وجود بناهای تاریخی و همچنین جاذبه های طبیعی هر منطقه از شاخص هایی است که موجب ایجاد انگیزه و جلب افراد برای دیدن آن منطقه می شود و شهرستان خاتم نیز بدلیل بهره مندی از جاذبه های تاریخی و طبیعی از این قاعده مستثنی نبوده چنانکه قلعه سنگی 1500 ساله هرات یکی از این جاذبه ها می باشد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران یزد؛حمید مشتاقیان سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان خاتم در این رابطه توضیح داد: این بنای تاریخی در 5 کیلومتری غرب شهر هرات در بالای کوه های نزدیک چشمه نهر مسیح قرار گرفته است.



در فراز بلندترین قسمت کوه و با استفاده از مصالح سنگی و گلین با طولی حدود 200 متر و عرضی حدود 20 متر یک باروی عظیم سنگی وجود دارد که با گذشت زمان بیشتر قسمت های آن فرو ریخته است. در داخل بنا با استفاده از خرده سنگ و پرکننده های گلین چندین اتاق ایجاد شده که با ساروج دیواره های آن را اندود کرده اند.



این بنا در گذشته دارای کارکردی نظامی- امنیتی بوده که تمام دشت هرات را زیر نظر داشته است. با توجه به وجود سفال های شاخص دوره ساسانی و مطالعات باستان شناسی، این بنا مربوط به دوره ساسانی می باشد و در بین اهالی محلی به قلعه گبرها مشهور است. می توان این بنا را مهمترین اثر شناسایی شده دوره ساسانی در منطقه هرات و مروست نام برد که نشان دهنده اهمیت منطقه در دوران قبل از اسلام می باشد.




انتهای پیام/ز
برچسب ها: قلعه ، سنگی ، تاریخی ، جاذبه ، باروی ، یزد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
عباس چمبرشاهی
۲۰:۲۲ ۲۵ مرداد ۱۴۰۲
عالی دلم می خواد که هرات تور گردشگری می داشت که از مشهد سفر می کردم. خواهشن اگر تور گردشگری دارد لطفا آدرس ویا شماره تلفن رو برام بفرستید ممنون می شم از شما
Iran (Islamic Republic of)
عباس چمبرشاهی
۲۰:۲۱ ۲۵ مرداد ۱۴۰۲
عالی دلم می خواد که هرات تور گردشگری می داشت که از مشهد سفر می کردم