پژو 206 بر اساس آمار تنها دو درصد از مرگ و میر جادهای را به خود اختصاص داده است یعنی اگر پراید هم مانند پژو 206 ایمن می بود به جای سالی 15 درصد، سالی 6 درصد را به کام مرگ می کشید.
در اروپا ایمنی خودروها توسط موسسه یورو ان کپ بررسی می شود . میزان ایمنی خودروها در این موسسه با ستاره معلوم می شود. براين اساس 5 ستاره بالاترین امتیازی است که یک خودرو می تواند کسب کند. البته به غیر از این موسسه یک سازمان معتبر دیگر هم که به ایمنی بزرگ راه های آمریکا معروف است وجود دارد. با این همه اکثر خودروهای ایرانی چون متعلق به شرکت هایی هستند که محصولشان در اروپا عرضه می شود نگاه به نمره های این موسسه اروپایی برای ایرانی ها کارگشاتر است. در میان خودروهای تولیدی در ایران که دارای ایمنی بالایی هستند، مزدا 3 و نیسان تینا توسط سازمان ایمنی بزرگ راه های آمریکا جزو ایمن ترین خودرو ها اعلام شده اند.
با این همه خودروهایی هم در ایران هستنند که یا تست تصادف نشده اند یا در تست تصادف رد شده اند .
در میان تولیدات صنعت خودرو ایران تنها حدود 30 درصد مدل ها از موسساتی چون یورو ان کپ نمره قابل قبول گرفته اند. شاید اگر هنگام خرید کمی به امتیازکسب شده توسط تست تصادف در خودروها دقت کنید یا درباره میزان ایمنی خودرو اطلاعات کسب کنید از آینده خطرناکی جلوگیری کنید که بی بازگشت و غم انگیز است.
مگان
مگان ایمن ترین خودرویی است که هم اکنون در ایران تولید می شود. براساس اعلام سازمان یورو ان کپ این خودرو پنچ ستاره ایمنی را کسب کرده است. در تصادف از جلو ضربه به خوبی توسط کاپوت خودرو با مچاله شدن جذب می شود و بخش کابین سرنشینان و ستونهای آن به خوبی توانایی مقاوت را دارند. در تصادف ازکنار هم خودرو عملکرد خوبی دارد. کمربند ایمنی به همراه کیسه هوا در این شرایط ضربه شدید وارد آمده به سرنشینان را کاهش می دهند مواد داشبورت خودرو هم تا حد زیاد ضربه را می گیرند. خودرو قابلیت بالایی در حفاظت از جان کودکان دارد . این خودرو در بخش تصادف از جلو 14 و در بخش تصادف از کنار 16 امتیاز کسب کرده است . مجموع امتیاز این خودرو 33 است.
سوزوکی گرند ویترا
این خودرو را می توان پس از مگان، مزدا 3 و تینا ایمن ترین خودرو تولید شده در ایران دانست. ضعف عمده این خودرو نسبت به مگان خم شدن ستون های خودرو در تصادف و احتمال آسیب رسیدن بیشتر به راننده است. این خودرو در بخش تصادف از کنار 16 امتیاز کسب کرده که هم اندازه مگان است. ولی در بخش تصادف از جلو تنها 11 نمره بدست آورده است. در مجموع این خودرو با چهار ستاره ایمنی و مجموع امتیاز 30 سومین خودرو ایمن در ایران است.
پژو 206
شاید خیلی ها فکر کنند پژو 206 به دلیل کوچکی یا جمع شدن جلوی خودرو ایمنی کمی دارد ولی شکل تخم مرغی خودرو و پخش صحیح نیروها در تمام بدنه و جذب نیرو توسط مچاله شدن جلوی خودرو، سرنشینان را از مرگ نجات می دهد با اینکه تیراژ این خودرو در ایران سالانه بیش از 100 هزار دستگاه است. پژو206 در تصادفات جاده ای ایران از کمترین میزان مرگ و میر برخوردار است. این خودرو از نظر ایمنی با چهار ستاره ایمنی و مجموع امتیاز 25 وضعیت خوبی دارد امتیاز تصادف از جلو خودرو همانند گرندویترا 11 است ولی از نظر تصادف از کنار خودرو تنها 14 امتیاز کسب کرده است.
تندر 90
تندر 90 از نظر ایمنی در اروپا وضعیت متوسطی دارد ولی همین وضعیت متوسط به دلیل نبود ایمنی بالا در خودروهای ایرانی سبب شده وضعیت تندر در ایران خوب باشد. خودرو تندر در مجموع توانسته در تست تصادف 3 ستاره ایمنی و 19 امتیاز کسب کند. امتیاز تصادف از جلو 8 و از پهلو 11 است که بسیار ضعبف تر از پژو 206 خود را نشان می دهد البته همین وضعیت از بسیاری خودروهای دیگر داخلی حتی زانتیا بسیار بهتر است. تصادف با تندر 90 کمی از کنار خطرناک است و احتمال آسیب به قفسه سینه وجود دارد .
سمند
سمند توسط موسسه مایرا انگلستان تست شده نتایج تست تصادف نشان می دهد این خودرو هم وضعیت ایمنی مناسبی دارد.با اینکه این خودرو برروی پلت فرم پژو 405 سوار شده اما در بدنه حدود 1500 نقطه جوش بیشتر دارد. بیشتر بودن وزن 200 کیلویی خودرو و ضخیم بودن ستون ها، سبب شده خودرو در هنگام تصادف در قسمت کابین دچار صدمه زیادی نشود و ستون ها کمترین خمش را بردارند و درب ها هم باز نشوند. به نظر می رسد سمند سه ستاره ایمنی را در تست تصادف بتواند کسب کند.
محصولات جدید
در میان محصولات جدید، وضعیت ایمنی چگونه است؟ شاید در میان این محصولات یکی از ایمن ترین خودروهایی که قرار است در ایران تولید شود رنو کلیو باشد. این خودرو از موسسه یورو ان کپ 5 ستاره گرفته است. درباره تولید این محصول بین ایران خودرو و رنو مذاکراتی انجام گرفته است. رنو کلئوس محصول جدید دیگر رنو برای بازار ایران است. این خودرو شاسی بلند که بر روی پلت فرم مشابه نیسان قشقایی قرار گرفته، دارای 5 ستاره ایمنی از موسسه یورو ان کپ است. البته امتیاز این خودرو از رنو کلیو کمتر اعلام شده است.
دیگر محصولات رنو که در ایران خودرو و و گروه سایپا تولید خواهند شد ساندرو، داستر و وانت تندر 90 هستنند. هر سه خودرو چون بر اساس پلت فرم تندر 90 توسعه یافته اند ایمنی مشابه تندر 90 را دارند.
ایران خودرو همچنین در حال مذاکره با پژو برای تولید مدل 301 است. این محصول از نظر ایمنی در رده متوسط و سه ستاره است و ایمنی آن در حد سمند است. دیگر محصولات ایران خودرو یعنی رانا و دنا هم که یکی بر روی پلت فرم پژو 206 و دیگری بر روی پلت فرم سمند توسعه یافته اند ایمنی شبیه به پژو 206 و سمند دارند. در میان محصولان جدید سایپا، بیشتر مدل های چینی به چشم می خورد. در میان این محصولات بهترین وضعیت را دوخودرو Z300 و چانگان eado دارند. Z300 که قرار است با نام آریو و با نشان سایپا در این شرکت تولید شود ، در کلاس رنو مگان قرار دارد و ساخت یک شرکت نه چندان مطرح چینی با نام Zotye است. این خودرو از موسسه تست خودرو چاینیز ان کپ 5 ستاره ایمنی گرفته است.خودرو لوکس eado هم 5 ستاره ایمنی از چاینیز ان کپ دریافت کرده است. البته این 5 ستاره ایمنی را نمی توان مانند مجموعه های اصلی ایمنی در جهان معتبر دانست ولی اگر منصفانه نگاه کنیم این دو خودرو نسبت به بیشتر خودروهای چینی که وارد بازار ایران می شود وضعیت مناسبی دارند.
اما روی هم رفته خودروهای چینی وضعیت ایمنی چندان مناسبی ندارند و تعداد بسیار اندکی از این خودروها از نظر ایمنی مجوز ورود به بازار اروپا را کسب کرده اند.