معاون امور تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گفت: لازم است دولتمردان را مجاب کنیم تا به حوزه زنان و خانواده نگاه ویژه‌ای داشته باشند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ،بامداد در هشتمین نشست معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده با مشاوران امور بانوان دستگاه‌های اجرایی که امروز در هتل ارم برگزار شد، افزود: به تعداد صاحبنظران در حوزه زنان و خانواده نگاه‌های متفاوت داریم. وجود نگاه‌های متفاوت در حوزه زنان و خانواده نشان‌دهنده عمق نگاه نظریه‌پردازان به این حوزه است. اما اگر نتوانیم دیدگاه‌ها را همگرا کنیم، در برنامه‌های دولت حوزه زنان کمرنگ می‌شود.

وی در ادامه گفت: این اختلاف‌نظرها در میان مسوولان رده اول کشور نیز وجود دارد و تصمیم‌های واحد در حوزه زنان و خانواده نمی‌تواند عملیاتی شود. البته در تمام حوزه‌های فرابخشی و میان‌بخشی با این مشکل مواجه هستیم.

معاون امور تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی افزود: حوزه زنان، حوزه فرابخشی محسوب می‌شود و لازم است برای تحقق اهداف آن بین دستگاه‌های مختلف هماهنگی به وجود آید، اما موضوعاتی که یک دستگاه متولی آن است، با مشکلات کمتری مواجه می‌شود چراکه اهداف مشخص و سنجش‌پذیر است.

بامداد با بیان اینکه با توجه به فرابخشی بودن حوزه زنان مطالبات آنان در برنامه‌های توسعه به صورت کلی مطرح می‌شود، تاکید کرد: دستگاه‌های اجرایی به راحتی از تکالیف خود در حوزه زنان و خانواده شانه خالی می‌کنند، بنابراین هرچقدر بتوانیم دیدگاه‌های خود را نزدیک‌تر کنیم، به همان میزان حضور ما در برنامه‌ها مشخص‌تر و قابل پیگیری‌تر خواهد بود اما در حال حاضر همگرا عمل نمی‌کنند.

وی تاکید کرد: اگر در دولت ماموریت‌های مربوط به حوزه زنان و خانواده را گام به گام تعقیب نکنیم، دستگاه‌های اجرایی از قبول مسوولیت طفره می‌روند البته منظور من این نیست که دستگاه‌ها نسبت به وظیفه‌شان در حوزه زنان و خانواده حساس نیستند بلکه مسوولان آنها به علت تفاوت در نگاه‌شان به حوزه زنان در تعیین اولویت‌ها اختلاف‌نظر دارند.

معاون امور تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی افزود: مطالبات زنان صنفی و جنسیتی در حوزه‌های چهارگانه اجتماعی، مسکن، معیشت و تربیت بدنی است و لازم است این موضوعات توجه شود. برخی از افراد معتقدند وقتی که در کلان دولت کارها انجام می‌شود، همه افراد جامعه از جمله زنان از آن بهره می‌برند بنابراین چه لزوم دارد که مقوله جدیدی را تحت عنوان زنان و خانواده تعریف کنیم.

بامداد افزود: برخی معتقدند که زنان و خانواده آسیب پذیر هستند و از حقوق خود محروم شده‌اند و خانواده در حال تهدید شدن است بنابراین لازم است به حوزه زنان و خانواده به صورت خاص بپردازیم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: براساس مدل توسعه‌ای ترسیم شده برای کشور باید نگاه ماه به آینده باشد و تصویر روشنی از جامعه آرمانی و نقش زنان در آن داشته باشیم. اگر این پس زمینه درستی ترسیم شده باشد می‌توانیم جایگاه زنان را در ایران در سال‌های آینده دریابیم.

معاون امور تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی افزود: اگر بتوانیم برنامه قوی براساس ماده 111 برنامه چهارم توسعه و ماده 230 برنامه پنجم توسعه تدوین کنیم می‌توانیم مشکلات حوزه زنان و خانواده را حل کنیم. اگر قصد داریم در این جهت تلاش کنیم، باید تمام تلاش خود را برای آن صرف کنیم،اما برخی دیگر از افراد معتقدند که باید تاثیر و تاثر بخش‌های مختلف زنان برهم را دریابیم.

بامداد با اشاره به برنامه ششم توسعه گفت: زمان کافی نداریم بنابراین باید تمام نیروهای خود را فعال کنیم و به آسیب‌شناسی گذشته بپردازیم. مهم‌ترین مشکل ما این است که در برنامه‌های دولت حوزه زنان و خانواده به عنوان یک مقوله انضمامی مطرح می‌شود. این نگاه آسیب‌پذیر است و نمی‌تواند ماموریت‌های زنان و خانواده ار محقق کند.

وی افزود: علت محدودیت اعتبار و ساختار درصد بسیار کمی از ماموریت‌های حوزه زنان و خانواده محقق می‌شود. مجموعه برنامه‌ها نیز از طرح و ساخت‌واره منظمی برخوردار نیست چراکه برنامه‌های توسعه به سبک برنامه‌های جامع نوشته می‌شوند و همه‌جانبه‌نگر هستند و تمام دستگاه‌ها تلاش می‌کنند که مطالبات خود را به هر طریقی در ان بگنجانند در نتیجه برنامه‌ها مجموعه ناهمگونی از تلاش‌ها برای دستیابی به مطالبات می‌شود.

معاون امور تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تاکید کرد: حوزه زنان و خانواده باید تلاش کند که در جهت امنیت زن و نهاد خانواده تلاش کنند و مشخص شود که برای تحقق این هدف با چه مشکلاتی مواجه است در غیراینصورت مانند برنامه‌های چهارم و پنجم توسعه یک حکم کلی و یکسری مطالبات در حوزه زنان مطرح می‌شود.

بامداد در ادامه گفت: ستاد برنامه‌ریزی برای برنامه ششم توسعه تشکیل و سیاست‌های کلی برنامه تدوین شده و در دولت تصویب شده است. این سیاست‌ها در حال حاضر در مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال بررسی است و پس از اتمام بررسی‌ها به مقام معظم رهبری داده می‌شود ایشان آنها را توشیح و ابلاغ می‌کند.

وی در ادامه گفت: ما در حوزه زنان و خانواده در برنامه ششم توسعه باید به ماده 111 برنامه چهارم توسعه و ماده 230 برنامه پنجم توسعه توجه کنیم، البته بسته اجرایی ماده 230 تدوین شده بود. این بسته محصول دیدگاه‌های مجلس، شورای عالی انقلاب فرهنگی و مسوولان دولت قبل بود ولی عملیاتی نشد، چراکه مشکل بسیار بزرگی به نام مشکل ساختاری وجود داشت.

معاون امور تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ادامه داد: با وجود تبدیل شدن مرکز امور زنان و خانواده، به معاونت این ساختار هنوز نتوانسته است ماموریت‌های حوزه زنان را پیش ببرد، در این شرایط لازم است در جبهه‌های مختلف فعال شویم و پیشنهادهای قابل قبول و قابل دفاع ارائه دهیم.

بامداد افزود: پیشنهاد می‌کنم نیروها و امکانات موجود معاونت امور زنان و خانواده به صورت مدیریت فعال شوند علاوه بر آن در حوزه اجرا و تعامل با دستگاه‌ها تکالیف مشخص شود.

وی تاکید کرد: لازم است برای دستیابی به اهداف، ساختاری مجازی ترسیم و مدل توسعه اجتماعی را مدنظر قرار بدهیم.

معاون امور تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اظهار کرد: اگر به این موضوع نپردازیم به دلیل نبود مدل توسعه ناخواسته وارد حیطه جزیی‌نگری می‌شویم و خود را درگیر کارهای کوتاه مدت و مقطعی می‌کنیم. مطالبه ما از برنامه ششم توسعه ایجاد فضای توسعه اجتماعی است. چراکه به علت نبود توسعه اجتماعی، این حوزه در کشور ما ضعیف شد است. در حوزه جوانان کودکان مشارکت‌های اجتماعی و سمن‌ها نیز مشکلاتی داریم و قانون سمن‌ها هنوز به تصویب مجلس شورای اسلامی نرسیده است.

/ انتهای پیام

منبع: ایسنا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.