پژوهشگران دانشگاه صنعتی اصفهان در تحقیقات خود موفق به ساخت یک بستهٔ تشخیصی جهت شناسایی سمی سرطان‌زا در محصولات کشاورزی شدند.

به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران، پژوهشگران دانشگاه صنعتی اصفهان در تحقیقات خود موفق به ساخت یک بستهٔ تشخیصی جهت شناسایی سمی سرطان‌زا در محصولات کشاورزی شدند.

محققان می‌گویند این بسته افزایش سرعت، حساسیت و سهولت استفاده را به دنبال دارد و در ساخت آن از نانوذرات طلا استفاده شده است. صنایع غذایی، کشاورزی و دارویی می‌توانند از نتایج این طرح استفاده کنند.



انسان و حیوانات به طور مداوم در معرض انواع سمومی که به طور طبیعی در محصولات مختلف غذایی تولید می‌شوند، قرار دارند. اکراتوکسین A ماده‌ای است که توسط برخی از گونه‌های قارچی تولید شده و دارای ویژگی‌های سمی است که توسط آژانس بین المللی تحقیقات سرطان در دستهٔ مواد سرطان‌زای انسانی (گروه ۲B) قرار دارد.
 
به گفتهٔ مرجان مجدی نسب، این ماده در مواد خامی همچون غلات، حبوبات، قهوه، انگور، و ادویه‌جات شناسایی شده است. علاوه بر این، در محصولات فرآوری شده از قبیل نان نیز به دلیل پایداری شیمیایی آن در برابر عملیات حرارتی و آبکافت، یافت می‌شود. تلاش این محققان ایجاد یک روش ساده و کاربرپسند جهت تشخیص سم اکراتوکسین A در محصولات کشاورزی از جمله گندم، ذرت، سویا و برنج بوده است.
 
افزایش سرعت شناسایی، سهولت استفاده و کاهش هزینهٔ تشخیص از جمله مزایای استفاده از روش پیشنهادی این محققان است. دستیابی به دانش فنی تولید انواع بسته‌های (کیت) تشخیصی مبتنی بر این روش برای مواد مختلف از دیگر دستاوردهای این محققان است.




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار