مسئول دفتر رئیس جمهور گفت: مسئله آب یک مسئله ملی است و نباید به آن نگاه محلی داشت.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، نهاوندیان مسئول دفتر ریاست جمهور در دومین جشنواره و نمایشگاه توانمندی‌‌ها و بهره‌‌برداری و نگهداری در صنعت آب و فاضلاب کشور با بیان اینکه صنعت آب صنعت حیاتی کشور است گفت: باید آب را ارج بنهیم و با توجه به کم‌یابی آن قدرش را بیشتر دانسته و بهتر نگهداری کنیم.

وی ادامه داد: بزرگ‌ترین تصمیمات در حوزه آب در همین دوره گرفته شده است به طوری که 2 میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی به مسائل آب و بحث‌ آب‌های مرزی اختصاص داده شده است.

نهاوندیان با بیان اینکه بحث آب‌های مرزی در اولویت جدی کار قرار گفته است افزود: این یک فرصت مناسب برای فعالان این عرصه است تا با یک حرکت همه‌جانبه به این مشکل پایان دهیم

مسئول دفتر رئیس‌جمهور تصریح کرد: در عرضه منابع نیز باید مدیریت بهتری صورت گیرد.

وی با بیان اینکه باید به مسئله آب نگاه ملی و منطقه‌ای داشته باشیم گفت: برخی تصمیمات در سال‌های گذشته و نگاه‌های محلی با کمال تأسف مشکلات و مسائل فعلی را ایجاد کرده است.

نهاوندیان تصریح کرد: آب برای همه ایرانیان است و باید با یک نگاه عادلانه و عاقلانه مورد توجه قرار گیرد و نباید با سیاست‌بازی و عصبانیت‌های محلی در این عرصه مجالی دهیم.

وی ادامه داد: سیاست‌گذاری درست جز با نگاهی ملی حل نخواهد شد و تحریکات و مسائل محلی به ضرر همگان خواهد بود لذا باید با مدیریت ملی و منطقه‌ای برای آب فکر کنیم.

نهاوندیان با اشاره به اینکه در بحث مدیریت آب‌های زیرزمینی برخی غفلت‌ها و استفاده‌های بی‌رویه در آب‌های زیرزمینی صورت گرفته است گفت: جهل مرکب در این زمینه موجب شده که تصور شد آب به اندازه کافی وجود دارد و بر این اساس تصمیم‌گیری‌هایی صورت گرفته که به کم‌آبی دامن زده است.

مسئول دفتر رئیس‌جمهور تصریح کرد: باید دراستفاده صحیح از آب‌های زیرزمینی مقررات صحیحی داشته باشیم و با اولویت‌بندی درست به مشکلات پایان دهیم.

وی با بیان اینکه مسئله بهره‌وری در دولت تدبیر و امید مورد تأکید قرار گرفته است باید بهره‌وری در کشاورزی، انتقال و صنعت و مصرف را به طور جدی در دستور کار قرار دهیم و در این زمینه نیازمد به یک فرهنگ جدید و آگاهی‌رسانی هستیم.

نهاوندیان ادامه داد:‌ مسئله آب یک مسئله فرابخشی و میان بخشی است و باید در صنعت و تصمیم‌گیری‌های کلان مسئله آب به جدیت دیده شود به همین جهت یکی از این اقدامات در چند ماه اخیر اصلاح روش هدفمندی یارانه‌ها بوده است.

وی ادامه داد: با وجود آنکه هدفمندی یارانه‌ها یکی از دلایل اصلی و فلسفه استفاده بهینه از انرژی بوده است اما متأسفانه این موضوع چندان مورد توجه صورت نگرفت و همچنین قرار بود منافع حاصل از هدفمندی یارانه‌ها در بخش آب به خود صنعت بازگردد که این مسئله صورت نگرفت.

وی ادامه داد: دولت تصمیم گرفته که در بودجه 93 و 94 توجه لازم را به دو صنعت آب و برق را داشته باشد تا بتواند حداقل‌هایی را برای شرکت‌های فعال در این حوزه بپردازد.

نهاوندیان با اشاره به اینکه باید در بحث ایجاد شهرهای جدید و مجتمع‌های مسکونی مسئله آب مورد توجه قرار گیرد افزود: مسئله آب در  پروژه‌های جمعیتی باید مورد توجه جدی قرار بگیرد و در مکان‌هایی که امکانات لازم را در این خصوص ندارند اقدامی صورت نگیرد.

انتهای پیام/
برچسب ها: آب ، هدفمندی ، انرژی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار