رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: شورای شهر در این دوره علیرغم افزایش تعداد اعضا با همان روش و خط مشی پیشین به فعالیت پرداخته است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران،  مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران در نخستین نشست خبری خود در سال دوم فعالیت شورای چهارم که بعد از ظهر امروز(دوشنبه) در سالن کنفرانس شورای شهر برگزار شد، با اشاره به حماسه‌ی تاریخی نهم دی ماه و روز بصیرت به تشریح عملکرد سه ماهه شورا در سال جاری پرداخت و با بیان امیدواری برای ملت ایران که همواره با انسجام و آمادگی توطئه‌های دشمن را خنثی کرده و در مسیر پیروزی نهایی قرار گیرد، افزود: در خصوص عملکرد شورای چهارم نیز باید گفت: خط مشی و روش شورا در سال دوم فعالیت دوره‌ی چهارم نسبت به دوره‌های پیش تغییر نکرده و ارتباط با مسئولان کشوری و نمایندگان مجلس نیز همچون سال قبل و دوره‌های گذشته‌ی شورا تداوم خواهد داشت.


وی با تأکید بر عدم تغییر رویکردها در دوره چهارم شورای شهر اظهار داشت: مهمترین هدف و ویژگی این دوره شورا تأکید بر اقتصاد مقاومتی و ممانعت از هر گونه اصراف و صرفه جویی در بودجه بوده به طوری که بودجه‌ی شورا جز در سال گذشته ک همراه با گسترش شورا بود هر ساله با مازاد هم همراه می‌شد که البته این اضافه در بودجه نه به معنای افزایش تصویب بلکه تنها در راستای هدف صرفه جویی از بودجه شهرداری و شهروندان صورت گرفته است.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به وضعیت اقتصادی ضعیف برخی از شهروندان و درخواست آنها جهت کاهش عوارض خدمات شهری، افزود: شورای شهر مهمترین هدف خود را صرفه جویی در بودجه و اعتبارات تصویب شده قرار داده است و ما نیز در شورای شهر ملزم هستیم تا این اعتبارات را به گونه‌ای صرف کنیم که منجر به بی‌عدالتی نشود.

وی سیاست کاری بیشتر، بهره گیری از حداکثر توانمندی اعضا و تعامل با تمام ادارات و سازمان ها را مهمترین رویکرد شورای چهارم عنوان کرد و افزود: البته باید گفت سرعت عمل در اداره جلسات شورا و بهره گیری از فرصت‌های اندک این جلسات یکی دیگر از ویژگی‌های مهمی بوده که در این دوره و نیز در سال دوم فعالیت شورای چهارم به خوبی به آن توجه شده است.

وی تشکیل کمیته‌های هماهنگ با شورا در مجلس شورای اسلامی را یکی دیگر از ویژگی‌های شورای چهارم عنوان کرد و افزود: چرا که توجه ویژه به کمیسیون‌ها و ارائه گزارش‌های آنها و در نتیجه بیان نظرات کارشناسی سبب کاهش بسیاری از مشکلات مهم شهر نظیر مسئله حریم، سیما و منظر شهری و بافت‌های فرسوده خواهد شد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه بااشاره به تشکیل کمیسیونی به نام شهر تهران و کلانشهرها با عضویت یازده نفر از وزرای کشور، شهردار تهران و نیز رئیس شورا جهت پیگیری مسائل شهری، اظهار داشت: حضور حقوقدانان ، قانوندانان و متخصصین و کارشناسان در تدوین قوانین در این جلسات منجر به اداره بهتر شهر و تصویب قوانین کارشناسی در این راستا خواهد شد.

چمران با اشاره به پیشنهاد وزارت کشور به دولت در جهت اصلاح قانون شوراها و شهرداری‌ها تصریح کرد: تاکنون در رابطه با اصلاح این قانون با تشکیل جلساتی در کمیسیون شوراها و نیز مجلس شورای اسلامی به اعمال نظرات خود در این زمینه پرداختیم.


وی با اشاره به حذف طرح انتخاب شهردار توسط شورای حل اختلاف، اظهار داشت: البته باید در نظر داشت در خصوص سایر بخش‌های این طرح نیز شورای شهر از اختلاف نظر خاصی با مجلس برخوردار نیست و امیدواریم این حداقل‌ها نیز به زودی مرتفع شود.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به پنجاه و سه مصوبه عمومی، 57 مصوبه باغات و 71 مورد نامگذاری در 26 جلسه سه ماه گذشته شورا  افزود: تمام سعی شورا در اداره بهتر جلسات بوده است.

چمران در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر سموم کشاورزی مورد استفاده در مواد غذایی و آگاه سازی به شهروندان با بیان آغاز پایش مواد غذایی در دوره سوم فعالیت شورا افزود: هر چند این سیستم پایش، علی رغم اجرای آن در یکی از سازمان‌های میادین میوه و تره‌بار شهرداری نتیجه مطلوبی نداشت اما مذاکرات جهت اجرای برنامه‌های بهتر با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و نیز سازمان محیط زیست صورت پذیرفت تا مشخص شود که منشاء ورود سبزیجات و تولیدات کشاورزی آلوده از کجا بوده است.

وی با تأکید بر اینکه اطلاع رسانی در خصوص آلودگی تولیدات کشاورزی جز دردسر، ناراحتی و تشویش برای شهروندان نتیجه دیگری نخواهد داشت، اظهارداشت: هم اکنون راه حل‌ها درمرحله‌ بررسی است و شهرداری تهران نیز اقداماتی در راستای ایجاد غرفه جهت عرضه فرآورده‌های بدون سموم شیمیایی به انجام رسانده است.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به فرصت سه ماهه برای جانمایی گورستان جدید تهران و نیز ضعف عملکرد اعضای شورای عالی استان‌ها با اشاره به تلاش  شورای شهر جهت جانمایی گورستان جدید، افزود: متاسفانه تا تصویب و اتمام مراحل نهایی نمی‌توان این مکان جدید را اعلام کرد و ایجاد گورستان‌ها به صورت شرقی و غربی نیز فعلاً عملی نخواهد بود.

چمران در ادامه تصریح کرد: اعضای شورای عالی استان‌ها با نمایندگان مجلس از تعامل خوبی برخوردار بودند و نحوه ورود نمایندگان کاملاً قانونی است.

*انتخاب نمایندگان ناظر در کمیسیون شورای عالی استان‌ها قانونی است

وی افزود: انتخاب نمایندگان اعضای ناظر بر کمیسیون شورای عالی استانها کاملاً قانونی بوده و همگی از حقوق مساوی برخوردار هستند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به درآمدهای پایدار شهرداری و پروژه‌های نیمه کاره که نمی‌توان سهمی را از قبل تعیین کرد، افزود: چارچوب و ضوابط‌ها در راستای افزایش سهم درآمدهای پایدار به تصویب رسیده که تنها باید در مرحله‌ی بررسی و کارشناسی قرار گیرد.

چمران بابیان افزایش درآمدهای پایدار به جهت افزایش سهم مالیات بر ارزش افزوده گفت: اصرار بر افزایش درآمدهای پایدار یکی از فعالیت‌های مهم شورای شهر است.

*کاهش یک سومی صدور پروانه‌های ساخت و ساز نسبت به سال گذشته

وی در خصوص صدور پروانه ساخت و ساز با تأکید بر کاهش یک سومی میزان صدور پروانه‌ها، تصریح کرد: باید در نظر داشت که صدور پروانه ساخت و ساز تنها در زمینه تعداد بوده و در رابطه با متراژ از تغییری برخوردار نبوده ایم.

*عدم هر گونه دستور توقف پروژه بدون تصویب اعضای شورای شهر

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه هیچ گونه توقفی در رابطه با پروژه‌های شهری صورت نپذیرفته است، بیان داشت: برخلاف آنچه عنوان شد دستور توقف پروژه‌های شهری از فعالیت‌های شورای عالی شهرسازی و معماری نیست.

*اعتراض چمران به کمیته اضطرار آلودگی هوا /مشکل آلودگی هوا با این سرعت قابل حل نیست


وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اظهار نظرات متناقض استانداری و وزارت بهداشت در رابطه با تعطیلی مدارس به دلیل آلودگی هوا با بیان اینکه متاسفانه در جلسه امروز هیچ نماینده‌ای از شورای شهر در جلسه اضطرار آلودگی هوا دعوت نشده بود، افزود: البته باید در نظر داشت که مسئله آلودگی هوا موضوع جدی است و باید به صورت ریشه‌ای با آن برخورد کرد و به این سرعت نیز قابل حل نخواهد بود.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر عدم اجرای مصوبات شورا با تأکید بر اینکه عدم اجرای مصوبات شورا صحیح نیست، اظهار داشت: بدون اجرای مصوبات فعالیت شورا، فعالیت شهرداری غیر ممکن خواهد بود.

*شهرداری تهران مسئول هیچ یک از متروهای اقماری نیست

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در رابطه با سوالی در خصوص توسعه متروی تهران و متروهای اقماری به کمبود اعتبارات دولتی در جهت توسعه مترو از دو سال گذشته اشاره کرد و افزود: هر چند در سال جاری با بودجه دو برابری مصوب مترو روبرو بوده‌ایم اما متاسفانه ناهماهنگی‌ها و عدم تخصیص اعتبارات دولتی همواره مانع از توسعه‌ی مترو علی رغم توان شهرداری تهران در این زمینه بوده است.

وی در رابطه با ساخت متروهای اقماری توسط شهرداری تهران با بیان اینکه تعیین اعتبار هیچ متروی اقماری از وظایف شهرداری تهران نیست، تصریح کرد: متاسفانه بسیاری از پروژه‌های اقماری مترو به دلیل عدم تخصیص اعتبارات لازم در مرحله ی توقف قرار گرفته است که از آن جمله می‌توان به متروی شهر آفتاب و یا بخش‌های دیگر اشاره کرد.

چمران در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر بودجه بندی شورا توسط کمیسیون بودجه عنوان کرد: هر حسابی که شهرداری باز می کند باید زیرنظر شورا باشد و شهرداری مناطق بلافاصله واریز به حسابها را به خزانه اطلاع می‌دهند و همچنین تمام سازمان‌های شهرداری توسط شورا و شهرداری کل نظارت می شود.

وی در خصوص پرداخت بدهی دولت به شهرداری افزود: دولت در شرایط اقتصادی از سال‌های پیش به بانک‌ها و شهرداری بدهی داشت که طلب‌های شهرداری با انباشته شدن به ارقام پیش بینی شده در حال حاضر رسید و باید مسیر قانونی اخذ مطالبات شهرداری از دولت در این زمینه طی شود.

رئیس شورای شهر تهران با اشاره به افزایش نداشتن جمعیت تهران و شایعه تراکم فروشی شهرداری تصریح کرد: بر اساس آخرین یافته‌ها طرح جامع توضیح داده شده است و هر پنج سال یکبار اصلاحاتی درآن صورت می‌گیرد و براین اساس میزان جمعیت پذیری شهر تهران از 9.5 میلیون نفر تجاوز نکرده است و زیرساخت‌ها را بر مبنای جمعیت 10.5 میلیون نفر پیش بینی کرده‌ایم همچنین شهرداری تراکم فروشی ندارد و شهردار تهران از دهه هشتاد بر اساس طرح تفصیلی و جامع جدید عمل می‌کند.

وی در خصوص اشتغال رضازاده در فدراسیون ورزشی و شورای شهر تهران تأکید کرد: فدراسیون ورزشی اداره به حساب نمی‌آید و مشکلی نیست که رضا زاده در شورا و فدراسیون مشغول کار باشد همینطور که اخیراً نماینده مجلس هم در فدراسیون مشغول کار شده است.

چمران ادامه داد: طرح احداث مساجد در شورای شهر دوره سوم تصویب شد و در حال حاضر نیز اجرا می‌شود همچنین کمیته‌ای متشکل از دو استاد دانشگاه و یک نفر از سازمان اوقاف  و معاونت شهرسازی تشکیل شده است تا مکان‌هایی که شایستگی برای ساخت مسجد دارند معرفی شوند و ساخت آن بر اساس الگوی معماری ایرانی و اسلامی باشد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در خصوص کمپین خط سفید و تأثیر آن در مشارکت‌های مردمی افزود: این یک کار فرهنگی خوب است که باید با همکاری سازمان‌ها نظم به شهر بخشیده شود و برای مشارکتهای مردمی تبلیغات رسانه‌ای لازم است.

این عضو شورا در خصوص به کار گیری بناهای معماری و اسلامی تاکید کرد: مصوبه‌ای در متن ساخت و سازها قید شده است تا بناها از صورت معماری و اسلامی خارج نشود.همچنین گروهی از اساتید و معاونت شهرسازی پیش نویسی در حال تهیه برای ارائه دارند تا در دانشگاه و فرهنگ عمومی اصلاحاتی در این زمینه صورت گیرد.

چمران در خصوص ممنوعیت تبلیغ کالاهای خارجی در سطح تهران اضافه کرد: بیشتر کالاهای خارجی تبلیغاتی مونتاژ ایران است که بیست درصد هزینه به این تبلیغات اختصاص یافته است چنانچه برای تبلیغات داخلی هزینه‌ی یک سوم تبلیغ محصولات خارجی در نظر گرفته شده است.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در پایان با اشاره به ساماندهی دکل‌های مخابراتی  افزود: اقدامات جمع‌آوری دکل‌های غیر مجاز مخابراتی از دوره قبل شروع شده است و اگر در حال حاضر دکل غیرمجازی در سطح شهر نصب شود پیگرد قانونی دارد و شهرداری و شرکت‌های مخابراتی باید در این زمینه اطلاع داشته باشند.

انتهای پیام/
برچسب ها: شورا ، دوره ، مجلس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.