صالحی در افتتاحیه‌ بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی چاپ، بسته بندی و ماشین‌ آلات وابسته:

امروزه صنعت نشر پا‌به‌پای صنعت خودرو‌سازی پیش می‌رود

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: صنعت نشر که از گذشته تا به امروز قسمتی غیر قابل انکار در ایران داشته، امروزه با وجود تمامی مشکلات موجود پا به پای صنعت خودرو سازی پیش می‌رود.

به گزارش خبرنگار ادبیات باشگاه خبرنگاران حاضر در مراسم افتتاحیه بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی چاپ، بسته بندی و ماشین‌ آلات وابسته که هم اکنون در سالن یک مجموعه نمایشگاه‌های بین المللی ایران برگزار شد، سید عباس صالحی، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه اگر بخواهیم در بین اختراعات بشری به چند اختراع مهم اشاره کنیم، خط و ماشین چاپ در رده‌های نخست قرار می‌گیرند، گفت: خط و صنعت چاپ فرصتی مناسب برای تمدن سازی به حساب می‌آیند.
 
وی ادامه داد: این صنعت به عنوان صنعتی که در زندگی بشر دخالت داشته و ردپایش به صورت واضح و مرئی در تمامی حوزه‌های اقتصادی زندگی ما دیده می‌شود، غیر قابل انکار است.
 
معاون فرهنگی وزارت ارشاد اظهار داشت: دیگر نمی‌شود چاپ را در محدوده‌ی کتاب تعریف کرد.
 
صالحی تصریح کرد:‌امروز بخش وسیعی از صنعت چاپ در حوزه‌هایی به جز کتاب و جراید درگیر است و هم اکنون بیش از هزار میلیارد دلار سرمایه‌ی جهانی در عرصه‌ی صنعت چاپ به کار می‌رود.
 
صالحی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر اینکه امروزه صنعت چاپ پا به پای صنعت خودرو سازی حرکت می‌کند، گفت: آغاز رشد و توسعه‌ی اجتماعی و اقتصادی کشورها با توسعه ی صنعت چاپ گره خورده و این حوزه می‌تواند در مرکز توجه مسئولان قرار بگیرد.
 
وی افزود:‌ ارتباط ما با صنعت چاپ قدمت دارد و خود این قدمت و ارتباط تاریخی فرصتی طلایی برای صنعت چاپ به حساب می‌آید.
 
وی اظهار داشت: اما صنعت چاپ با مسائلی همراه است که حل آن‌ها از عهده‌ی یک سازمان و وزارت خانه خارج بوده و سازمان‌ها باید دست به دست هم بدهند تا به حل این مشکلات نائل گردند.
 
معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد:‌ وابستگی صنعت چاپ در حوزه‌ی فرآورده‌های چاپی و مواد اولیه یکی از مشکلات این صنعت به حساب می‌آید. ما امروزه هفتاد هزار تن محصولات چاپی وارداتی داریم و این به معنای خروج ارز از کشور است.
 
وی ادامه داد: اگر صحبت از اقتصاد مقاومتی است، بخش مهمی از آن باید به کاهش وابستگی صنعت چاپ اختصاص یابد.
 
صالحی بیان کرد: مسئله‌ی بسته بندی در حفظ و جذابیت کالا نقش اساسی دارد، البته در حال حاضر شرایط صنعت چاپ رو به پیشرفت است اما فاصله‌ی قابل توجهی با مطلوب وجود دارد.
 
وی ادامه داد: هنوز بخش زیادی از ارزش افزوده‌ی ما به خاطر صنعت چاپ به تاراج می‌رود.
 
معاون فرهنگی وزارت ارشاد تاکید کرد: صنعت چاپ نیازمند تعلق خاطر فعالان و حامیان این صنعت است.
 
وی ضعف آموزشی را یکی دیگر از مشکلات صنعت چاپ برشمرد و گفت:‌ ما در حوزه‌ی آموزش پشتوانه‌ی مناسبی نداریم و صنعت چاپ به پشتوانه سازی قوی‌تر آموزشی نیازمند است.
 
وی با بیان این امر که ضعف نگرش حمایتی و غلبه‌ی نگرش نظارتی مشکل دیگر صنعت چاپ است، گفت: ما باید مسئله‌ی چاپ را تبدیل به یک مسئله‌ی ملی کنیم. شورای عالی صنعت چاپ می‌تواند به عنوان یک جریان ولو کوتاه مدت برای پیشروی این صنعت به سوی مطلوب نقشی اساسی ایفا کند.
 
صالحی خاطرنشان کرد: طی فاصله‌ی زیاد صنعت چاپ با شرایط مطلوب دشوار نیست. سازمان‌هایی چون گمرک و وزارت‌خانه‌ی فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌توانند این فاصله را کم کنند.

 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار