کشورهای خارج از اوپک تمايل دارند اوپک برای افزايش قيمت نفت توليد خود را که در حال حاضر 30 ميليون بشکه در روز است کاهش دهد اما اوپک چنين خواسته‌ای را عملی نخواهد کرد.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از پايگاه خبري ايلاف عربستان، عبدالله سالم البدري دبير کل سازمان کشورهاي صادر کننده نفت، اوپک در گفتگو با نشريه الاتحاد الظبيانيه امارات گفت: در حال حاضر عرضه نفت اندکي بيش از تقاضاست اما قيمت نفت تا حدود 50 درصد کاهش يافته است که ممکن نيست اين ميزان افزايش عرضه بتواند تا اين حد سبب کاهش قيمت نفت شود.

وی گفت: قيمت نفت در آغاز سال 2014  براي توليد کننده و مصرف کننده مناسب بود اما با شرايطي که در حال حاضر به وجود آمده است به نظر مي رسد اعضاي اوپک اجراي 177 طرح مورد نظر اوپک را به تاخير بيندازند.

دبير کل سازمان کشورهاي صادر کننده نفت، اوپک با بیان قیمت برآورد شده این طرح ادامه داد: اين طرح ها که قيمت آنها  270 ميليارد دلار برآورد شده است قرار بود از سال 2014 آغاز و تا 2018 به بهره برداري برسد.

سالم البدري افزود: کشورهاي خارج از اوپک تمايل دارند اوپک براي افزايش قيمت نفت توليد خود را که در حال حاضر 30 ميليون بشکه در روز است کاهش دهد اما اوپک چنين خواسته اي را عملي نخواهد کرد.

وي کاهش قيمت نفت را به مازاد توليد کشورهاي خارج از اوپک و چانه زني هاي مشتريان نفتي نسبت داد و اين مازاد را شش ميليون و 100 هزار بشکه در روز عنوان کرد.

این مقام مسئول در اوپک تصریح کرد: براي بهبود قيمت نفت بايد تا تابستان آينده صبر کرد. اوپک تدابير لازم را براي ثابت نگه داشتن بازار اتخاذ مي کند تا کشورهاي عضو اوپک با توجه به داشتن ذخاير عظيم نفتي تا سالهاي سال همچنان صادر کننده اصلي نفت در جهان باشند و در نتيجه هر کشوري سعي مي کند سهم خود را در توليدات اوپک حفظ کند. 

بدري ميزان توليد روزانه نفت خام در جهان را 91 ميليون بشکه عنوان کرد و گفت : اوپک با توليد 30 ميليون بشکه در روزه 35 درصد کل توليد جهان را در اختيار دارد.

وي تآکید کرد: افق پيش روي اوپک تا سال 2040 مشخص است، پيش بيني ما اين است که در اين مدت در حوزه انرژي شاهد افزايش  60 درصدي تقاضا باشيم  ضمن اينکه تا سال 2040 نفت، گاز و ذغال سنگ در تامين حدود 83 درصد انرژي جهان نقش خواهند داشت و اين سهم نيز به تساوي است يعني هر کدام از اين سه اندکي بيش از 27 درصد تامين انرژي را به خود اختصاص مي دهند.

دبير کل سازمان کشورهاي صادر کننده نفت، اوپک در خصوص اظهار نظر کارشناسان در خصوص قیمت نفت گفت: اين عامل هم بايد در نظر گرفته شود که قيمت کنوني نفت در شرايطي  است که اوضاع امنيتي در دو کشور نفت خيز ليبي و عراق موجب شده است تا بخش هاي متعددي از ميادين و بنادر صادرات نفت اين دو کشور متوقف باشند در نتيجه بازگشت اين کشورها به بازار نفت مي تواند پيامدهاي ديگري نيز در پي داشته باشد.

گفتنی است در حال حاضر اوپک 80 درصد ذخاير نفت جهان را در اختيار دارد. ميزان تقاضا در جهان ، روزانه 86 ميليون بشکه است  اما پيش بيني مي شود اين ميزان تا سال 2030 ميلادي به 106 ميليون بشکه در روز برسد.

انتهای پیام/

برچسب ها: اوپک ، نفت ، کاهش ، عربستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار