بارونس سعیده وارسی، یکی از معاونان پیشین وزارت خارجه انگلیس می‌گوید لندن باید به طور یکجانبه کشور مستقل فلسطین را به رسمیت بشناسد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، وارسی در مصاحبه با روزنامه ایندیپندنت گفت سیاست لندن در «مماشات با اسرائیل»  دیگر کارساز نیست.

وی همچنین از وزرای انگلیسی خواست توسعه شهرک سازی‌های اسرائیل در کرانه باختری اشغالی را به طور علنی محکوم کنند.

وارسی افزود: «شهرک نشینان، اشغالگران غیرقانونی زمین‌هایی هستند که به طور غیرقانونی تصرف شده‌اند. این سیاستی هماهنگ و آشکار از سوی اسرائیل است و به همین علت باید فلسطین را به رسمیت بشناسیم و معیار خود را مشخص کنیم. باید اعلام کنیم این شهرک‌ها و ساکنان آنها غیرقانونی هستند و باید برچیده شوند.»

وی گفت لندن ادعا می‌کند به راه حل دو کشور باور دارد ولی تنها یکی از آنها را به رسمیت می‌شناسد.

وی خاطر نشان کرد: «حق [مردم فلسطین برای] داشتن کشور چیزی نیست که ما آن را اهدا کنیم؛ حقی است که فلسطینیان از آن برخوردارند. اگر بگوییم [فلسطینیان] تنها بعد از اتمام مذاکرات می‌توانند یک کشور داشته باشند آیا به معنی آن است که در صورت برگزار نشدن مذاکرات این کشور وجود نخواهد داشت؟»

وی همچنین درباره  تعداد شهرک‌های اسرائیلی که در اراضی فلسطینیان ساخته می‌شود ابراز شگفتی کرده است.

معاون پیشین وزارت خارجه انگلیس گفت: «این شهرک‌ها بیانگر اختناق تدریجی راه حل دو کشور است و در صورتی که اکنون اقدامی صورت نگیرد، اتخاذ آن در آینده غیرممکن خواهد بود.»

وارسی که اولین وزیر مسلمان عضو کابینه انگلیس بود در اعتراض به کوتاهی دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس برای محکوم کردن جنگ اسرائیل علیه غزه، در ماه اوت از سمت خود استعفا داد و این غفلت را به لحاظ اخلاقی غیر قابل دفاع خواند.

جنگ اخیر اسرائیل علیه نوار غزه در هشتم جولای آغاز شد و در پی آتش بسی که بعد از مذاکرات غیر مستقیم در قاهره به اجرا در آمد در ۲۶ اوت خاتمه یافت. در این جنگ دست کم ۲۱۴۰ فلسطینی کشته و هزاران تن دیگر مجروح شدند.



انتهای پیام./.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار