نشست خبری کنسرت فیلارمونیک تهران در تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار موسیقی باشگاه خبرنگاران؛ صبح امروز نشست خبری کنسرت ارکستر فیلارمونیک تهران با حضور باحضور "آرش گوران"، "پانیذ یوسفی"، "امین غفاری" و "احسان نقابت" در تالار وحدت برگزار شد.

پانیذ یوسفی در ابتدا گفت: متاسفانه مبلغ دریافتی که از سالن‌ها دریافت می شود بسیار ناچیز است و طبق جلسه ای که در گروه تشکیل شده است باتوجه با جایگاه بچه ها بین آن‌ها تقسیم می‌شود.

آرش گوران در ادامه ی نشست اظهار داشت: بنده اساسا با واژه‌ی حمایت مشکل دارم و اینکه سمت چه کسی و ارگانی باشد مهم است البته لازم است به این ارکستر توجه شود و وقتی به آن توجه شود مسلما نیازهایش برآورده می شود.

وی ادامه داد: اکثر موزیسین های حرفه ای و نوازنده های درجه یک آن چه که استحقاق مالی آن را دارند تامین نمی‌شود. یک نوازنده باید چندین ساعت تمرین کند تا به استایل مورد نظر خود برسد ولی می بینیم که از وی حمایت نمی شود، نه فقط حمایت مالی بلکه حمایت معنوی هم مهم است.

گوران افزود: در این ارکستر باید بیایند تا یک کشف و شهود انجام دهند و تشخیص دهند که بیشترین نیاز یک گروه موسیقی چه چیز  می‌تواند باشد و ارکستر این توانایی را دارد که اجراهای بین المللی هم برگزار کند.

امین غفاری در ادامه نشست کنسرت گفت: به نظر بنده تمام حمایت از ارکستر فیلارمونیک تهران توسط خود مردم صورت می‌گیرد و نهاد خاصی لازم نیست تا ارکستر به حیات خود ادامه دهد. ارکستر فیلارمونیک در هدف هایش راسخ است و به هدف خود هم خواهد رسید. جدای از همه‌ی این حرف‌ها ارکستر صدای تازه و متفاوتی دارد و به نظر بنده وظیفه‌ی نهادها است که جلو بیایند، نه وظیفه ی ما که سمت آن ها برویم. این ارکستر همه نوع مخاطب دارد پس موفق است.

آرش گوران در ادامه نشست بیان کرد: برای من سخن گفتن راجع به رپرتوار سخت است و اعتقاد دارم وقتی کلام به پایان برسد موسیقی آغار می شود چون صدا خود واگویه‌ی موسیقی است و من سعی دارم لایه های درونی موسیقی را نشان دهم.

وی ادامه داد: اگر رپرتوار بدون کانسپت مشخص چیده شود رپرتواری بی محتوا است، این تنوع براساس یک نکته‌ی اصلی و سوژه ای مشخص چیده می‌شود. رپرتواری که چیده می شود گویای یک حرف و نکته است.

گوران عنوان کرد: خوشبختانه مخاطب رپرتوار ارکستر فیلارمونیک تهران هم مخاطب عام است هم مخاطب خاص و کانسپتی که داشته مسلما تاثیر خود را گذاشته است؛ این را بر اساس بازخورد مخاطب می گویم.

رهبر ارکستر فیلارمونیک تهران در ادامه تصریح کرد: دانشگاه‌ها و آکادمی‌های موسیقی در ایران با روش و شیوه‌ای مشخص اداره نمی‌شود چه از لحاظ نگاه موسیقایی و چه روش و مفاهیم موسیقی تا زیباشناسی و هر چیزی که یک دانشجو به عنوان پکیج بعد از دانشگاه باید داشته باشد، متاسفانه ندارد.

وی افزود: من می بینم که دانشجوها پس از دانشگاه سعی می‌کنند خود به تنهایی به کشف و شهود برسند و ای اتفاق موسیقایی را در خود به وجود آورند من این انتقاد را به این سمت می برم که فضاهای آموزشی این بستر را فراهم نمی کنند اما مخاطبان ارکستر فیلارمونیک تهران قشر زیادی از دانشجویان را دربرگرفته است.

پانیذ فریوسفی در ادامه گفت: پس از کنسرت خانم آگاما این سفارت‌ها بودند که پیشنهاد دادند که با آن ها فعالیت کنیم که در حال حاضر در حال بررسی هستیم.

احسان نقابت طراح پوستر ارکستر فیلارمونیک در ادامه‌ی نشست گفت: ارکستر فیلارمونیک جسارت زیادی دارد و همیشه من را در بحث طراحی را آزاد گذاشته تا به راحتی کار کنم.

وی ادامه داد: این باعث شد من یک خط را از سال 1980 تا سال 1919 که دوره‌ی چایکوفسکی است مرور کنم و حد واسط بین این هنرها را سعی کردم برای این کار لحاظ کنم . هم چنین از بخش آوانگارد آن دوران هم استفاده کردم و با توجه به دوران رومانتیسیم این اثر با سایه طراحی شد و تنها کاری که کردم عکس را برگرداندم مفهومی که پوستر این عکس دارد وقتی از دور می بینیم یک ساز و از نزدیک یک عکس است.

امین غفاری در ادامه نشست گفت: ما در این ارکستر یکی از بهترین و مهم ترین افراد گروه را نداریم کسی که در این چند سال بسیاری از بچه‌های گروه آن را هدایت کرده و اعضای گروه از او آموخته اند.

وی افزود: متأسفانه راجع به این سانحه بسیار کم صحبت شد؛ "پدرام فریوسفی" بسیار مبارزه کرد و الان هم ساز می‌زند و امیدوارم دوباره به روزهای اوج خود بازگردد، ما خیلی در ارکستر فیلارمونیک از تک تک آرشه ها و انگشت گذاری های فریوسفی یاد گرفته ایم و امیدوارم خیلی زود به گروه بازگردد.

آرش گوران در ادامه‌ی نشست گفت: رپرتواری که این ارکستر اجرا می‌کند و استانداردی که سعی می کند به آن برسد کاملا آماده‌ی این است که هر جای دنیا که شایسته‌ی این ارکستر باشد اجرا کند و حتی در فستیوال‌های مختلف که آهنگسازان این آثار هستند.

وی ادامه داد: در مورد اجرای شهرستان ها باید بگویم که باید پیشنهادی از جانب آن‌ها به ما بشود تا ما به آن فکر کنیم. من همین جا اعلام می‌کنم آماده‌ی این هستیم که در سالن های استاندارد کنسرت اجرا کنیم.

انتهای پیام/ اس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار