حجت‌الاسلام‌والمسلمین رهبر در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

اگر اسلام منشأ قانون باشد شاهد انباشته شدن پرونده‌ها نخواهیم بود

یک عضو کمیسیون قضایی مجلس با بیان اینکه اگر اسلام منشأ قانون باشد شاهد انباشته شدن پرونده‌ها نخواهیم بود، گفت: سلامت دستگاه قضا روح و جان یک جامعه است که سبب ایجاد عدالت و حل و فصل مشکلات می‌شود.

«حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدتقی رهبر» در گفتگو با خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به سلامت دستگاه قضا، گفت: دستگاه قضا برای قضاوت صحیح و سامان یافتن کارها به چند چیز احتیاج دارد، از جمله آنها  حسن اجرای قوانین و دیگری سلامت دستگاه قضا است.

وی ادامه داد: با توجه به این که قوانین موجود در کشورمان بسیار زیاد است و در مورد بسیاری از موارد قانون‌ها سردرگم هستند، بنابراین باید شفاف‌سازی شود.

این عضو کمیسیون قضایی مجلس هشتم اظهار داشت: قوانین باید مبدأ اسلامی داشته باشد، یعنی اگر همان قوانینی که اسلام خواسته به سرعت اجرا شود در واقع سبب پیشگیری از بروز بسیاری از مفاسد در جامعه می‌شود و اطاله دادرسی نیز اتفاق نخواهد افتاد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رهبر تصریح کرد: دستگاه قضایی باید از نظر مبانی حقوقی و شناخت قوانین و همچنین داشتن تجربه و سلامت قاضی برخوردار باشد.

وی افزود: مسند قضا باید در دست کسانی باشد که از سلامت روحی، ایمانی، اعتقادی و عدالت برخوردار باشد، چرا که یکی از ویژگی‌های قاضی عدالت است.

این عضو کمیسیون قضایی مجلس هشتم ادامه داد: قاضی باید عادل و رفتارش با شاکی و متشاکی یکسان باشد و همچنین توصیه و رفاقت در تصمیم‌گیری‌اش مؤثر نباشد و با خداترسی و حق‌محوری حکمش را صادر کند.

حجت الاسلام رهبر گفت: اگر منشأ قانون اسلام باشد دیگر شاهد انباشته شدن پرونده‌ها نخواهیم بود، مثلاً کسی که شش سال پیش مرتکب قتل شده است، هنوز هم به دلایل مختلفی در زندان نگهداری می‌شود و باید گفت هزینه نگهداری متهم در زندان بسیار بالا است، بنابراین به چنین مواردی نیز باید رسیدگی کرد.

وی با اشاره به اولویت‌های مقام معظم رهبری در رابطه با دستگاه قضا، ادامه داد: اگر دستگاه قضا ذره‌ای از محور عدل و شریعت خارج نباشد، بنابراین ما یک دستگاه سالمی را خواهیم داشت.

این عضو کمیسیون قضایی مجلس هشتم افزود: سلامت دستگاه قضا روح و جان یک جامعه است که سبب ایجاد عدالت و حل و فصل مشکلات می‌شود.

حجت الاسلام رهبر در پایان خاطرنشان کرد: همه دستگاه‌ها اعم از دستگاه قانون‌گذاری و قضایی نباید از انتقاد و نقد برخی از افراد ناراحت شوند و باید آغوش همه دستگاه‌ها برای انتقادپذیری باز باشد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار