رئیس اتاق اصناف ایران عنوان کرد

سهم ناچیز ایران از تجارت در حوزه صنعت چاپ و بسته‌بندی/ توسعه و تحقیقات در این صنعت جایگاهی ندارد

رئیس اتاق اصناف ایران با اشاره به سهم ناچیز ایران در حوزه صنعت چاپ و بسته‌بندی گفت: ما از سهم هزار میلیاردی بخش تجارت حوزه صنعت چاپ و بسته‌بندی در جهان هیچ حرفی برای گفتن نداریم و سهم ما در خاورمیانه نیز زیر پنج درصد است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ علی فاضلی در مراسم افتتاح بیست و یکمین نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی با اشاره به چالش‌های موجود در اقتصاد کشور اظهار داشت: بحث بازاریابی و فروش هم در حوزه داخلی و هم در حوزه خارجی یکی از این چالش‌ها است که باید گفت در این بخش ضعیف عمل کردیم.

وی افزود: عدم شناسایی بازار هدف نیز از دیگر موانع در اقتصاد است که اتاق ایران برای این موضوع برنامه‌ای در دست تهیه دارد و اگر قرار باشد در این راستا موفق شویم باید اتاق اصناف و اتاق بازرگانی ایران دست در دست یکدیگر داده تا به شناسایی بازار هدف مناسب برسند چرا که شناسایی بازارهای هدف تنها کار بنگاه‌های کوچک نیست و تعامل بین اتاق اصناف و اتاق بازرگانی ایران ضروری است.

به گفته فاضلی، بی‌توجهی به ایجاد برند مشکل اساسی اقتصاد در بخش تولید است.

رئیس اتاق اصناف تصریح کرد: عدم توجه به مشتری محوری و نیاز بازار و همچنین نداشتن مزیت رقابتی در تولید کالا، عرصه را برای ما تنگ کرده و اگر قرار است با توجه به لایحه ضدتورمی به توسعه صادرات بیشتر توجه کنیم مسئله اولی که مطرح می‌شود این است که چگونه این مشکلات را برطرف کنیم.

وی در ادامه با اشاره به قدمت صنعت چاپ کشور به خصوص در منطقه خاورمیانه گفت: سهم ما از تجارت 1000 میلیاردی در حوزه صنعت چاپ  و بسته‌بندی در جهان بسیار ناچیز است و در خاورمیانه نیز سهم ما زیر 5 درصد است.

وی تأکید کرد: با این سرمایه عظیم و نیروی انسانی سهم ما ناکافی است در حالی که کشوری مانند ترکیه دارای سهم 40 درصدی و حتی کشور عربستان هم سهمی بیش از ما را دارد.

رئیس اتاق اصناف ایران گفت: بیش از 90 درصد از مجموعه واحدهای موجود در این صنعت بین یک تا 15 کارگر را به خود اختصاص داده است و متأسفانه باید گفت توسعه و تحقیقات در این صنعت جایگاهی ندارد.

فاضلی تصریح کرد: بیش از 75 درصد مالکیت در این بخش خصوصی است و تنها یک درصد تعاونی است و می‌توان از تجمیع داشته‌ها شرکت‌های تعاونی را شکل داد.

وی افزود: همه به وضعیت کشور واقفیم و می‌دانیم که در تأمین منابع پولی و مالی مشکل داریم و واحدها تبدیل به بنگاه‌های مالی شده‌اند.

رئیس اتاق اصناف ایران گفت: بیش از 90 درصد بازرگانی داخلی را بنگاه‌های داخلی اداره می‌کنند و این بخش می‌تواند در ایجاد اشتغال موثر باشد و چالش‌ها و موانع بر سر راه برداشته شود چرا که در حال حاضر موجودیت صنعت چاپ و بسته‌بندی به تاراج گذاشته شده و این بخش نه صنف است نه صنعت و نه فرهنگ.

انتهای پیام/

برچسب ها: تجارت ، خاورمیانه ، منابع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار