دق الباب مساجد درابتدای ماه ربیع الاول یا انتهای ماه صفر بعنوان صله گرفتن از خداوند یا اهل بیت علیهماالسلام از جهت عزاداریها یا بعنوان خوش یمنی های ماه ربیع الاول سند تاریخی درستی ندارد.

حجت الاسلام محسن اکبری سرپرست مرکز مطالعات ،تحقیقات و معارف اسلامی بیت النور در گفتگو  خبرنگار معارف باشگاه خبرنگاران،افزود :در بحث معرفت و معنویت، دق الباب در سطح نازلی قرار دارد و عزاداری اهل بیت علیهماالسلام  وسیله تقرب الهی است و نباید به فکر صله گرفتن بود تا به معرفت صحیح رسید ودر این فضا که شخص در دستگاه امام حسین(ع) فعالیت می کند عزاداری خود منبع عطا و ثواب است و در بارگاه احدیت عزاداری اهل بیت توفیق محسوب می شود و در عرفان واخلاق اسلامی و احکام شرعی نباید با صله گرفتن به عزاداری پرداخت.

استاد حوزه و دانشگاه کشورمان در خصوص نامگذاری ماه ربیع الاول به برخی از علل نامگذاری پرداخت و خاطرنشان کرد: در شبی که حضرت پیامبراکرم به غار ثور پناه بردند و بعبارتی در اولین روز هجرت پیامبر مکرم اسلام از مکه معظمه به مدینه منوره مشرکان و کفار در جریان خروج با چهل نفر به قصد به کشتار حضرت محمد (ص) رفتند.

 وی افزود: در این زمان بود که امام علی(ع) در بستر پیامبر(ص) خوابید و در اینجا بود که یکی از آیات بقره در شان امیرالمومنین نازل گردید و به این منظور است که  یکی از اعمال مستحب در این روز زیارت رسول ا...و  امیرالمومنین است و این موضوع توجه دادن مسلمانان به بحث رسالت و همچنین وظیفه خطیر امیرالمومنین است که از وقایع مهم اول ربیع الاول است .

حجت الاسلام اکبری گفت :در هر ماه قمری یک عمل عمومی گرفتن سه روزه مستحبی در سه روز اول،وسط و آخر ماه است و اگر کسی نتواند  یک روز از  اول ،وسط و آخر را می تواند روزه بگیرند وگفته شده در اعیاد الهی با روزه داری  طهارت ،پاکی روح و معنویت  می تواند جایگزین عیش و نوش و طرب و .. گردد و در روایات داریم عید روزی است که در آن معصیت نکنیم.

وی در ادامه گفت :عاشورا حماسه عقل و احساس است و محصول این عقلانیت باید با تعمق عبادات و انسانیت و محصول احساسات با  حفظ کرامت انسانی و انسان دوستی و  با اعمالی نظیر صدقه  و .. تجلی پیدا کند تا در ماه عزاداری نظر به ظلمی که به اهل بیت شد  بتوان با حفظ کرامت یاداور محرومین نیز باشیم و احسان که از خصلت معصومین است را  در جامعه پدیدار نمود./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار