به گزارش
گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی شرکت فرودگاههای کشور؛ محمدعلی ایلخانی رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاههای کشور با اعلام اینکه در حال حاضر 103 راه هوایی در کشورمان وجود دارد که طول آن به 61 هزار و 776 کیلومتر میرسد، گفت: تا چندی پیش ما در کشور 92 راه هوایی داشتیم اما توانستیم طی ماههای گذشته با توجه به مشکلاتی که در فضای کشور اوکراین و عراق پیش آمده بود، پروازهای عبوری از فضای کشورمان را افزایش داده و فضای امنی را برای پروازها ایجاد کنیم.
وی با اعلام اینکه هم اکنون 10 رادار، فضای کشور را پوشش میدهند و سرویسهای مختلف برای عبور پروازها و ایجاد ایمنی برای آنها ارائه میدهند، افزود: در حال حاضر با تراکم زیاد هواپیماهای عبوری از فضای کشور مواجه هستیم که خوشبختانه متخصصان مجموعه کنترل فضای کشور با دقت و تخصص خود آنها را هدایت و راهبری میکنند.
ایلخانی گفت: در چند ماه گذشته شورای عالی امنیت ملی برخی راههای هوایی را تغییر داد، گفت: براساس این تصمیم، مدت زمان پرواز در برخی مسیرهای داخلی 11 تا 12 دقیقه کاهش یافت که این موضوع به پرواز کشورهای همسایه مانند عراق و ترکیه کمک کرده است.
وی گفت: اداره، تجهیز و نگهداری 54 فرودگاه کشور از دیگر ماموریتهای شرکت است. هم اکنون 9 فرودگاه بینالمللی، 25 فرودگاه مرز هوایی(برخوردار از پروازهای منطقهیی)و 20 فرودگاه داخلی در اختیار شرکت فرودگاههای کشور است.
وی اضافه کرد: 9 فرودگاه متعلق به وزارت نفت، سه فرودگاه متعلق به مناطق آزاد تجاری(کیش و قشم و چابهار) است.
مدیرعامل شرکت فرودگاههای کشور افزود: کشورهایی که تا سال گذشته حاضر به صبحت با ایران نبودند، امروزه به صورت داوطلبانه وارد ایران شدند و با نامه رسمی از کشورهایشان حاضرند تا دستگاههای خود را به ما بفروشند که این امکان را به ما میدهد تا جنس با کیفیت و بهتری را با قیمت مناسب در مناقصه بینالمللی خریداری کنیم.
ایلخانی با تاکید بر اینکه این شرکتها جزو بهترین و بزرگترین شرکتهای دنیا هستند، گفت: یکی از این شرکتها تجهیزات 35 درصد از کشورها را مدیریت میکند.
وی با تاکید بر اینکه کشورهای غربی نمیتوانند ایران را نادیده بگیرند، اظهارداشت: کشور امارات یک رادار دارد که در نهایت میتواند داخل عربستان و بخشی از کشور ما را هم ببیند اما ما 10 دستگاه رادار در فضای کشور و 6 دستگاه در فرودگاهها نصب کردهایم و باید 11 رادار جدید هم خریداری کنیم که این چند برابر تقاضای کشورهای جنوب خلیج فارس است.
مدیرعامل شرکت فرودگاههای کشور تصریح کرد: برآورد ما این است که بین 250 تا 300 میلیون دلار باید هزینه نوسازی سیستمهای راداری کنیم؛ به دلیل اینکه رادارهایی که 10 تا 15 سال پیش از فرانسه خریداری کردیم، پاسخگوی نیاز ما نیست و باید تا 3 سال آینده سرمایهگذاری بیشتری انجام دهیم.
ایلخانی در خصوص فرودگاه امام خمینی(ره) گفت: در حال حاضر سه فرودگاه در تهران و البرز داریم که برای آنها به دنبال انتخاب مشاور بینالمللی هستیم که هم در ساخت فاز دوم فرودگاه امام و تعریف یک شبکه اختصاصی برای اتصال مهرآباد به فرودگاه امام برنامه ارائه دهد.
وی افزود: پروژه فاز 2 فرودگاه امام خمینی(ره) به ساخت ترمینالی با 20 میلیون مسافر اختصاص دارد که حداقل 3 هزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارد، بنابراین نیاز به سرمایهگذاری بخش خصوصی داریم تا فاز 2 فرودگاه را راهاندازی کنیم.
مدیرعامل شرکت فرودگاههای کشور با اشاره به اینکه طرحی را فرانسویها و مالزی ارائه کرده که همه در قالب طرح است و برای اجرا نیاز به مشاور بینالمللی داریم، گفت: ما امسال در بودجه عمرانی شرکت فرودگاههای کشور بودجه قابل ملاحظهیی را برای ساخت نداریم اما در سال 94 بودجه مناسبی را برای شروع عملیات اجرایی شرکت در نظر میگیرند.
ایلخانی در خصوص چگونگی انتخاب پیمانکار برای فرودگاه امام گفت: باید مناقصه بینالمللی برای انتخاب مشاور خارجی بگذاریم تا در طراحی نظارت هم شاهد تحول در این بخش باشیم.
وی در خصوص بدهی شرکتهای هواپیمایی به شرکت فرودگاههای کشور افزود: بدهی ایران ایر به تنهایی بالغ بر 100 میلیارد تومان و هواپیمای آسمان 60 میلیارد تومان است.
انتهای پیام/