چند تشکل از دانشجویان دانشگاه‌های بیرجند با اشاره به سفر استانی رئیس‌جمهور به استان خراسان جنوبی بیانیه‌ای را صادر کردند.

به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، چند تشکل از دانشجویان دانشگاه‌های بیرجند با اشاره به سفر استانی رئیس‌جمهور به استان خراسان جنوبی بیانیه‌ای را صادر و به شرح زیراست:

به نام او که مدبر امور و امیدبخش دل هاست

 «بدانند براى این نظام، مرکزیت کشور اولویّت محسوب نمى‌شود. جنوب خراسان، بلوچستان، مناطق محرومِ دیگر، شرق و غرب و شمال و جنوب کشور، همه در حکم واحدند.» بیانات رهبر معظم انقلاب در جمع مردم بیرجند 1378/6/6

ضمن عرض تبریک به مناسبت حلول ماه پر خیر و برکت ربیع الاول به محضر امام عصر (عج)، نائب بر حق ایشان حضرت امام خامنه‌ای (دام ظله العالی) و خدمتگزاران مردم در دولت تدبیر و امید، همزمانی سفر ریاست محترم جمهوری جناب حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی به استان خراسان جنوبی را به فال نیک گرفته و برای خدمت بیشتر دولت به مردم و انقلاب اسلامی آن‌ها، از درگاه خداوند متعال طلب توفیق داریم.

با توجه به اهمیت سفر بالا‌ترین مقام اجرایی کشور به استان و لزوم پیگیری مطالبات رهبر معظم انقلاب در رابطه با مناطق محروم و وظیفه رصد و بر طرف کردن مشکلات مردم این مناطق توسط مسئولین استانی و کشوری، جنبش دانشجویی استان خراسان جنوبی با برافراشتن پرچم مطالبه‌گری و بیان دیدگاه‌های خود در زمینه‌های مختلف، لازم دانست نکاتی را خدمت مردم شریف استان، ریاست محترم جمهوری و خدمتگزاران مردم در دولت به عرض برساند.

۱-    با توجه به نظرات رئیس جمهور محترم در رابطه با دانشگاه و نحوه تعامل دولت با این محیط فرهیخته، متأسفانه شاهد عملکردی متفاوت در این حوزه هستیم به نحوی که شأن و منزلت دانشجو و دانشگاه مخصوصا در جلساتی که ایشان با دانشجویان داشته‌اند رعایت نشده به گونه‌ای که کمتر فرصتی به این فرزندان جامعه برای اظهار نظر در مقابل ایشان داده شده و همین رویه نادرست نیز در استانی که نسبت دانشجو به جمعیت آن بسیار بالاست ادامه پیدا کرده است. چرا که در این سفر هیچ دیداری با دانشجویان و نمایندگان آن‌ها به عنوان جنبش دانشجویی استان در نظر گرفته نشده است.

۲-  در مورد زمان سفر ریاست محترم جمهوری و تذکرات داده شده به دفتر ایشان مبنی بر حضور آحاد مردم شریف استان در مراسم عزاداری‌های آخر ماه صفر و شهادت امام رئوف حضرت علی بن موسی الرضا (ع) در مشهد مقدس، جای این پرسش هست که چه اصراری بر سفر ایشان در این ایام بوده؟ چراکه با توجه به این سؤال و در نظر گرفتن مدت سفر ایشان در مقایسه با دیگر سفرهای استانی، این شائبه بوجود می‌آید که نگاه به استان محروم خراسان جنوبی نگاهی حاشیه‌ای و از سر رفع تکلیف هست و این، با دیدگاه‌های کلان نظام و رهبری در یکسان انگاری همه مناطق کشور در تناقض می‌باشد.

۳-    از زمان اعلام حضور رئیس دولت در استان، مردم شاهد تبلیغات گسترده از طرف ستاد استقبال مردمی از ایشان بوده‌اند. در صورتی که این سؤال به وفور میان مردم شکل گرفته است که هزینه این حجم تبلیغات از چه منبعی تأمین می‌شود؟ چرا که اگر در خوش بینانه‌ترین حالت، تأمین کننده این هزینه‌ها، منابع غیر دولتی باشد اسراف نام گرفته و اگر از پول بیت المال باشد که وامصیبتا. در این امر، حداقل، تذکر دفتر ریاست جمهوری لازم است چرا که ما در دیگر سفرهای استانی نیز شاهد اینگونه هزینه‌های تبلیغاتی بوده‌ایم.

۴-   پس از انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته، عده‌ای فرصت طلب زمینه را برای تطهیر سران فتنه ۸۸ مهیا دیدند و متأسفانه تعدادی از مسئولین گرفتار در این زمین بازی شدند، چنانکه نمونه اخیر آن پایین کشیدن بنرهای موجود در مسیرهای منتهی به استادیوم آزادی (محل دیدار مردمی) است که در آن‌ها سخنان مقام معظم رهبری درباره فتنه و فتنه گران نوشته شده بود.

در اینجا لازم می‌دانیم مطالبی هم در باب مسائل، مشکلات و نیازهای استان در زمینه‌های گوناگون بیان کنیم:
با توجه به گذشت ۱۰ سال از پیوستن استان خراسان جنوبی به جمع استان‌های کشور اما باید گفت مردم این استان از ضعف شدید امکانات در حوزه‌های مختلف مخصوصا دانشگاه، حمل و نقل، صنعت، کشاورزی و آب آشامیدنی رنج می‌برند.

وجود دانشگاه‌های متعدد دولتی، آزاد، علوم پزشکی و پیام نور سبب شده است که امروز استان خراسان جنوبی به عنوان یکی از قطب‌های دانشگاهی شرق کشور شناخته شود. تعداد بالای پروژه‌های ناتمام در دانشگاه‌‌های خراسان جنوبی، نبود امکانات تخصصی آزمایشگاهی و تحقیقاتی، کمبود بودجه دانشگاهی و کمبود فضای خوابگاهی سبب شده تا دانشگاه‌های این استان در عین وجود پتانسیل‌های فراوان، پیشرفت لازم را در سطح علمی برخوردار نباشد.

یکی دیگر از علل محرومیت استان خراسان جنوبی، ضعف در بخش‌های حمل و نقل است. نبود شبکه خطوط ریلی سراسری و همچنین کمبود در بخش‌های هوایی و فرودگاهی و مناسب نبودن محورهای زمینی، از مشکلات عدیده‌ای است که شهرهای این استان و مرکز آن یعنی شهرستان بیرجند با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

بخش صنعت نیز یکی دیگر از بخش‌هایی است که دچار ضعف‌های بسیاری می‌باشد. با توجه به وجود معادن بسیار در استان، نبود صنایع تبدیلی سبب شده تا مواد معدنی به صورت خام از استان خارج شده و اشتغال در صنعت کاهش پیدا کند، در حالی که این قسمت را می‌توان تبدیل به یکی از بخش‌های مولد اشتغال در استان کرد و بیکاری در استان را کاهش داد.

بخش چهارمی که از نبود توجه مناسب در این استان رنج می‌برد، کشاورزی است. این استان در زمینه‌های بسیاری همچون زرشک و زعفران و عناب پیشتاز در کشور است و به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده این محصولات در سطح ملی و حتی بین المللی شناخته می‌شود. اما متاسفانه خشک‌سالی‌های پی‌درپی و نبود اقدامی مؤثر و آینده نگرانه از طرف مسئولین سبب کاهش تولیدات کشاورزی شده است.

بخش پنجمی که لازم دیدیم دربارهٔ استان مطرح کنیم مسئلهٔ کمبود آب آشامیدنی مناسب است که در آینده‌ای نه چندان نزدیک می‌تواند زمینه‌ساز بحران‌های بزرگی در منطقه شود.

ما تشکل‌های دانشجویی استان با ابراز امیدواری به اهتمام مسئولین در رفع دغدغه‌های سیاسی، فرهنگی و رفاهی مردم قدر‌شناس خراسان جنوبی برای تمام خدمتگزاران به نظام اسلامی آرزوی سلامتی و توفیق داریم.

والسلام علی من اتبع الهدی

۱. شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان خراسان جنوبی
۲. بسیج دانشجویی دانشگاه‌های بیرجند، صنعتی، پیام نور، علوم پزشکی و آزاد اسلامی
۳. انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه بیرجند
۴. انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه بیرجند (دفتر تحکیم وحدت)
۵. جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه‌های بیرجند، علوم پزشکی و صنعتی بیرجند


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار