رییس سازمان نهضت سواد آموزی گفت: در زمان صدور فرمان امام خمینی 50 درصد جمعیت زیر 50 سال باسواد بودند که هم اکنون 95 درصد جمعیت کشور با سوادند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران علی باقرزاده رییس سازمان نهضت سواد آموزی در نشست خبری روز نهضت سوادآموزی امروز(دوشنبه) خود در سازمان نهضت سوادآموزی با اشاره به سالروز تاسیس نهضت سواد آموزی و صدور فرمان امام خمینی (ره) در 7 دی 58 مبنی بر تشکیل نهضت سواد آموزی   گفت:خطاب پیام امام خمینی (ره) به مردم ایران بود زیرا ریشه کنی بی‌سوادی با حرکت توده مردم اتفاق می‌افتد همچون الگوهای موقتی که در دنیا به کار رفته و نتیجه داده است.

وی با بیان اینکه پیام امام خمینی (ره) نشان می‌دهد فرهنگ و آموزش زیر بنای توسعه کشور است اظهار کرد: امام خمینی (ره) 10 سال جلوتر از سازمان یونسکو عبارت آموزش برای همگان را به کار برد و پیام یونسکو نیز شباهتی با پیام امام (ره)دارد.

باقر زاده با بیان اینکه امام خمینی (ره) در فرمان خود به نکته‌ای مبنی بر  اینکه مسیر استقلال فرهنگی از علم و دانش و توسعه سواد عبور می‌کند افزود: سطح حداقل سواد موضوع دیگر پیام امام (ره) بود و به این نکته اشاره دارد که با از دست دادن تشریفات خسته کننده شرایطی فراهم شود تا هر کس از حداقل سواد برخوردار گردد.

وی ادامه داد: امام خمینی(ره) در پیامشان فرمودند منتظر اقدامات دولت نباشید در حالی که آموزش و پرورش به عنوان بخش اصلی از دولت بدون تشریفات اداری موظف شد از تمام ظرفیت‌ها برای باسواد کردن مردم استفاده کند.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی گفت: از زمان صدور پیام امام تا کنون550 هزار نفر به شکل کارشناس،‌آموزش دهنده و مولف کتاب در مجموعه سوادآموزی فعالیت‌ می‌کنند همچنین 22 میلیون نفر تحت پوشش خدمات سوادآموزی قرار گرفته‌اند که این نشان دهنده رشد درصد باسوادی در کشور است.

وی در ادامه گفت: در زمان صدور فرمان امام خمینی 50 درصد جمعیت زیر 50 سال باسواد بودند که هم اکنون 95 درصد جمعیت کشور با سوادند.

باقر زاده اظهار کرد: تعداد بی‌سواد کاهش چشمگیری پیدا نکرده به طوری که گزارش مدیر کل آموزش یونسکو به این نکته اشاره دارد که در سال‌های 2000 تا 2010 از آمار بی‌سواد در دنیا فقط یک درصد کاهش یافته است.

*رتبه 111 ایران در شاخص توسعه انسانی


وی با بیان اینکه باید یک سواد چند وجهی از جمله سواد خواندن و نوشتن، سواد سیاسی، سواد بهداشتی را به جامعه عرضه کرد، افزود: میانگین طول عمر، میانگین سالهای تحصیل و برابری قدرت خرید یا رفاه سه شاخص اساسی توسعه انسانی است که در بخش آموزشی ایران با میانگین 7.3 سال رتبه 111 را در بین کشورهای دنیا دارا است.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: با توجه به اینکه بر اساس اصل 30 ، 12 سال تحصیل رایگان در ایران صورت می‌گیرد در برخی از دانشگاه‌های دولتی نیز شاهد تحصیل رایگان دانشجویان هستیم اما این عدد کم به شمار می‌آید.

باقر زاده با تاکید بر اینکه معیار باسوادی و بی‌سوادی بر اساس قوانین کشور توانایی خواندن و نوشتن به متون فارسی است گفت: هر فردی که این توانایی را نداشته باشد بی‌سواد تلقی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه روش شمارش افراد بی‌سواد در کشورها متفاوت است افزود: الگوی واحدی در محاسبه این عدد  وجود ندارد و حتی یونسکو نیز از روش پژوهشی استفاده می‌کند.

این درحالی است که در کشور ایران برای شمارش افراد بی‌سواد از سرشماری نفوس و مسکن استفاده می‌شود که این سرشماری هر 10 سال یکبار انجام شده و از سال 85 به این سو هر 5 سال یکبار بوده است.

باقر زاده با اشاره به مشکلات سرشماری نفوس و مسکن ادامه داد: خوداظهاری یکی از این مشکلات است زیرا پاسخ‌های افراد ملاک بوده و نه سوابق تحصیلی و مدرکی که آنان ارائه دادند بنابراین ممکن است در این میان افراد پاسخ اشتباه داده باشند.

وی با بیان اینکه معمولا در سرشماری اطلاعات آماری به جامعه داده می‌شود نه اطلاعات اسمی افزود: سرشماری‌ها معمولا هر 10 سال یا هر 5 سال یکبار انجام می‌گیرد بنابراین فاصله زمانی آن طولانی است.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با اشاره به اینکه بر اساس سرشماری سال 90 در گروه سنی بالای 6 سال 9 میلیون 719 هزار نفر خود را فاقد مهارت‌های خواندن و نوشتن ثبت کرده‌اند اظهار کرد: در گروه 10 تا 49 سال 3 میلیون و 456 هزار نفر فاقد مهارت سواد هستند همچنین درگروه 10 تا 29 سال 950 هزار نفر که معادل 3.2 درصد گروه سنی 10 تا 29 سال است خود را فاقد مهارت‌های سواد برشمردند.

وی ادامه داد: کم سواد در مرکز آمار به کسی اطلاق می‌شود که خواندن و نوشتن را می‌داند از حداکثر سواد دوره ابتدایی برخوردار است همچنین گروه کم سواد منبع اصلی تغذیه جمعیت بی‌سواد کشور به شمار می‌آیند که از این جهت مهم تلقی می‌شوند.

*مازندرانی‌ها با سوادترین گروه مردم

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه بر اساس سرشماری سال90، 11 میلیون نفر در کشور کم سواد هستند افزود: استان‌های مازندران، سمنان، اصفهان، البرز و تهران به ترتیب بالاترین درصد باسوادی و استان‌های سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی،کردستان، لرستان، کرمان و خراسان شمالی بالاترین درصد بی‌سوادی را شامل می‌شوند.

*40 درصد از اتباع خارچی فاقد مهارت سواد هستند


باقر زاده با تاکید بر اینکه 668 هزار نفر از اتباع خارجی به صورت رایگان دوره‌های سوادآموزی را گذرانده اند، گفت: بر اساس سرشماری سال 90 ، 40 درصد از اتباع خارجی خود را فاقد مهارت‌های سواد ثبت کرده‌اند.

وی در خصوص اینکه چه کسانی از وضعیت بی‌سوادی آسیب می‌بینند گفت: اولین آسیب متوجه خود فرد است زیرا وقتی فرد در معرض تعلیم و تربیت قرار نگیرد به تدریج اعتماد به نفس خود را از دست می‌دهد و به دنبال آن نمی‌تواند مشکلات خود و خانواده‌اش را حل کرده و ارتباط مستقیم و اثربخشی با جامعه داشته باشد.

باقر زاده با اشاره به اینکه جامعه دومین گروه تحت آسیب هستند افزود: بر اساس پژوهش صورت گرفته سطح سواد با تعداد و شدت تصادفات رانندگی ارتباط دارد به طوری که 91 درصد موتور سواران، 70 درصدعابرین پیاده و 45 درصدرانندگانی که در تصادفات فوت می‌کنند بی سواد و کم سواد هستند همچنین بین جرائم و سطح سواد نیز رابطه مستقیم وجود دارد به طوری که پژوهش صورت گرفته در یکی از استان‌ها نشان دهنده این است که حدود 80 درصد جرائم توسط افراد زیر 30 سال انجام شده که 60 درصد این افراد بی‌سواد و کم سواد بوده اند.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه بین سطح سواد والدین و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان‌ رابطه معنا داری وجود دارد هر 4 سال تحصیل درآمد افراد را به طور میانگین 28 درصد افزایش می‌دهد و هر 4 سال تحصیل اضافه 10 سال به طول عمر افراد می‌افزاید.

وی ادامه داد: از مجموع 3 میلیون و 465 هزار نفر بی‌سواد در گروه سنی 10 تا 49 سال 2 میلیون 645 هزار نفر مشخصات کاملی به سازمان ارائه داده و 380 هزار نفر مشخصات آنان در اختیار سازمان نیست.

*135 هزار نفر باسواد بالای پنجم ابتدایی شناخته شد


باقر زاده با اشاره به اینکه 135 هزار نفر باسواد بالای پنجم ابتدایی شناسایی و از سیستم خارج شدند افزود: در سالهای 90، 91 و 92 ، 400 هزار نفر شناسایی، ثبت نام و آزمون داده‌اند و از سیستم سازمان خارج شده‌اند.

وی با بیان اینکه ایجاد یک پایگاه اسمی از افراد بی‌سواد بر اساس آمار ثبتی مهمترین کاری است که در سه سال گذشته انجام شده گفت: مخاطب محوری، مردم محوری و محله‌محوری سه رویکردی است که در سازمان نهضت سوادآموزی دنبال می‌شود.

باقرزاده با اشاره به اینکه در شیوه اجرا از پیام امام خمینی (ره) الهام گرفتهایم اظهار کرد: روش آموزش فرد به فرد یا چهره به چهره انتخاب شده تا نزدیک‌ترین فرد باسواد واجد شرایط برای فرد بی‌سواد انتخاب گردد که به دنبال این اقدام باید خروجی را کنترل کرده و پرداخت حق‌الزحمه را منوط به یک نتیجه کنیم.به همین ترتیب ارزش‌یابی کمی انتخاب شد.

*اعطای مجوز قانونی اقامت اتباع خارجی به 15 استان


معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه حدود یک میلیون 187 هزار نفر ساعت از مجریان سوادآموزی آموزش دیده‌اند گفت: امسال مجوز اقامت قانونی اتباع قانونی به 15 استان داده شد همچنین تا کنون 10 هزار سهمیه به استان‌ها ارائه شد که در حال حاضر 11 هزار و 800 هزار نفر از اتباع خارجی بی‌سواد ثبت نام کرده‌اند.

رئیس سازمان نهضت سواد‌آموزی با اشاره به اینکه آموزش سربازان بی سواد در پادگان‌ها و افراد بی‌سواد در زندان‌ها از طرح‌های دیگر این سازمان به شمار می‌آید افزود: حدود 12 هزار نفر سال گذشته در زندان‌ها باسواد شده‌اند.

وی از طرح آموزش اعضای بی‌سواد خانواده دانش آموزان‌ به عنوان طرح دیگر سازمان نهضت سواد آموزی سخن گفت و ادامه داد: 941 هزار دانش آموز وجود دارند که در خانواده خود حداقل یک عضو بی‌سواد زیر 50 سال دارند که در مجموع  614هزار بی‌سواد عضو خانواده این دانش آموزان شناخته شدند.

باقر زاده در خصوص روش‌ها و محتوای سازمان سواد آموزی گفت: روشها را اصلاح کرده و به سمت آموزش فرد به فرد رفته‌ایم و در خصوص محتوا نیز کتاب‌های خاص آموزش فرد به فرد تولید شده و به صورت آزمایشی در 5 استان در حال اجرا است.

وی در خصوص انسداد مبادی بی‌سوادی تاکید کرد: در خصوص انسداد مبادی بی‌سوادی با تشکل هایی  که کودکان کار را آموزش می‌دهند جلساتی گذاشته و مصوبه‌ای نیز به دولت ارائه داده ایم تا بتوانیم از این تشکل‌ها به صورت پرداخت، حمایت های مالی داشته باشیم.

باقر زاده در پایان گفت: بر اساس این مصوبه اگر کسی در گروه سنی 10 تا 49 سال در سه سال آینده با سواد شود معادل 15 درصد سرانه به وی داده می‌شود و اگر فردی قبول شود چند مرحله یارانه اضافه به وی اعطا می‌شود؛ همچنین اگر به روش خود‌آموز آموزش بیند میانگین 650 هزار تومان به فردی که توسط خانواده‌اش آموزش می‌بیند پرداخت می‌شود.

انتهای پیام/
برچسب ها: سازمان ، نهضت ، جمعیت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار