رهبر آتی اکثریت سنا در گفتگو با اسرائیل هیوم گفت پس از آغاز به کار به عنوان رهبر اکثریت سنا دو طرحی که درباره مسئله هسته ای ایران در سنا وجود دارد پیگیری خواهد کرد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از اسرائیل هیوم، "میچ مک کانل" گفت باراک اوباما رییس جمهور آمریکا منجر به این باور در میان اسراییلی ها شده است که وی یک متحد متعهد برای اسراییل نیست. وی گفت دوستان آمریکا در این باره تردید دارند که آیا اوباما واقعا در زمان بحران از آنها حمایت خواهد کرد یا خیر. 

مک کانل 72 ساله که اهل کنتاکی است در مصاحبه ای اختصاصی با اسراییل هیوم گفت همه می دانند که باراک اوباما در اسراییل محبوب نیست و این مسئله علل زیادی دارد. وی گفت به عقیده من وی بارها به گونه ای موضع خود را تغییر داده است که مردم اسراییل به این نتیجه رسیده اند که وی مانند روسای جمهور قبلی آمریکا متحدی سرسخت و متعهد نیست.

خبرنگار اسرائیل هیوم پرسید اسراییل به شدت نگران آن است که ایران بتواند یک توافق بد با غرب امضا کند. آیا کنگره به اندازه اسراییل نگران است. آیا شما تمایلی به چالش کشیدن دولت درباره این مسئله را دارید یا اینکه حتی تحریم هایی جدید برضد ایران اعمال کنید؟
میچ مک کانل پاسخ داد: اگر من در دولت اسراییل بودم به آنچه اوباما اخیرا درباره کوبا انجام داد نگاه می کردم. من بسیار نگران بودم که رییس جمهور به دنبال امضای یک توافق بد باشد. ما در آمریکا در آینده نزدیک شاهد اقدام نهاد قانونگذاری خواهیم بود. دو رویکرد متفاوت در سنا درباره این مسئله وجود دارد: نخست طرح تحریم های کرک- منندز برضد ایران است و رویکرد دوم این است که هر گونه توافق احتمالی با ایران مورد تصویب کنگره نیز قرار گیرد. من انتظار دارم که در روزهای نخست آغاز به کار کنگره جدید، شاهد اقدام کمیته های مربوط درباره این دو طرح باشیم. ما همچنین به دنبال فرصتی برای ارائه این طرح ها در مجلس  سنا با حضور همه اعضا خواهیم بود.

خبرنگار اسرائیل هیوم: آیا فکر می کنید آمریکا باید با تاکید بر گزینه نظامی موضعی جدی تر و تهاجمی تر در برابر ایران اتخاذ کند؟  

میچ مک کانل گفت فکر می کنم بهتر این است که با گزینه ای اجرا نمی کنیم یا نداریم شروع نکنیم. من فکر می کنم تا آنجا که من می دانم، دولت اسراییل معتقد است که مسئله هسته ای ایران تهدیدی موجودیتی برای اسراییل است. با توجه به اقداماتی که اوباما صورت داده است روزهایی بسیاری بوده است که با خود فکر کرده ام آیا زمانی که اوباما می گوید هدف من جلوگیری از تبدیل شدن ایران به یک قدرت هسته ای است آیا واقعا همین را در ذهن دارد یا خیر. تاکنون همه چیز در این فرایند به طول کامل قابل پیش بینی بوده است. 

وی مدعی شد تحریم ها ایران را به میز مذاکره کشاند. اوباما به هیچ وجه خواستار اعمال این تحریم ها نبود اما ما آنها را تصویب کردیم. زمانی که تحریم ها پس از تصویب به وی ارائه شد وی آنها را امضا کرد با این حال هیچ وقت این تحریم ها چیزی نبود که وی در وهله نخست درخواست کرده باشد. البته باید گفت وی و متحدان اروپایی آمریکا آن ها را اجرا کردند  و این تحریم ها بود که ایرانی ها را به میز مذاکره کشاند. با این حال ژانویه گذشته اوباما در سخنرانی سالانه خود تهدید کرد طرح تحریم های کرک- منندز را که به دنبال تصویب تحریم های بیشتر برضد ایران در صورت عدم توافق در مدت مشخص است، وتو می کند. وی با این اقدام این پیام را به ایرانی ها داد که این گفتگوها آنقدرها هم جدی نیست. در ماه ژوئیه، زمانی که ضرب الاجل توافق فرا رسید هیچ اتفاقی نیفتاد و مذاکرات تا نوامبر تمدید شد. پیش بینی من این بود که مذاکرات دوباره تمدید می شود و این اتفاق افتاد. مذاکرات برای سومین بار ادامه می یابد و من فکر می کنم اکنون زمان آن است که به ایرانی ها گفته شود اگر تا زمان مشخصی توافق حاصل نشود شرایط دیگر بهبود نخواهد یافت بلکه وخیم تر خواهد شد. همچنین طرح دومی نیز که در سنا درباره مسئله هسته ای ایران وجود دارد طرح خوبی است. زیرا اگر قرار است توافقی حاصل شود کنگره برای آنکه بتواند نظر خود را بیان کند باید بتواند آن را تصویب کند. به بیان دیگر رییس جمهور باید این توافق را به کنگره ارجاع دهد. من فکر می کنم دو طرح موجود بسیار خوب و منطقی هستد و به نظر من وظیفه من در اینجا این است که برنامه زمانی هر کدام یا هر دوی این طرح را مشخص کنم. 

خبرنگار اسرائیل هیوم پرسید اسراییل اگرچه به طور سنتی بر روی حق وتوی آمریکا برای مقابله با قطعنامه های ضد اسراییلی در شورای امنیت حساب کرده است اما اخیر مشاهده شده است دیگر نمی تواند واقعا بر روی این وتو حساب کند. آیا کنگره  با این موضع آمریکا مثلا درباره قطعنامه ای یکجانبه که برای به رسمیت شناخته شدن کشور فلسطینی به شورای امنیت ارائه شده است مخالفت نخواهد کرد؟ 

میچ مک کانل گفت: من به طور قطع امیدوارم آمریکا هر گونه تلاش تشکیلات خودگردان فلسطینی برای دور زدن فرایند مذاکرات و تلاش برای به رسمیت شناخته شدن فلسطین بدون دستیابی به توافق با اسراییل را وتو کند. به نظر من اگر دولت اوباما این نلاش ها را وتو نکند یک اشتباه بزرگ برای اوباما و حزب وی خواهد بود. 

خبرنگار پرسید از دیدگاه شما در واشنگتن، مناسبات آمریکا و اسراییل در حال حاضر چگونه است؟

میچ مک کانل گفت احساس من این است که مناسبات میان اسراییل و اوباما در بدترین حالت از زمان حضور من در سنا و حتی پیش از آن قرار دارد که من در سنا ناظر بودم. مناسبات میان اسراییل و کنگره در حال حاضر بسیار خوب است و این مسئله به یک حزب خاص مربوط نمی شود. 

میچ مک کانل درباره نتانیاهو نیز گفت: من بیست سال است وی را می شناسم و او را دوست دارم. وی به خوبی با آمریکا آشنا است و این مسئله گفتگو با وی درباره مسایلی که در آمریکا می گذرد را بسیار ساده کرده است. من مناسبات بسیار خوبی با نتانیاهو چه در زمان نخست وزیری وی و چه در سمت های قبلی اش داشته ام.



انتهای پیام./.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار