صالح‌آبادی عنوان کرد

سرمایه انسانی، موتور محرک بازار سرمایه

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران گفت: سرمایه انسانی متخصص موتور محرک بازار سرمایه در کشور به شمار می‌آید.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ علی صالح‌آبادی، مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران در مراسم تودیع و معارفه محمد فطانت فرد در خصوص فعالیت‌های 10 ساله خود در سازمان بورس و اوراق بهادار بیان کرد: حدود 10 سال در سازمان بورس و اوراق بهادار ریاست کردم و در ابتدا عضو هیأت مدیره سازمان بورس بودم و بعد از گذشت 6 ماه به ریاست این سازمان مشغول شدم و در ابتدای کار بازار سرمایه در شرایط خوبی به سر نمی‌برد و تمام تلاش‌‌ها برای بهبود اوضاع صورت گرفت.

وی در توضیح رویکردهای اصلی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: در این سازمان سه رویکرد اصلی که شامل استفاده حداکثری از منابع موجود، نگاه اسلامی ایرانی به پیشرفت بازار سرمایه و توجه کیفی و کمی به بازار سهام بوده است.

صالح‌آبادی در بحث توسعه کیفی سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار داشت: در بحث توسعه کیفی اقدامات بسیار زیادی انجام شده است؛ همچنین شرایط به وجود آمدن نهادهای بازار فرابورس تهران،‌ بورس کالا و بورس انرژی نیز فراهم آمده است.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران با بیان سایر فعالیت‌های انجام شده در سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: در این سازمان تفکیک نظارت از اجرا، انواع کانون‌‌های توسعه بازار، بازار دارایی فکری، توسعه قراردادهای آتی، سلف گواهی سپرده و اوراق مشارکت و معرفی نهادهای جدید مالی از اقدامات ما در بازار سرمایه بوده است.

وی در توضیح انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری ایجاد شده در سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: ایجاد انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری و نهادهای جدید بدون توسعه الکترونیک بازار سرمایه صورت نمی‌گیرد که جز با توسعه آتی محقق نمی‌شود.

صالح‌آبادی در خصوص سامانه جدید معاملات بورس توضیح داد: استقرار سامانه جدید معاملات بورس، سامانه انتشار معاملات و سامانه اطلاع‌رسانی لحظه‌ای در بازار سرمایه ایجاد شده است.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران با اشاره به نقش کمیته فقهی در فعالیت‌‌های سازمان بورس تصریح کرد: تأسیس کمیته فقهی در سازمان بورس در چارچوب مبانی اسلامی تدوین و مقررات آن به تصویب رسیده تا بتواند کمک بسزایی در جهت بهبود روند معاملات بازار سرمایه داشته باشد.
 
وی در توضیح قانون ابزارهای مالی گفت: این قانون شامل سه قانون است که مقرراتی برای بازار تدوین کرده و برای ارتقای شفافیت در بورس اوراق بهادار،‌ تولید و خدماتی و اجرای اصل 44 و ارتقای کیفیت بازار سرمایه نقش مؤثری دارد.

صالح‌آبادی در توضیح نقش بسزای سرمایه انسانی افزود: سرمایه انسانی متخصص موتور محرک بازار سرمایه در کشور به شمار می‌آید.

مدیرعامل بانک توسعه و صادرات ایران در توضیح حوزه‌های کلی ایجاد شده در سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: دو حوزه کلی به نام بورس انرژی و فرابورس به کلیات سازمان فرابورس و ادغام بورس فلزات و کشاورزی در این سازمان صورت گرفته است.

وی با اشاره به رشد بازار سرمایه از ابتدا تاکنون تصریح کرد: تعداد نهادهای مالی از ابتدا تاکنون از 80 به 433 نهاد، پل مالی از 31 به 6 پل، از دو نوع ابزار مالی به 112 نوع ابزار، از 432 شرکت کارگزاری به 605 شرکت، حجم معاملات از 14 میلیارد سهم به 230 میلیارد که نشان‌دهنده رشد 16.5 برابری است رشد معاملات برخط، رشد ارزش معاملات، رشد معاملات بورس و فرابورس 18 برابر و حجم معاملات بورس کالا نیز 11 هزار میلیارد تومان شده است و این اعداد و ارقام نشان‌دهنده عبور از شرایط سخت در بازار سرمایه است.

وی با اشاره به توسعه صادرات غیرنفتی در رشد اقتصاد خاطرنشان کرد: کمک به توسعه صادرات غیر نفتی باید افزایش یابد و این فعالیت در خدمات فنی- مهندسی و تجهیز منابع امکان‌پذیر خواهد بود.

صالح‌آبادی در توضیح ارتباط بین بانک و بازار سرمایه افزود: ارتباط بین بانک و بازار سرمایه باید افزایش یابد تا بتوان از این طریق شاهد رونق در بازار سرمایه باشیم. 

مدیرعامل بانک توسعه و صادرات ایران در پایان با بیان اهمیت انجام معاملات خارجی تصریح کرد: معاملات با کشورهای مختلف از جمله کشورهای همسایه از اهداف سازمان بورس و اوراق بهادار است.

انتهای پیام/

برچسب ها: سرمایه ، توسعه ، سامانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار