رضایتمندی شغلی نشاط اجتماعی را افزایش می‌دهد

یک کارشناس گفت: اطمینان به آینده درمورد بهبود وضع زندگی، کاهش افسردگی و اضطراب‌ها، رضایت از شغل و زندگی با نشاط اجتماعی ارتباط مستقیم دارد.

مجید ابهری جامعه شناس در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، اضطراب و افسردگی را یکی از پدیده‌های کاهش نشاط اجتماعی دانست و گفت: اطمینان به آینده در مورد بهبود وضع زندگی، رفاه نسبی در تامین نیازهای اساسی، برنامه های منظم برای پر کردن اوقات فراغت زمینه‌های اساسی در تامین نشاط اجتماعی هستند.
 
وی نشاط اجتماعی را موثرترین بستر لازم برای رشد و بهداشت روانی بیان داشت و اضافه کرد: هر عاملی که باعث کاهش نشاط اجتماعی گردد جامعه را بسوی اضطراب و افسردگی سوق می دهد.
 
ابهری با توضیح نتایج بدست آمده از یک پژوهش که از اردیبهشت سال 92 تا مهر ماه 93 در تهران صورت گرفته است افزود: دراین پژوهش شادکامی و نشاط اجتماعی،عدالت در توزیع امکانات و منابع اقتصادی فرهنگی و اجتماعی، ممانعت از رشد بی‌رویه فاصله طبقاتی تقسیم عادلانه فرصتها  محورهای اصلی رضایت از زندگی در نظر رفته و در این پژوهش به آنها پرداخته شده است.

ابهری با تحلیل این آمار اضافه کرد: در این پژوهش که در مناطق 3، 4، 11، 12، 14،‌16، 18 صورت گرفته است بر اساس معیارهای بیان شده 56 درصد از مردم تهران از زندگی خود رضایت نداشته و 18 درصد رضایت زیادی دارند و 27 درصد دارای رضایت نسبی و ضعیف هستند.
 
همان طور که می‌دانیم هر چه قدر نارضایتی از زندگی در افراد افزایش یابد افسردگی و اضطراب و استرس در آنها افزایش یافته و نشاط اجتماعی کاهش می‌یابد.

وی تصریح کرد: اما مهمترین نکته این پژوهش بیانگر این موضوع بود که رضایت از زندگی با شغل افراد ارتباط مستقیم دارد ولی با وضعیت اقتصادی و درآمدی ارتباطی ندارد. یعنی فردی که از درآمد میلیونی برخوردار بوده و داخل برج و در یک منطقه خوب زندگی می‌کرده اما از زندگی خود احساس رضایت نداشته است.
 
وی در ادامه با اشاره به ارتباط عدالت اجتماعی و توزیع امکانات موجود در جامعه اضافه کرد: مهیا بودن امکانات آموزشی، بهداشتی، خوش‌بینی نسبت به آینده، احساس امنیت روانی در جامعه و ارزیابی فرد از زندگی دردوران حاضر و همچنین میزان و انگیزه وی برای زندگی ارتباط مستقیمی با عدالت توزیعی و تایید گزاری بر جریان زندگی دارد.
 
وی همچنین به باورهای دینی پس از رضایت از شغل در افزایش نشط اجتماعی اشاره کرد و اظهار داشت: باورهای دینی با نشاط اجتماعی ارتباط مستقیم دارد هرچه باورهای دینی پررنگ تر باشد نشاط اجتماعی هم بیشتر می‌شود زیرا توکل  و ارتباط با خدا از افسردگی جلوگیری می‌کند.
 
 
ابهری در پایان خاطر نشان کرد: حمایت دولت از خانواده‌های کم درآمد، ایجاد برنامه‌های نشاط اجتماعی، عرضه امکانات رایگان و یا ارزان قیمت برای تفریح و ورزش اصلی ترین ابزار در افزایش نشاط اجتماعی است.

انتهای پیام/
برچسب ها: رضایتمندی ، شغل ، اجتماع ، نشاط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ابراهیم
۱۹:۲۳ ۳۰ آذر ۱۳۹۳
کاش کسی باشه که به این حرفا اهمیت بده ...
کو گوش شنوا
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی از خرم اباد
۱۸:۳۸ ۳۰ آذر ۱۳۹۳
90 درصد از افراد از شغل خودشون راضی نیستن

چرا چون ان به انتخاب خودشون انتخاب نکردن
آخرین اخبار