کریستین ساینس مانیتور:

اسارت خلبان اردنی بر موضع این کشور در قبال داعش تاثیر خواهد داشت

روزنامه آمریکایی کریستین ساینس مانیتور در تحلیلی به بررسی تاثیر اسارت خلبان اردنی بر موضع این کشور در مقابله با داعش پرداخت.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، "تیلور لوک" در تحلیلی برای این روزنامه آمریکایی نوشت: اسارت تاسف بار یک خلبان نیروی هوایی اردن توسط نیروهای داعش در سوریه، مقامات این کشور را مجبور کرده است از نقش اردن در ائتلاف به رهبری آمریکا دفاع کرده و آزادی تعداد بیشتری از بازداشت شدگان تروریست، را مد نظر قرار دهند.

دولت اردن نیز درباره اسارت "معاذ کساسبه"، خلبان اردنی سکوت اختیار کرده است. جنگنده این خلبان اردنی در حال بمباران مواضع داعش در رقه در شمال سوریه در ساعات اولیه روز چهارشنبه سقوط کرد. 

برخی آگاهان بر این عقیده هستند که این وضعیت دولت و ملک عبدالله را در وضعیتی بحرانی قرار می دهد به طوری که دولت امان باید برای بازگشت این خلبان در کمال تندرستی تلاش کند و قبل از بروز تردیدهای فزاینده و تعمیق اختلافات در میان مردم اردن، باید نقش کشورش در ائتلاف علیه داعش را توجیه کند.  

داعش هنوز هیچ اقدامی در قبال درخواست آزادی کساسبه انجام نداده است. کساسبه اولین خلبان ائتلاف است که از زمان شروع حملات ائتلاف در ماه اوت به دست نیروهای جهادی افتاده است. 

گزارش های منابع دولتی و رسانه ها می گویند، امان، سلسله مذاکراتی را با ربایندگان کساسبه با میانجیگری قطر ، قبایل سنی عراقی و حتی ترکیه آغاز کرده است. 

این گروه از اردن خواسته است که این خلبان را مبادله کند. 

به گفته محمد شلیبی، رئیس جنبش تندروی سلفی که روابط بسیار نزدیکی با داعش نیز دارد؛ این گروه خواستار آزادی زیاد الکربولی ، یکی از اعضای داعش و ساجده رشاوی یکی از طراحان بمبگذاری در هتل امان در سال 2005 هستند. 

 اردن در سال 2006 خانم رشاوی را به دلیل نقشی که در این بمبگذاری داشت و منجر به مرگ بیش از 60 نفر و مجروح شدن 150 نفر دیگر شد،‌به مرگ محکوم کرد. اکثریت این قربانیان افرادی بودند که در یک مراسم عروسی حضور داشتند. این حادثه به نام گروه القاعده در عراق انجام شد که سلف داعش بود. از سال 2007 محکومیت اعدام رشاوی به دلیل تجدید نظر دولت اردن در حکم اعدام به حالت تعلیق درآمده است. 

مقامات اردنی نگران این مسئله هستند که مبادله رشاوی پیام غلطی داشته باشد، آن هم در حالی که اردن به خود می بالد، در صف مقدم جنگ علیه تندروها در منطقه است و هیچ وقت با تروریست ها مذاکره نمی کند. اما درصورت ناکام ماندن دولت اردن در بازگرداندن کساسبه، امان ممکن است با خطر از دست دادن حمایت مردمی در جنگ علیه داعش مواجه شود.  

اردن اولین کشور عربی عضو ائتلاف نظامی به رهبری آمریکا علیه داعش محسوب می شود. نیروی هوایی این کشور تقریبا هر روز مواضع داعش در سوریه را بمباران می کنند و پایگاه هوایی این کشور در شرق اردن در اختیار جنگنده های فرانسوی و انگلیسی است که می خواهند به عراق پرواز کنند. مردم اردن درباره مشارکت کشورشان در حملات هوایی علیه عراق و سوریه دچار دو دستگی شده اند. نظرسنجی ها حاکی از این است که حدود چهل درصد از مردم این کشور با بمباران هوایی مواضع داعش مخالفند و آن را یک جنبش مقاومت سنی مشروع می دانند. 



انتهای پیام./.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار