یک کار‌شناس مسائل خاورمیانه با بیان اینکه ترکیه عامل اصلی در حل بحران سوریه به حساب نمی‌آید، گفت: اروپا برای سرپوش گذاشتن بر روی نقش منفی خودش در بحران سوریه، انگشت اتهام را به سوی ترکیه نشانه رفته است.

"جعفر قنادباشی" در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به نقش برخی کشورها در دامن زدن به بحران سوریه اظهار داشت: غربی‌ها دوستان وفاداری نیستند، آن‌ها نسبت به بسیاری از دیکتاتور‌ها و حکومت‌ها ابتدا اعلام وفاداری می‌کنند، ولی در مسیر نشان می‌دهند که هر لحظه ممکن است برای سرپوش گذاشتن بر روی جنایت‌های خود دیگران را متهم کنند و دست به فرافکنی بزنند، اروپا خود از گسترش نیروهای داعش و بر هم خوردن امنیت در خاورمیانه منافع زیادی به دست می‌آورد.
وی با اشاره به اینکه اروپا و ترکیه در ابعادی همسو و در مواردی در تضاد و رقابت هستند، افزود: در حال حاضر نقش ترکیه در موضوع حمایت و کوشش برای پیدایش داعش به اثبات رسیده است، از این رو ممکن است دیدگاه اروپایی‌ها در مورد مقصر دانستن ترکیه در حل نشدن بحران سوریه دیدگاه بی‌طرفانه‌ای باشد.

این کار‌شناس مسائل خاورمیانه با بیان اینکه ترکیه مطالبات زیادی از اتحادیه اروپا دارد، که یکی از آنها پذیرفتن این کشور به عنوان عضو در اتحادیه اروپا است، تصریح کرد: تاکنون این امر محقق نشده است و طی سه دهه گذشته همچنان سعی کرده این کشور را پشت درهای بسته اتحادیه اروپا نگه دارد، این برجسته سازی از طرف اروپا نسبت به نقش ترکیه در مسائل سوریه، ممکن است بهانه دیگری برای عدم عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا تاثیرگذار باشد .

قنادباشی در پایان گفت: ترکیه تنها کشوری نیست که نفوذ تروریست را به سوریه تسهیل می‌کند، آمریکا با حضورش در ترکیه با عنوان ناتو (سازمان پیمان آتلانتیک شمالی) راسا بر کمک‌های داعش نظارت می‌کند، همچنین رژیم صهیونیستی در تقویت سلاح‌های داعش نقش فعالی ایفا می‌کند، اردن هم در آموزش و هم در تسلیح نیروهای داعش نقش مهمی دارد، عربستان هم در سطوح تسلیحاتی و امور مالی این گروه تروریستی را تحت حمایت خود قرار داده است.

انتهای پیام/

برچسب ها: اروپا ، ترکیه ، سوریه ، داعش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
طاهر
۱۱:۴۷ ۰۸ دی ۱۳۹۳
حالا ترکیه بشیند و به اروپایی ها خوش خدمتی کنه و با اقدامات و حمایت های خوداز گروه های تکفیری داعش، در کشتار مسلمانان سوریه و عراق نقش ایفا نماید
آخرین اخبار