معاون آبخیزداری منابع طبیعی استان گفت: عملیات بیولوژیکی در راستای کنترل و مهار آب‌های جاری در استان اجرا می شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زنجان؛ به نقل از روابط عمومی ،معاون آبخیزداری منابع طبیعی استان گفت: در سال‌های اخیر تغییر اقلیم و شرایط آب و هوایی موجب تغییر نوع بارش از برف به باران شده است.

موسوی افزود: تغییر نوع بارش‌ها از برف به باران در مناطق کوهستانی که استان نیز جزو این مناطق است، مشهودتر است.

وی با اشاره به اینکه بارش به صورت برف در ارتفاعات موجب می‌شود تا در اثر ذوب تدریجی، آب حاصل از آن با شدت کمتر در زمین جاری شود ادامه داد: جاری شدن آب با شدت کمتر در نتیجه ذوب برف، موجب نفوذ تدریجی آب در زمین شده و تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی را در پی دارد.

معاون آبخیزداری اداره‌کل منابع طبیعی استان  اضافه کرد: وقوع بارندگی‌ها به صورت رگباری که طی سال‌های اخیر در اثر تغییر اقلیم در مناطق مختلف کشورمان بیشتر مشاهده می‌شود، باعث می‌شود آب‌های جاری شده در زمین سرعت بیشتری به خود بگیرد.

موسوی ادامه داد: آب‌های حاصل از بارش‌های رگباری در مدت‌زمان اندکی از دسترس خارج شده و در تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی تاثیر کمتری دارد.

وی اضافه کرد: طی سال‌های اخیر در راستای کنترل آب‌های جاری ناشی از بارش باران‌های رگباری و شدید، اقدامات قابل توجهی انجام داده است.

معاون آبخیزداری استان تصریح کرد: انجام عملیات بیولوژیکی از جمله افزایش پوشش گیاهی عرصه‌های طبیعی از جمله اقدامات صورت‌گرفته به منظور نفوذ تدریجی آب در داخل زمین است.

موسوی عنوان کرد: وجود پوشش گیاهی مناسب و متراکم در زمین تاثیر بسیار زیادی در کاهش سرعت آب‌های جاری ناشی از بارندگی داشته و باعث نفوذ آب در زمین می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: وجود پوشش گیاهی مناسب در اراضی و عرصه‌های ملی همچنین سبب می‌شود تا قطرات باران در مواقع بارش‌های رگباری، قبل از برخورد به سطح خاک ابتدا به پوشش گیاهی برخورد کرده و این امر در کنترل فرسایش خاک بسیار تاثیرگذار است.

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.