خالد متعب یاسین العبیدی وزیر دفاع جمهوری عراق که صبح امروز برای انجام یک سفر رسمی وارد تهران شده، با سردار سرتیپ پاسدار دهقان وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران دیدار و پیرامون مسائل دوجانبه؛ منطقه‌ای و بین‌المللی گفتگو کرد.

به گزارش حوزه دفاعی امنیتی باشگاه خبرنگاران، سردار «حسین دهقان» در این دور از مذاکرات با اشاره به وجود همبستگی‌های عمیق فرهنگی، اجتماعی، مذهبی و قومی میان دو ملت و تاکید بر ضرورت  گسترش همکاری‌های دفاعی، نظامی میان دو کشور گفت: حمایت جمهوری اسلامی ایران از ارتش و نیروهای مسلح عراق را  بخشی از  راهبردهای دفاعی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران در منطقه  می‌دانیم.

وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران افزود: حمایت از وحدت و تمامیت ارضی عراق، توسعه مردم سالاری بر اساس ساز و کارهای پیش بینی شده در قانون اساسی، برقراری کامل امنیت و کمک به پیشرفت همه جانبه عراق از جمله سیاست‌های اصولی و پایدار  جمهوری اسلامی  ایران به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه نگاه جمهوری اسلامی ایران به عراق فراقومی و فراطائفی است تصریح کرد: همه افراد این کشور باید در روند و ساختار سیاسی منطبق بر قانون اساسی عراق نقشی سازنده و موثر داشته باشند.

سردار دهقان با تبریک پیروزی‌های اخیر ارتش و نیروهای مردمی عراق در مقابله با تروریست‌های تکفیری داعش گفت: عمیقا معتقدم، با شکل گیری یک اجماع ملی در عراق جهت مقابله با تروریسم ، حماسه‌ای تاریخی شکل گرفته و امیدواریم روند پاکسازی مناطق آلوده عراق از لوث وجود تروریست‌ها با همین شدت و قوت ادامه یابد.

وی با انتقاد شدید از اقدام‌های یکجانبه گرایانه به بهانه مبارزه با داعش و تروریسم گفت: اینگونه اقدامات می‌تواند به استمرار بقاء و تقویت ریشه‌های تروریسم در منطقه کمک بیشتری کند، هرگونه اقدامی در عراق و سوریه باید با هماهنگی کامل دولت  مرکزی در این کشورها باشد.

وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران با تقبیح شدید هرگونه رفتاری که قوام و انسجام در عراق را تضعیف و یا رویکردی تجزیه طلبانه را به ذهن متبادر می‌کند گفت: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای سقوط رژیم بعثی، حامی دولت در این کشور بوده و بر حضور و مشارکت همه طرف‌ها در روند سیاسی عراق تاکید داشته است.

سردار دهقان در پایان با  استقبال و   ابراز خرسندی از سفر وزیر دفاع عراق به جمهوری اسلامی ایران، آمادگی کشورمان را برای گسترش همکاری‌های دفاعی – نظامی  و کمک به تقویت بنیه دفاعی و تقویت ارتش این کشور اعلام کرد.

در ادامه این مذاکرات خالد متعب یاسین  العبیدی طی سخنانی با تشکر از دعوت و میزبانی خوب وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران و ابراز خرسندی از سفر به جمهوری اسلامی ایران و دیدار با وزیر دفاع کشورمان گفت: حمایت‌های همه جانبه جمهوری اسلامی ایران احساسی بسیار خوب و برادرانه در بین نیروهای مسلح، دولت و ملت عراق نسبت  به دولت، ملت و نیروهای مسلح ایران به وجود آورده است.

وزیر دفاع عراق تصریح کرد: ما چشم امید به همکاری با کشور دوست و برادر ایران بسته‌ایم و توسعه حمایت از نیروهای مسلح عراق توسط ایران را یک ضرورت استراتژیک می‌دانیم.

وی گفت: ما با حضور در ایران بر اراده و خواست دولت، ملت و نیروهای مسلح عراق برای گسترش مناسبات با ایران تاکید داریم و معتقدیم توسعه روابط ایران و عراق در راستای منافع دو ملت است.

خالد العبیدی با اشاره به حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران در مقابله با تروریسم گفت: مواضع و اقدامات ایران در حمایت از عراق یک رویداد تاریخی که اراده و صداقت راستین ایران را جلوه گر کرده است.

وزیر دفاع عراق با تاکید بر گسترش همکاری‌های دفاعی میان دو کشور گفت: امروز عراق در سه جبهه مقابله با تروریسم،  مبارزه با فساد، بازسازی و نوسازی به شدت درگیر است  و ما خواستار کمک، حمایت و مشارکت ایران در این سه جبهه هستیم و امید بسیار زیادی به نقش مثبت جمهوری اسلامی ایران داریم.  

ادای احترام وزیر دفاع عراق به شهدای گمنام دفاع مقدس

گفتنی است؛ خالد  متعب یاسین العبیدی و هیئت همراه پس از ورود به تهران با حضور بر مزار شهدای گمنام دفاع مقدس بر مقام شامخ شهدای گرانقدر جمهوری اسلامی ایران ادای احترام کردند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار