اعتراف باراک اوباما بر اینکه ایران در صورت توافق هسته‌ای با گروه 5+1 به یک قدرت منطقه‌ای تبدیل می‌شود به نظرمی‌رسد یک فرار به جلو است به این دلیل که اکثریت قریب به اتفاق اندیشکده‌ها در ایالات متحده آمریکا و سایر کشورهای اروپایی معتقدند که جمهوری اسلامی ایران نقش تعیین کننده‌ای در تحولات منطقه‌ای دارد و بدون تردید هیچ موضوعی در منطقه‌ غرب آسیا و شمال آفریقا نیست که بدون کمک ایران قابل حل باشد.

به گزارش خبرنگار سیاست‌ خارجی باشگاه خبرنگاران، باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا در مصاحبه خود با رادیو ملی آمریکا سخن از این به میان آورده است که اگر ایران با توافق بلند مدت هسته‌ای موافقت کند می تواند به یک قدرت منطقه‌ای بسیار موفق تبدیل شود.



 

اوباما در این مصاحبه در خصوص احتمال بازگشایی سفارت آمریکادر ایران! طی دوسال باقیمانده ریاست جمهوری خود گفت: «هرگز نمی‌گویم که امکان ندارد اما فکر می‌کنیم این چیزها باید مرحله به مرحله صورت گیرد، شما می‌دانید، کوبا رویدادی بود که در ۵۰ سال ما مدام رفتارهای مشابهی داشتیم اما هیچ چیز تغییر نکرد و سپس این سوال مطرح شد که آیا نباید با یک کشور تقریباً کوچک که هیچ تهدیدی برای ما و همپیمانان ما ندارد، رفتار متفاوتی ایجاد می کردیم.

اما با دقت در صحبت‌های اوباما و هنگامی که صحبت از قدرت منطقه‌ای به میان می‌آید به سالهای 1971 برمی‌گردیم، سالهایی که در پی خروج نیروهای انگلیسی از خلیج فارس و مطرح شدن مساله خلاء قدرت در منطقه غرب آسیا  بعد از خروج انگلیس، با هماهنگی آمریكا ، انگلیس و غالب كشورهای منطقه،  تحت عنوان بومی كردن مسایل منطقه ای و بر اساس دكترین نیكسون و سیاست دوستونی، ایران و عربستان سعودی 2 پایه اصلی بنای امنیت علائق آمریكا و غرب را در منطقه خلیج فارس تشكیل می‌دادند که با سرنگونی نظام شاهنشاهی تمامی تلاش قدرت‌های غربی‌ و سرمایه گذاری‌های کلانی که در این زمینه انجام داده بودند با شکست مواجه شد.

 پس از آن و با برنامه خروج آمریکا از انزوا و ماجراجویی و دخالت در اکثر مناطق سیاست این کشور بر مبنای ممانعت از ظهور قدرت‌های هژمون در مناطق مختلف جهانی شکل گرفت و در واقع تثبیت قدرت جهانی آمریکا، وابسته به عدم ظهور قدرت‌های مسلط منطقه‌ای  شده بود .


حالا باراک اوباما ریاست جمهوری کنونی آمریکا این امیدواری را می‌دهد که در صورت دستیابی به یک توافق بلند مدت هسته‌ای می‌تواند یک قدرت منطقه‌ای موفق باشد!!!
 
 "حسن عابدینی" کارشناس سیاست خارجی در این رابطه توضیح می‌دهد:اعتراف باراک اوباما بر اینکه جمهوری اسلامی ایران در صورت دستیابی به توافق هسته‌ای با گروه 5+1 به یک قدرت منطقه‌ای تبدیل می‌شود، به نظرمی‌رسد یک فرار به جلو است چرا که اکثریت قریب به اتفاق اندیشکده‌ها در ایالات متحده آمریکا و سایر کشورهای اروپایی معتقدند که جمهوری اسلامی ایران نقش تعیین کننده‌ای در تحولات منطقه‌ای دارد و بدون تردید هیچ موضوعی در منطقه‌ غرب آسیا و شمال آفریقا نیست که بدون کمک ایران قابل حل باشد، بنابر این جمهوری اسلامی ایران همین الان به عنوان یک قدرت برتر منطقه‌ای در حوزه‌های مختلف وجود عینی دارد و نیازی به این نیست که در آینده به این مرحله برسد.




وی افزود: مشاهده می‌‌کنید که تمام قدرت‌های وابسته به نظام سلطه به اضافه کشورهای ارتجاع عرب ورژیم صهیونیستی کوشش کردند که دولت سوریه را سرنگون کنند و با بهره‌گیری از تروریسم این سیاست‌ها را در پیش گرفتند اما آنچه که اتفاق افتاد این بود که، جمهوری اسلامی ایران به کمک دولت سوریه توانست بر موج سنگین‌تروریست‌هایی که با بهره‌گیری از پول، امکانات و دلارهای منطقه و حمایت‌های تسلیحاتی و اطلاعاتی کشورهای غربی به رهبری آمریکا این اقدامات را جهت می‌دادند، غلبه کند.

این کارسناس سیاست‌خارجی تصریح کرد: اقدامات آن‌ها در حمایت از تروریست‌ها به گونه‌ای بود که حتی امکانات عبور ومرور آنها به داخل سوریه که از طریق ترکیه فراهم شد، اما سرانجام جمهوری اسلامی توانست کشورهایی را که تلاش می‌کردند تا با ایجاد ناامنی دولت سوریه را سرنگون کنند، فائق آید.

عابدینی بیان کرد: در موضوعات دیگر و آنچه که در عراق در حال وقوع است تلاشی است که جمهوری اسلامی ایران با کمک دولت عراق برای مبارزه با تروریسم در پیش گرفته است و علی رغم اینکه آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی و ارتجاع عرب تلاش کردند تا یک ضد ائتلاف ضد داعش را تدارک ببینند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: در عمل شاهدیم که هیچ گونه تاثیر تعیین کننده‌ای نداشته‌اند وموضوعاتی که وجود دارد مانند قدرت‌نمایی ایران در حوزه‌ رزمایش‌هایی که انجام می‌دهد و همه دفاعی است که نشان از این دارد که ایران به این مرحله رسیده‌ است که نمی‌توانند آن را نادیده انگارند، صحبت‌های اوباما جنبه سرپوش گذاشتن بر واقعیت‌های موجود در منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا را دارد تا اینکه یک پیش بینی از وضعیت آینده باشد.

انتهای پیام/
برچسب ها: اوباما ، ایران ، منطقه ، موفق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار