فارن پالسی در گزارشی تشریح کرد

"روباه پیر" و رویای احیای امپراطوری/ نگاهی به طرح انگلیس در خلیج فارس و ایجاد پایگاهی در 200 کیلومتری سواحل ایران

چنین به نظر می‌رسد که نوستالژی امپراطوری، انگلیس و آمریکا را به مصمم‌ترین رژیم‌های دیکتاتوری متحد جهان تبدیل کرده و تازه‎ترین نمود این قضیه را می‌توان در طرح نظامی انگلیس در خلیج‌فارس است .

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، فان پالسی در گزارشی به قلم «دیوید کوالسکی» نوشت: مایکل فالون، وزیر دفاع انگلیس ، در سخنرانی خود در بحرین در حاشیه گفتگوی سالانه منامه و پس از رونمایی از طرح این کشور برای تاسیس اولین پایگاه دایمی نظامی لندن در شرق سوئز در 40 سال اخیر اظهار داشت:
"ما مجددا در خلیج فارس برای یك دوره زمانی طولانی پایگاه نظامی خواهیم داشت".


نیروی دریایی سلطنتی، در سال 2016 بزرگترین مرکز عملیات خود در خارج از حوزه انگلیس را در این منطقه برپا خواهد كرد . موافقتنامه لنکستر هووس سال 2010 ، كه توسط دیوید کامرون و همتای فرانسوی خود به امضاء رسیده است ، این دو كشور را بر سرمایه‌گذاری مشترك نظامی به منظور تطبیق محدودیت‌های بودجه متعهد می‌كرد و اكنون تاسیس این پایگاه نظامی تداعی جنبه‌های نوین این قرارداد تلقی می‌گردد .

مایكل فالون در سخنرانی خود بر این موضوع تاکید داشت که استقرار نیروی دریایی سلطنتی ، "ثبات"(!) را در منطقه به همراه خواهد داشت، و عمده دلیل اهمیت تاسیس این پایگاه نظامی را مقابله با تهدیدات احتمالی داعش برای امنیت منطقه و جنگ داخلی سوریه می‌داند .

مایكل فالون می‌گوید : " پس از اتمام کار این پایگاه ، نیروی دریایی انگلستان به ارسال کشتی‌های بیشتر و بزرگتر برای تقویت ثبات در خلیج فارس و آموزش معارضان سوریه در کنار نیروهای سلطنتی ، توانمند خواهد بود  .


پایگاه مذكور ، در حدود 200 کیلومتری سواحل ایران واقع شده است و انتظار می‌رود این طرح نظامی به کاهش محدودیت ارتش آمریکا و اهتمام آن برای سرمایه‌گذاری بیشتر در منطقه آسیا پاسفیك ، كمك كند .

طرح نظامی انگلستان در خلیج فارس با اعتراض گسترده مردمی در بحرین و متعاقبا درگیری پلیس با معترضان همراه بود (پس از اعلان رسانه ای این طرح) .


تظاهركنندگان ، لندن را از حامیان اصلی حکومت مطلقه و دیکتاتوری بحرین در ماجرای اعتراضات مردمی سال 2011 در میدان مرواید و از تشویق كنندگان دخالت مستقیم عربستان در بكارگیری از تانك برای برچیدن چادر فعالان سیاسی متهم می‌كنند .

بسیاری از فعالان معتقدند كه این اقدام ، به مثابه آخرین میخ بر تابوت حقوق بشر و دموکراسی است ، و لندن به بهانه سناریوی پایان ناپذیر "جنگ با تروریسم " ، اصول اخلاقی را زیر پا گذاشته است .


واقعیت امر این است که انگلستان هرگز از غرب سوئز عقب نشینی نكرده است ، حتی با عملیات نظامی به رهبری ایالات متحده در خاورمیانه و یا در لیبی ، انگلستان موضع خود (بخوانید دخالت) در امور جهان را همچنان حفظ كرده است .

در خلیج فارس ، لندن با سوءاستفاده از ناآرامی‌های به وجود آمده ، خود را به عنوان یک صادرکننده اسلحه بزرگ مطرح كرده است . كشور بحرین ، به عنوان مثال ، از سال 2008 از انگلستان تجهیزات نظامی به ارزش تقریبی 50 میلیون دلار خریداری كرده است ، از جمله تجهیزات ضد شورش مورد استفاده در سركوب ناآرامی های سال 2011 همگی ساخت لندن می‌باشند.

در واقع ، اعتبار بحرین با اتخاذ سیاست‌های سركوبگرانه و عدم رسیدگی به خواست مردم خود ، از بین رفته است.

به گزارش دیده بان حقوق بشر، کشور بحرین در انجام وعده‌های اصلاحات در این چند سال اخیر كوتاهی كرده است . مرگ و میرهای مربوط به شکنجه ، بازداشت مخالفان، از ابزار سیاسی این حكومت دیكتاتوری برای بقا در راس قدرت بحرین است .


با چشم پوشی از صدای معترضان در خیابان‌ها ، انگلستان به سیاست‌های مداخله‌گرانه خود و سرپا نگه داشتن یک رژیم غیرلیبرال که به ناچار محكوم به سقوط خواهد بود ، درست مثل رژیم شاه در ایران به رغم میلیاردها دلار قرارداد تسلیحاتی غرب ، همچنان اهتمام دارد .

جالب تر اینکه ، انگلستان همانند راهكار ایالات متحده ، ضمن توجیه حیاتی بودن تاسیس "پایگاه‌های نظامی برای امنیت ملی این حكومت‌های دیكتاتوری" ، با دلایلی واهی و در مسیر افزایش ارزش استراتژیك دیكتاتورها برای خود حركت كرده است (البته در مسیر تامین منافع خود) .

مسائلی مانند اخلاق و یا حفظ حقوق بشر پس از دخالت غرب برای كمك به دیكتاتورها زیر پا گذاشته می‌شوند و تنها پیامد آنها گسترش فساد و نقض حقوق اولیه مردم است .


واشنگتن بارها با روش‌های نظامی و استقرار نیرو در کشورهای متحد خود مسائل داخلی این كشورها را به نوعی مختل كرده است (با هدف حفظ این دیكتاتوری‌ها و نقض حقوق مردم آن ) .

قطر ، عربستان سعودی ، عمان ، امارات متحده عربی ، همگی از متحدان ایالات متحده هستند که در رسانه‌های بین‌المللی بارها به لحاظ مسائل داخلی مورد نكوهش قرار گرفته‌اند ، اما همیشه از تیررس انتقادات واشنگتن آنهم به بهانه حفظ همکاری استراتژیک دوجانبه ، خارج مانده‌اند .

ایالات متحده در جیبوتی مهم‌ترین پایگاه نظامی خود در آفریقا را در اختیار دارد ، كه از این پایگاه تمامی عملیات هواپیماهای بدون سرنشین در آفریقا و غرب آسیا انجام می‌شود . با وجود موارد بیشمار نقض حقوق بشر (از جمله شکنجه ، انتخابات ناسالم ، و زندانی كردن مخالفان سیاسی )، رهبر این کشور ، اسماعیل عمر غیله ، به عنوان یک متحد کلیدی آمریکا از سوی باراک اوباما در اوایل ماه می در طی یک دیدار رسمی در کاخ سفید ، مورد ستایش و خوش‌آمدگویی قرار گرفته است .


علاوه بر این ، براساس گزارش کمیته اطلاعات مجلس سنا در مورد شیوه‌های غیر قانونی سازمان سیا ، چندین کشور در سراسر جهان نقش محوری در جمع‌آوری اطلاعات آژانس از طریق "تکنیک‌های بازجویی پیشرفته "، برای شکنجه ، نقش كلیدی داشته‌اند .

این گزارش نشان می‌دهد که سازمان سیا در اصل به مقامات دولتی خارجی به منظور عقد معامله و متقاعدکردن آنها برای میزبانی امکانات مخفی ، رشوه داده است .

نوستالژی امپراطوری از یک سو ، و ادعاهای تامین امنیت ملی از سوی دیگر، به نظر می‌رسد سهوا انگلستان و آمریکا را به متحدان اصلی رژیم‌های دیکتاتوری در منطقه تا شاخ آفریقا ، تبدیل كرده است .


همزمان با جشن بازگشت انگلیس به منطقه، به انعكاس برنامه‌های جاه‌طلبانه آن در زندگی مردم محلی توجه داشته باشید ، و به یاد داشته باشید که بسیاری از مشکلات فعلی منطقه از آخرین مورد دخالت انگلیس در شرق سوئز بوجود آمده است .

 

انتهای پیام./.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار