وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: آمادگی لازم برای حمایت مادی ومعنوی از انجمنهای فعال درحوزه نسخ خطی را داریم و سعی می کنیم از همه جنبه‌ها حامی این انجمن‌ها باشیم .

به گزارش خبرنگار ادبیات باشگاه خبرنگاران، علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جریان برگزاری همایش حامیان نسخ خطی با بیان این امر که کتاب و قلم نگاهبان و نگاهدار علم و حکمت و فرزانگی و روشنی بخش محفل اندیش‌وران وفرزانگان است گفت: هر آنچه که در فرآیند این نگاهبانی و نگاهداری قرار دارد به همان میزان از ارزش و ستایش برخوردار است.

وی اظهار داشت: نسخه‌های خطی به عنوان یکی از کهن‌ترین ابزار انتقال دانش و حکمت و فرهنگ جایگاهی بی همتا در فرهنگ های بشری دارد تا دست نوشت هایی که ما را با چیستی و چگونگی علم و فرهنگ گذشته آشنا می سازد و هویت فرهنگی ریشه دار  و افتخار آفرین پیشینیان را فرا یاد ما می آورند.

وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی بیان کرد: اینگونه است که باید نسخه‌های خطی را هویت‌نامه فرهنگ و تمدن یک ملت به شمار آورد.

جنتی، تصریح کرد: از همین منظر نسخه‌های خطی اسلامی و ایرانی تبار نامه فکری و فرهنگی مسلمانان به ویژه ایرانیان مسلمان است.

وی افزود: از همین روی شناخت و بهره‌وری از سنت اصیل و دیرپای اسلامی و ایرانی  جز با شناسایی دقیق و درست نسخه‌های خطی میسر نیست.

وی ادامه داد: پیداست که حفظ و نگهداری و مرمت این اشیاء نفیس فرهنگی و تمدنی گام نخست برای بهره‌مندی از این ذخایر ارزشمند است. این گام نخست پایه و پشتوانه‌ای است که بتوان گام های بعدی را بهتر، کارآمدتر، صحیح‌تر و سریعتر برداشت .

وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی گفت: این فرآیند در مراحل بعدی با فعالیتهای دیگری پیگیری می شود از جمله تصویر برداری دیجتالی از نسخه‌ها و اسناد و امکان دسترسی پژوهشگران به آنهاف معرفی و فهرست نگاری منابع مکتوب و بالاخره مقابله و تصحیح و تحقیق روشمند و عالمانه آنها .

جنتی، اظهار داشت: این گامها که سپری کردن هر کدام وابسته به کوشش های دانشمندانی کاردان و نیازمند صرف سال ها از عمر گران بها همراه با تتبع و تعلیم ایشان است، هر یک پله‌های نردبان ترقی و تعالی فرهنگی به شمار می آید تا آثار معاصر و پیشینیان دانشور و متفکر خود را بهتر بشناسیم.

وی افزود: پس از شناخت صحیح، اصیل و آگاهانه است که می توانیم به باز اندیشی و تحلیل در سنت گذشته بنشینیم، محاسن آن را تقویت کنیم و همچون چراغی فرا راه آیندگان قرار بدهیم؛ از ضعف ها و کاستی ها درس بیاموزیم و در جبران و ترمیم آنها بکوشیم .

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: این شناخت و تحلیل سنتها و میراث گذشته نمودار ساختن برجستگی ها و رفع کاستی ها، از سویی گذشته پر افتخارمان را در یادها زنده می کند و نیرویی دو چندان برای پیمودن مسیر دشوار و طولانی آینده فراهم می آورد و از سویی دیگر این نکته را به ذهن و ضمیر ما القاء می کند که همواره باید رو به آینده داشت و با بهره‌مندی از گذشته مسیر روشن تری برای آتیه رقم زد زیرا یک لحظه توقف در گذشته به منزله سالها عقب ماندن از پیشرفت آینده است.

وی ادامه داد: حیات هر ملتی در پاسداشت گذشته پرافتخار خویش است و استمرار و پاسداشت آن گذشته پرافتخار جزء‌با ادامه مسیر و گسترش مرزهای دانایی وعلم میسر نیست.

جنتی، اظهار داشت: اینجا است که می باید تاکید کرد تحقیق در نسخه‌های خطی گامی بنیادی برای پیشرفت بسیاری از حوزه‌های علوم انسانی و اسلامی است .

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از همین منظر به حلقه‌های به هم پیوسته حفظ و نگهداری مرمت و تصویر برداری و تصحیح و تحقیق و نشر متون ویراسته و چاپ های اصلی نسخه‌های خطی به عنوان گامهایی فرهنگ ساز و تمدن آفرین می نگرد و تلاش عالمانه همه دانشوران و محققان و استادان این عرصه‌ها به عنوان فعالیت های فرهنگی بنیادی که دشوار و زمان بر و اما ضروری  و اساس بسیاری از تحقیقات بعدی ارج می نهد و حمایت از آنها را وظیفه خود می داند؛ همایش حامیان نسخ خطی از آن رو که عهده دار بزرگداشت و تجلیل و مهمتر از آن معرفی حوزه‌های گوناگون این عرصه به جامعه است قطعاً گامی مفید و مثمر ثمر در این زمینه خواهد بود.

جنتی، اظهار داشت: همایش حامیان نسخ خطی در امسال به طور خاص مزین به نام محقق پرتلاش کتاب شناس کبیر و دانشمند دلبسته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ "عزیزالله عطاردی"، بزرگ مردی که به شوق علم و دانش در حوزه‌های متعدد نسخه‌های خطی از شناسایی و تصویربرداری در کشورهای دور و نزدیک گرفته تا بازخوانی و تصحیح و تحقیق آنها یک  تنه اما استوار و راسخ قدم های استواری برداشت .

جنتی، ادامه داد: علاوه بر این کوشش های ارجمند در زمینه نسخه‌های خطی و تطبق در متون گذشته او در راه بازشناسی هویت گذشته ایران و به ویژه ناحیه خراسان منطقه به منطقه، شهر به شهر و روستا به روستای خراسان بزرگ را در نوردید تا بتواند با درک درست تاریخی از جغرافیای فرهنگی ایران زمین برای نسل بعدی چراغی در راه شناخت تمدن افتخارآفرین گذشته بر افروزد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: من مقام شامخ این شخصیت فرهنگی را به طور خاص ارج می نهم و امید می برم که تحقیقات او پشتوانه گام های بعدی جوانان این مرز و بوم در سال های آینده باشد و امیدی را زنده کند که هم پای تدبیر مایه سرافرازی و سربلندی روزافزون و پیوسته ایران اسلامی باشد.

جنتی، خاطر نشان کرد: ما آمادگی حمایت مادی و معنوی از انجمن های فعال در حوزه نسخ خطی را داریم و امروزه انجمن‌هایی که می خواهند ثبت بشوند در کوتاهترین زمان ثبت می شوند البته وزارت ارشاد از نظر مادی محدودیتهایی دارد اما از این نظر هم سعی می کنیم که حمایت لازم را از انجمن های مربوطه به عمل آوریم تا این انجمن‌ها در کنار هم بتوانند اتحادیه نسخ خطی ایران را تشکیل بدهند.

به برکت انقلاب اسلامی پرداختن به شناسایی و احیای نسخه‌های خطی در دو دهه اخیر سرعت چشمگیری گرفته
پیام «هاشمی رفسنجانی» به چهاردهمین همایش حامیان نسخ خطی:



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار