شهادت سرلشکر "منصور ستاری" در سانحه سقوط هواپیما ، تعطیلی دانشگاه های ایران در اعتراض به سفر "کارتر" ،تعطیلی بازار تهران ، تولد "ملک الشعراء بهار" ، چاپ نخستین اسکناس اروپا و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخی امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 15 دی 1393 خورشیدی برابر با 13 ربیع الاول 1436 هجری و 5 ژانویه 2015 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخی امروز از این قرار است:

شهادت سرلشکر "منصور ستاری" فرمانده نیروی هوایی در سانحه سقوط هواپیما (1373 ش)
امیر سرتیپ منصور ستاری در سال 1327 ش در قرچک ورامین به دنیا آمد و پس از طی تحصیلات متوسطه، وارد دانشکده افسری گردید. وی پس از طی مدارج علمی از جمله رادار کنترلی دوره کنترلر شکاری رادار در آمریکا و اخذ لیسانس برق و الکترونیک از دانشگاه تهران به خدمت ارتش درآمد و در شمار افسران خوش فکر و مدیر نیروی هوایی قرار گرفت. شهید ستاری پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در طول هشت سال دفاع مقدس، با قبول مسؤولیت‌های مهم فرماندهی، معاون عملیاتی، فرماندهی پدافند هوایی و معاون طرح و برنامه، خدمات شایانی به نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران ارایه داد.

وی در بهمن 1365، به دلیل شایستگی و لیاقت، به سمت فرماندهی نیروی هوایی ارتش منصوب شد و در طی هشت سال مسؤولیت فرماندهی این نیرو، با اجرای ده‌ها برنامه و طرح مختلف، توان رزمی نیروی هوایی ارتش را افزایش داد. تیمسار ستاری سرانجام در نیمه دی ماه 1373 به همراه چند تن از مسؤولان نیروی هوایی، در مسیر برگشت از کیش به تهران، در راه، تصمیم به شرکت در مراسم فارغ‌التحصیلی گروهی از دانشجویان دوره خلبانی در پایگاه هوایی شهید بابایی اصفهان گرفتند. تا این که پس از اقامت دو ساعته در اصفهان در و راه بازگشت، هواپیما، دچار سانحه شده پس از آتش گرفتن سقوط کرد. در این حادثه، شش سردار نیروی هوایی ارتش به همراه تیمسار ستاری و شش تن از خدمه پروازی به درجه رفیع شهادت نائل شدند.

شهادت شهید مصطفی اردستانی (1373 ش)

انتصاب "موسیو مِرنارْدْ" به سمت خزانه‌داری کل ایران در پی اولتیماتوم روسیه به ایران (1290 ش)
در پی اولتیماتوم دولت روسیه به دولت ایران مبنی بر عزل "مورگان شوستر" آمریکایی از سمت خزانه‌داری کل کشور و اخراج وی از ایران، دولت ایران در حالی که قوای روس در شهرهای آذربایجان ایران به قتل و غارت و کشتار مردم مشغول بودند به ناچار در برابر خشونت دولت تزاری تسلیم شد و به خدمت مستشاران آمریکایی پایان داد. دولت روس که هنوز هم به این موفقیت قانع نبود، به زودی دولت را مجبور ساخت که مجلس را منحل و اکثر مطبوعات را توقیف نماید و رییس بلژیکی کل گمرک را که دست‌نشانده ایشان بود، به جای شوستر آمریکایی، خزانه‌دار کل ایران کند. سرانجام ناصرالملک که در این زمان، نایب‌السلطنه کشور بود "موسیو مرنارد" بلژیکی را به این سمت برگزید.

رحلت عالم ربانی آیت اللَّه "میرسید محمد مدرس نجف آبادی" (1318 ش)
آیت‌اللَّه میرسیدمحمد بن سید محمد حسین مدرس نجف‌آبادی در حدود سال 1256 ش (1294 ق) در نجف‌آباد به دنیا آمد و مقدمات علوم را در زادگاه خود فرا خواند. وی سپس برای ادامه تحصیلات خود راهی نجف اشرف گردید و در حلقه درس حضرات آیات: علامه سیدمحمدکاظم یزدی، آخوند ملامحمدکاظم خراسانی، شیخ الشریعه اصفهانی، سیداسماعیل صدر و حاج آقا رضا همدانی جای گرفت. وی پس از چند سال اقامت در نجف و طی مدارج عالی علمی، به اصفهان برگشت و تا آخر عمر به مدت بیش از سی سال به تدریس و افتاء و اقامه جماعت پرداخت. حوزه درس ایشان مجمع فضلا و دانشمندان بود. و جمعی از علمای بزرگ معاصر اصفهان از شاگردان معظمٌ له بودند. همچنین حاشیه بر کفایةُالاصول در 2 جلد از جمله آثار ایشان است. میرسیدمحمد مدرس نجف آبادی سرانجام در نیمه دی ماه 1318 ش برابر با 25 ذی‌قعده 1358 ق در 62 سالگی به دیار باقی شتافت و در قبرستان تخت‌فولاد اصفهان به خاک سپرده شد.

تعطیلی دانشگاه های ایران در اعتراض به سفر "کارتر" رییس جمهور وقت آمریکا به ایران (1356 ش)
دانشجویان مسلمان در اعتراض به سفر جیمی کارتر رییس جمهور وقت آمریکا به تهران، به مدت سه روز بر سر کلاس‌ها حاضر نشدند و دانشگاه را به تعطیلی کشاندند. دانشجویان انقلابی با درکی درست از اوضاع ایران و جهان و دخالت‌های ناروای ابرقدرت‌ها به‌ویژه آمریکا در امور ایران، این بار با تعطیل کردن دانشگاه ها، صدای اعتراض خود را به گوش جهانیان رساندند.

تعطیلی بازار تهران به دنبال اعلامیه آیت الله خوانساری (1350 ش)
اصناف و تجار در مسجد سیدعزیزالله حضور یافتند. در این اجتماع بزرگ واعظ شهیر آقای فلسفی سخنان مبسوطی ایراد نمود و اقدامات جنایتکارانه دولت بعثی عراق را در اخراج ایرانیان محکوم کرد. در این اجتماع سفراء کشورهای اسلامی حضور داشتند.

فتح بیت المقدس از سوی سپاه اسلام پس از نبردهای خونین میان مسلمانان و سپاهیان روم در عهد خلافت عمر بن خطاب (16 ق)

آغاز دوران حکومت 500 سالهٔ عباسیان در مکه بنا به روایتی (132 ق)
پس از کشتار و قتل عام فراوان برای کسب قدرت توسط عباسیان، بیعت ابوالعباس عبداللَّه بن محمد بن علی بن عبداللَّه بن عباس بن عبدالمطلب معروف به سَفّاح در سیزدهم ماه ربیع الاول سال 132 ق انجام گرفت. بدین ترتیب حکومت طولانی خاندان عباسی آغاز شد. ابوالعباس سفاح اولین خلیفهٔ عباسی، تا سال 136 ق خلافت کرد. وی در طول این مدت به قتل عام بسیاری از خاندان بنی‌امیه و نیز دوستداران اهل بیت (ع) دست زد و بدین جهت به او لقب خونریز دادند. وی مردی سخت عقوبت و بزرگ انتقام بود. بقایای خاندان اموی را کشت، به دار زد و سوزاند. سفاح نخستین کسی است که وزارت را در اسلام به وجود آورد و پیش از آن، اُمَویان، مردانی را جهت مشورت برمی‌گزیدند. مرگ سفاح در سال 136 ق در 32 سالگی واقع شد.


عملیات هویزه به فرماندهی ارتش (1359 ش)
در حالی که بیش از سه ماه از تجاوز ارتش عراق به میهن اسلامی ایران می‌گذشت، دشمن با خوی تجاوزگری و توحش، فجایعی در مناطق اشغالی مرتکب گردید که روی ستمگران تاریخ را سفید کرده است. در پاسخ به این همه جنایت و ددمنشی دشمن، عملیاتی به صورت کلاسیک طرح‌ریزی شد. در این عملیات، تعدادی از رزمندگان شهادت‌طلب با اصرار زیاد، خود را در صف نیروهای عمل‌کننده قرار داده و با هماهنگی با زره‌پوشان ارتش جمهوری اسلامی ایران، عملیات را آغاز کردند. دشمن پس از پیروزی در عملیات قبلی در دزفول، هرگز تصور نمی‌کرد که ایران بتواند حمله‌ای دیگر را تدارک ببیند.

در ساعات اولیه این حمله، در میان ناباوری نیروهای خودی و دشمن، تمامی خاکریزهای مقدم دشمن تسخیر شد و قوای اسلام به سمت جلو پیشروی کردند. سرانجام این عملیات نیز، علی رغم پیروزی‌ها و پیشروی‌های اولیه، به علت عدم پشتیبانی و کمبود مهمات و نیز آمادگی دشمن، به نتایج مطلوب نرسید و دشمن در شانزدهم آذرماه تمامی شهر هویزه را به اشغال خود درآورد. این شهر قهرمان، سرانجام در جریان عملیات بزرگ بیت‌المقدس و آزادسازی خرمشهر، از دست دژخیمان رژیم عفلقی آزاد شد و از لوث و جور دشمن پاک گردید.

درگذشت آیت الله اژه‌ای، از علمای بزرگ اصفهان (1389 ش)
آیت‌الله حاج شیخ علی محمد اژه‌ای از علمای بزرگ اصفهان روز 15 دی 1389 در سن نود سالگی پس از یک عمر بندگی خداوند متعال، اقامه نماز و راهنمایی و هدایت مردم متدین اصفهان و تلاش و مجاهدت در راه نشر احکام اسلام و قرآن و سیره ائمه اطهار (ع) دارفانی را وداع گفت و به ملکوت اعلی پیوست. عالم ربانی، عارف وارسته آیت الله میرزا علی محمد اژه‌ای از علمای معاصر قبل از سال 1300 (1299 هجری شمسی) در اصفهان متولد شد و نزد اساتید بسیاری تحصیل کرد و به درجه اجتهاد نائل گردید. برخی از اساتید ایشان عبارتند از حضرات آیات و حجج اسلام سیدمرتضی موحد ابطحی، میرزا محمدعلی معلم حبیب‌آبادی، میرزامحمد طبیب زاده، سیدصدرالدین کوپایی، شیخ محمود مفید، مجدالعلما نجفی. این عالم وارسته در سنین جوانی از آیات عظام، سیدابوالحسن اصفهانی و سیدمحمد حجت کوه‌کمره‌ای اجازه اجتهاد و روایت دریافت نمود. آیت الله میرزا علی محمد اژه‌ای، عالمی ربانی بود و سال‌ها در مسجد امام علی (ع) به امامت جماعت و بیان احکام اشتغال داشت. وی پدر شهید مجاهد حجت‌الاسلام شیخ علی اکبر اژه‌ای بود که در جنایت بمب‌گذاری منافقین در هفتم تیرماه 1360 در محل حزب جمهوری اسلامی به همراه شهید مظلوم آیت الله بهشتی و 72 تن از یاران امام به شهادت رسید.

تولد "ملک الشعراء بهار" ادیب و سیاست‌مدار ایرانی (1304 ق)
استاد محمدتقی بهار یکی از بزرگ‌ترین گویندگان پارسی در چند قرن اخیر ازتاریخ ادبیات ایران است. فعالیت‌های ممتد ادبی او نزدیک به نیم قرن ادامه داشت و در کنار آن وارد کارهای سیاسی نیز گردید. اهمیت شعر بهار در آن است که زبان فصیح پیشینیان را به بهترین صورت درسخن خود به کار برد و از حدود فشرده و تنگ موضوعات قدیم در شعر بیرون آمد. تالیف سبک‌شناسی و نیز تصحیح تاریخ سیستان و مُجمَلُ التَّواریخِ و القِصَص ازفعالیت‌های ادبی وی به شمار می‌روند.

آغاز جنگ های 24 ساله بین امپراتوری ایران و روم (603 م)
در زمان سلطنت خسرو پرویز پادشاه ساسانی بر امپراتوری ایران، موریکیوس نیز بر امپراتوری روم حکومت می‌کرد و بین دو امپراتوری، روابط دوستانه‌ای برقرار بود. در این میان، یکی از سرداران امپراتور روم به نام فوکاس علیه پادشاه روم شورش کرد و پس از کشتن او، خود را امپراتور روم خواند. خسروپرویز که از این پیشامد ناراضی بود، به بهانه خونخواهی امپراتور مقتول و در حقیقتْ برای تصرف سرزمین‌های بیشتر، در پنجم ژانویه سال 603 م، جنگ علیه روم را آغاز کرد. سپاهیان خسرو پرویز در این جنگ ضمن تصرف مناطقی از قبیل اُدِسا و ارمنستانْ به محاصره شهر قُسطَنْطَنیه پایتخت روم شرقی یا بیزانس پرداختند. پیشرفت‌های سپاه ساسانی، بی‌کفایتی فوکاس را بیش از پیش نمایان می‌کرد تا این‌که جمعی از شورشیانِ رومی، وی را به قتل رساندند و هراکلیوس به جای وی قدرت را در دست گرفت. هراکلیوس در ابتدا پیشنهاد صلح داد اما با امتناع خسرو از این امر، جنگ بین دو کشور باز هم ادامه یافت. از سال 627 م حملات تعرّضی رومیان آغاز شد که در جریان آن، مناطق متعددی را به تصرف خود درآوردند. در این میان، خسرو پرویز که از هرگونه وسیله و امکان برای ادامه جنگ و مقابله با نیروهای بیزانس درمانده بود، جنگ را ادامه داد. این امر باعث شد تا توده مردم و جنگجویان خسته، دست به شورش زده و خسروپرویز را از قدرت خلع و محبوس کنند. با خلع خسرو پرویز، جنگ‌های ایران و روم پس از بیست و چهار سال در سیزدهم سپتامبر سال 627 م پایان یافت و دوران اقتدار آخرین امپراتوری بزرگ ایران باستان یعنی سلسله ساسانیان رو به افول نهاد. از این پس عصر اغتشاش و هرج و مرج آغاز گردید به طوری که در مدت چهار سال پس از مرگ خسروپرویز، حدود ده نفر از این سلسله به پادشاهی رسیدند.

چاپ نخستین اسکناس اروپا در سوئد (1691 م)
واژه اسکناس در اصل از زبان لاتین گرفته شده است. شکل اولیه آن، اسیگنو به معنای حواله امضا می‌باشد. مبدا پیدایش اسکناس را کشور چین می‌دانند. البته شکل اسکناس در روزگاران قدیم با آن‌چه امروز می‌شناسیم تفاوت اساسی بسیاری داشته است. شکل و طرح و اندازه آن بسیار ساده و ابتدایی بوده است. پژوهش‌های تاریخی نشان می‌دهد که سایر کشورهای جهان در انتشار اسکناس از چینی‌ها تأسّی نموده و اسکناس را جانشین پول‌های مسکوک نموده‌اند. از این‌رو در پنجم ژانویه 1691 م اولین اسکناس اروپا توسط مردی به نام یوهان پالِمتروک برای بانک استکهلم در سوئد چاپ شده و به معرض انتشار گذاشته شد. تا قبل از اینکه اسکناس در سوئد و سپس در سراسر اروپا چاپ و منتشر شود، مبادلات نقدی به وسیله سکه‌های چهارگوش و بزرگ انجام می‌شد.

امضای عهدنامه "داردانل" بین امپراتوری عثمانی و دولت انگلستان (1809 م)
به موجب عهدنامه داردانل که در پنجم ژانویه 1809 م بین دولت‌های عثمانی و انگلستان امضا شد، انگلیس متعهد گردید تمامی سرزمین‌های دولت عثمانی از جمله مصر را تخلیه کند و به اشغال این سرزمین‌ها خاتمه دهد. در مقابل، دولت عثمانی متعهد شد حقوق کنسولی انگلیس را در قلمرو عثمانی به رسمیت بشناسد. هدف از امضای این معاهده از سوی انگلیس، حفظ امنیت ناوگان مدیترانه‌ای این کشور در برابر تهاجم احتمالی نیروی دریایی روسیه تزاری از طریق دریای سیاه بود؛ زیرا، طبق این پیمان، دولت عثمانی موافقت کرد در زمان صلح به هیچ کشتی جنگی اجازه عبور از تنگه بُسفُر و داردانل را ندهد.


برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار