خانواده سلطنتی حاکم در بحرین ، در تلاش برای تغییر تركیب جمعیتی این کشور ، استراتژی قبول تابعیت افراد خارجی را از سال 2012 در دستور كار خود قرار داده است تا از این طریق اقلیتی را در مقابل اکثریت شیعه این کشور قرار دهد .

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، الاخبار در گزارشی با اشاره به اظهارات اخیر "نبیل رجب" نوشت: چندی پیش فعال سرشناس حقوق بشر بحرین به نام "نبیل رجب" ، خانواده سلطنتی حاکم بحرین را برای تلاش عامدانه برای تغییر تركیب جمعیتی بحرین با اتخاذ استراتژی مشابه با روش انگلستان در ایجاد کشور منحوس اسرائیل ، متهم كرد . 


نبیل رجب در گفتگو با شبكه خبری پرس تی وی گفته است : اعطای تابعیت نظام‌مند و پذیرش عامدانه خارجی‌ها و اخراج مردم محلی پس از لغو شهروندی آنها ، بدین معنی‌ست كه خانواده آل خلیفه به اجرای استراتژی به اجرا در آمده انگلیس در فلسطین ، اهتمام دارد . 

در سال گذشته پس از تصویب قانون تابعیت بحرینی كه به موجب آن نظام سلطنتی بحرین می‌توانست مظنونین را به جرم اعمال "تروریستی" (بخوانید با برچسب تروریستی) از ملیت خود محروم كند ، تاکنون ده‌ها تن از مردم بحرین در این مدت سلب شهروندی شدند و چندین تن دیگر نیز از بحرین اخراج گردیده‌اند .


"حسیبا حاجی صحراوی" ، معاون مدیر خاورمیانه و شمال آفریقا سازمان عفو بین الملل معتقد است : "مقامات بحرینی برای توجیه سرکوب خود ، با حمایت غرب به دلایل و استدلال‌های غیر منطقی متوسل می‌شوند . خانواده سلطنتی به جای اجازه دادن به مردم بحرین برای بیان مسالمت آمیز دیدگاه‌های خود به اقدامات افراطی مانند زندانی‌كردن و لغو ملیت شهروندان بحرینی با هدف سرکوب مخالفان در این کشور ، متوسل شده‌اند .

حسیبا در ادامه می‌گوید : "اقدام خودسرانه مقامات بحرینی برای لغو ملیت این بحرینی‌ها و واداركردن آنها به ترك وطن ، آنها را " بی وطن " ساخته و این اقدام قطعا بر خلاف تعهدات بین‌المللی بحرین می‌باشد .

علاوه بر این ، خاندان حاکم بحرین از سال 2012 در تلاش برای تغییر تركیب جمعیتی این کشور به پذیرش اتباع خارجی روی آورده است . 


مقامات بحرینی تاكنون به دهها هزار نفر از خارجیان ، با ویژگی‌های خاص و از کشورهای تعیین شده البته ، شهروندی بحرینی را اعطا كرده‌اند ، و تنها می‌توان این اقدام ناعادلانه دولت بحرین را تلاش برای ایجاد یک اکثریت فرقه‌ای جدید ، که شیعیان را با انکار حق نمایندگی در نهادهای حکومتی به چالش خواهد كشید ، ارزیابی کرد .

این تاکتیک دقیقا شبیه به تاكتیكی‌ است كه توسط غرب برای تغییر جمعیت فلسطین استفاده شد .

"خلیل التفکی" کارشناس مسكن در شرق بیت المقدس ، در گفتگو با الاخبار اظهار داشته است که اسرائیل به طور سیستماتیک از سال 1967 برای تغییر ویژگی و ماهیت قدس به شهری كاملا یهودی مخفیانه وارد عمل شده است .

به گفته وی، "در سال 1967، 70000 فلسطینی ، بدون حضور یک اسرائیلی در قدس شرقی زندگی می‌كردند ، در حالی که امروز 320000 فلسطینی و حداقل 200،000 اسرائیلی در این شهر زندگی می‌كنند ."

وی در ادامه می افزاید : "125.000 فلسطینی در این مدت توسط نیروهای اشغالگر اسرائیل مجبور به ترك شهر و سكونت پشت دیوار [آپارتاید] شدند ، این بدین معنی‌ است که تنها 195.000 فلسطینی در حال حاضر در شرق بیت المقدس زندگی می‌كنند ، و مهاجران صهیونیست اکثریت این شهر را در اختیار دارند ."

ریشه تاریخی جنگ اسرائیل و فلسطین به سال 1917 بر می‌گردد، زمانی که دولت انگلیس، در اعلامیه بالفور ، ایجاد كشور یهودی در فلسطین را رسما اعلام كرد .

اسرائیل در طول جنگ منطقه در سال 1967 ، شرق بیت‌المقدس و کرانه باختری را تصرف كرد . در سال 1980 ، رژیم اسرائیل پایتختی این شهر مقدس را برای دولت صهیونیستی مدعی شد ، حركتی كه هرگز توسط جامعه بین‌المللی به رسمیت شناخته نشد . 

علاوه بر این ، نبیل رجب ، مدیر مرکز حقوق بشر خلیج (GCHR) و بنیانگذاران مرکز حقوق بشر بحرین معتقد است كه انگلستان از مقامات بحرین ، و همچنین سایر کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس ، در سرکوب تظاهرات طرفداران دموکراسی در این كشورها مخفیانه حمایت و پشتیبانی كرده است .

حضور نظامی خارجی و همکاری‌های نظامی با کشورهای غربی در کشورهای خلیج فارس یك سیاست رایج است .

انگلیس در 5 دسامبر در یک قرارداد ننگین اجازه بازگشایی پایگاه نظامی جدید در بحرین را رسما اعلام كرد . این پایگاه نظامی ، اولین پایگاه دائمی انگلیس پس از خروج از خلیج فارس به سال 1971 تلقی می‌گردد كه اتفاقا با مخالفت اپوزیسیون‌های بحرینی همراه شد . 

خالد آل خلیفه وزیر امور خارجه بحرین قرارداد مذكور را یک گام مثبت برای تقویت همكاری‌های دوجانبه "در حال رشد" بین بحرین و انگلستان می‌داند .


واشنگتن نیز متحد دیرینه خاندان آل خلیفه است و ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات متحده در خلیج فارس در این كشور مستقر شده است .

در طول جنگ خلیج فارس در سال 1991 ، حضور نظامی آمریکا با استقرار پایگاه‌های دائمی و ساختار پشتیبانی جامع پس از امضای قرادادهای "حفاظتی " با تمام کشورهای غربی خلیج فارس ، بصورتی پایدار و محکم برقرار شد .

در همین حال ، عربستان سعودی و دیگر کشورهای همسایه خلیج فارس نیروهای نظامی خود را در مارس 2011 به بحرین برای تقویت روند سرکوب اعتراضات اعزام كردند که به نقض جدی حقوق بشر منجر گردید . 

با کمک عربستان سعودی ، بحرین تظاهرات مسالمت‌آمیز طرفداران دموکراسی را که در 14 فوریه 2011 شروع شده بود ، وحشیانه سركوب كرده است . 

گفتنی است، با وجود اینکه بیش از 80 در صد از جمعیت بحرین را شیعیان تشکیل می دهند اما حاکمان سنی همواره در راستای سرکوب شیعیان با کمک کشورهای غربی تلاش کرده اند. شیعیان چندین دهه است که فعالیت های خود را برای تاثیرگذاری بر تصمیم گیری های آل خلیفه آغاز کرده اند اما خاندان حاکم بر بحرین از همان آغاز تحرک های شیعی را خطری برای خود تلقی کرده  و مبارزات خود را علیه جمعیت شیعه آغاز کردند. به گفته کارشناسان،اگر تغییر بافت جمعیتی و سرکوب شیعیان در بحرین همچنان ادامه پیدذا کند بیش از 80 درصد جمعیت کشور بحرین در سال 2050 سنی مذهب خواهند بود. این کارشناسان معتقدند که اگرچه آل خلیفه به زعم خود می خواهد که شرایط کشور را به نفع خود تغییر دهد اما در نهایت این سیاست به زیان همه در بحرین از شیعیان گرفته تا سنی ها تمام می شود.





انتهای پیام./.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار