سیفی در نشست خبری مطرح کرد

ارزش 30 میلیارد دلاری برای اجرای 12 طرح بهینه‌سازی مصرف سوخت در شورای اقتصاد/ سال 1404 واردکننده انرژی خواهیم بود

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف انرژی، از اجرای ١٢ پروژه به ارزش ٣٠ میلیارد دلار در شورای اقتصاد در کمتر از ٦ ماه براساس بند "ق" تبصره 2 در قانون بودجه خبر داد و گفت: اگر مصرف انرژی در کشور با این شدت ادامه یابد تا سال 1404 به نقطه سر به سری تولید و عرضه مصرف انرژی می‌رسیم و پس از آن به واردکننده انرژی تبدیل می‌شویم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، نصرت الله سیفی در نشست خبری که پیش از ظهر امروز برگزار شد با اشاره به بند "ق" تبصره 2 قانون بودجه کشور که قرار است سرمایه گذاری 100 میلیارد دلاری در جهت کاهش مصرف سوخت صورت گیرد اظهار داشت: این میزان به صورت بیع متقابل انجام می گیرد و سرمایه گذارن متقاضی در  جهت صرفه جویی در نفت و بهینه سازی و کاهش انرژی سرمایه گذاری می کنند.

اجرای 12 طرح به ارزش 30 میلیارد دلار

وی تصریح کرد: این شرکت در بخش بهینه سازی مصرف سوخت در حمل و نقل، ساختمان و صنعت  12 طرح را به ارزش 30 میلیارد دلارتعریف کرده که طور کلی عمدتا در بخش حمل و نقل است.  
 
سیفی افزود:همچنین برنامه هایی را برای استفاده از ظرفیت شبکه ریلی، توسعه مترو در تهران و کلانشهرها، نوسازی ناوگان ترابری سنگین و نوسازی حمل و نقل اتوبوسرانی درون شهری، تاکسی ها ترویج موتور سیکلت برق برای کاهش مصرف بنزین و آلودگی، تعویض موتورهای دیزلی چاههای آب کشاورزی و اصلاح موتورهای گرمایشی ساختمان به تعداد 600هزار و دو طرح گازرسانی و جایگزینی سوختهای مایع به سوخت گاز و بهبود عملکرد انرژی و گازرسانی به شهرها و روستاهای سیستان و بلوچستان را در دستور کار دارد.
 
گازرسانی به شهرها و روستاهای سیستان و بلوچستان
 
مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت تاکید کرد: مصوبه گازرسانی به سیستان بلوچستان 1.6 میلیارد دلار بوده که  هدف از اجرای آن کاهش سوخت های مایع در 5 نیروگاه( خاش، زاهدان، چابهار و کنارک) است که 280 هزار انشعاب گاز به منازل مسکونی و ساختمانها داده می شود که هم اکنون سوخت مازوت و گازوئیل مصرف می کنند.

سیفی گفت: طرح گازرسانی به شهرها و روستا از طریق خط لوله یا سی ان جی یا سایر روشها از دیگر طرحهای به تصویب رسیده براساس بند "ق" تبصره 2 به ارزش 6.1 میلیارد دلار است که براساس آن برای 2 میلیون 360هزار خانوار که حدود یک میلیون 800 هزار خط لوله و 550 هزار نیز از طریق سی ان جی و سایر روشها اجرا می شود.

وی ادامه داد: طرح افزایش کارآرایی موتورخانه ساختمان به ارزش 2 میلیارد دلار است که 30 تا 50 درصد کاهش مصرف را به همراه خواهد داشت.به طوری که  در موتورخانه حدود 13 میلیون مترمکعب گاز در در مصرف کاسته می شود.

وی افزود: طرح افزایش کارآیی موتورخانه ها، به کاهش مصرف سوخت، بهبود وضع محیط زیست، کاهش دی اکسید کربن (Co٢) و صرفه جویی در مصرف گاز کمک می کند.

سیفی اعلام کرد: با تصویب طرح تشویقی برای فرهنگ سازی ، در مصرف انرژی روزانه سه میلیون متر مکعب صرفه جویی می شود.
 
جایگزینی 17هزار اتوبوس دیزلی با سی ان جی
 
وی همچنین با اشاره به این که سه طرح توسط کمیسیون داخلی شورای اقتصاد به تصویب رسیده و باید در صحن شورای اقتصاد مصوب شود، اضافه کرد: جایگزینی 17 هزار اتوبوس دیزلی با سی.ان.جی از جمله این طرح ها است که ارزش آن 1.8 میلیارد دلار است و دوره اجرای آن 42 ماه است و منجر به صرفه جویی 4.3 میلیارد لیر نفت گاز می‌شود.
 
سیفی گازرسانی به باقیمانده شهرهای کوچک و روستاها از طریق سی.ان.جی به ارزش 6.1 میلیارد دلار و همچنین برقی کردن چاه‌های کشاورزی با سرمایه گذاری 1.6 میلیارد دلار از جمله طرح های تایید شده در کمیسیون فرعی شورای اقتصاد عنوان و خاطرنشان کرد: در طی اجرای این طرح حدود صد هزار چاه کشاورزی برقی می‌شوند که در کل دوره طی 20 سال 30 میلیارد لیتر نفت گاز صرفه جویی می شود.
 
وی تصریح کرد: با اجرای طرح جایگزینی حدود 4هزار و 300 میلیون لیتر نفت و گاز صرفه جویی خواهد بود همچنین حدود 4.5 میلیون از انتشار گازهای گلخانه  جلوگیری می  کند که ارزش ان 1.8 میلیارد دلار است که طی سالهای 93تا96  اجرا می شود.

هدف گذاری برای نصف شدن شدت مصرف انرژی
 
وی به اهمیت صرفه جویی در مصرف انرژی اشاره و اظهار کرد: عدم مصرف 11 کشور سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی (oecd) از کل مصرف اروپا از ابتدای دهه 70 تاکنون بیشتر بوده است.
 
مدیر عامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت با تاکید بر این‌که یک دلار سرمایه‌گذاری در زمینه صرفه‌جویی در مصرف انرژی سه دلار بازگشت سرمایه در پی خواهد داشت گفت: شدت مصرف انرژی از متوسط ژاپن و فرانسه چهار برابر و از ترکیه چهار الی پنج برابر بیشتر است و این درحالی است که اگر مصرف انرژی در کشور با این شدت ادامه یابد تا سال 1400 به نقطه سر به سری تولید و عرضه مصرف انرژی می رسیم و پس از آن به واردکننده انرژی تبدیل می شویم.
 
سیفی به سیاست اصلاح الگوی مصرف که توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده اشاره و خاطرنشان کرد: طبق قوانین موجود تا پایان برنامه پنجم شدت مصرف باید به دو سوم ابتدا برنامه و تا پایان برنامه ششم به یک دوم ابتدای برنامه پنجم برسد. به عبارت دیگر در سال 1399 شدت مصرف انرژی باید نصف سال 1389 باشد که این کار بسیار سختی است.
 
مدیر عامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت با اشاره به این که در راستای کاهش مصرف دو سیاست قیمتی و غیر قیمتی داریم، گفت: سیاست قیمتی اجرای قانون هدفمندی‌ یارانه‌ها بود و سیاست غیر قیمتی اجرای سیاست های اصلاح الگوی مصرف است که متاسفانه تا سال گذشته مسکوت بود و مورد توجه قرار نگرفت.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار