکیزه، تغذیه، خدمات بهداشتی ، آموزشی و پوشاک و سرپناه.
 
و فقر نسبی به نداشتن سطح معمولی یا در آمد در مقایسه با سایر افراد آن جامعه یا کشور اشاره دارد.
 
این آسیب شناس با تاکید بر اینکه عوامل مهمی در ایجاد گسترش‌ فقر دخیل هستند گفت: آثار اقتصادی ، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی از عوامل مهم ایجاد فقر در جامعه هستند که توزیع ناعادلانه‌ ثروت: افزایش بی‌رویه قیمت‌ها، فقدان امکانات شغلی خود باختگی ترویج گناه و اعتیاد اشاره کرد .
 
 وی بیان داشت: فقر ، فقر می‌زاید یعنی به طور معمول فرزندان فقرا در محرومیت باقی می‌مانند.
 
این آسیب شناس اضافه کرد: تامین استاندارد‌های یک زندگی راحت برای همه‌‌ی جمعیت یک جامعه امکان ‌پذیر نیست و فقر غالبا امری اجتناب ناپذیر در نظر گرفته می‌شود .
 
یزدی در ادامه افزود: برای پیشگیری از فقر یا افزایش فقرا می‌توان به کنترل سطح قیمت‌ها و ایجاد امکانات شغلی پرداخت و می‌توان با شناسایی تهدیستان و تامین بودجه نه صرفا از طریق دولت بلکه حتی از موسسات خیره و کمک‌های مردمی، این بودجه را به تهدیستان رساند و در تامین نیازهای ابتدایی زندگی آنها را یاری کرد.
 
 این آسیب شناس در پایان گفت:امام صادق (ع) فرمودند: صدقه کلید روزی است و آنچه بر سر فقرا می‌آید همه در اثر گناه توانگران است.

انتهای پیام/

برچسب ها: فقر ، صدقه ، یزدی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار