وال استریت ژورنال:

سال 2014 میلادی، سال زنگ‌های بیدارباش برای دولت اوباما بود

یک روزنامه آمریکایی نوشت: سال 2014 میلادی، سال زنگ‌های بیدارباش متعدد برای سیاست خارجی دولت باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا، بود.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه اینترنتی روزنامه وال استریت ژورنال چاپ آمریکا، در مقاله‌ای به قلم "برایان کاتولیس"، محقق ارشد در مرکز "امریکن پراگرس"(پیشرفت آمریکا) نوشت: از اقدامات داعش و تحولات کریمه گرفته تا تهدیدات ناشی از شیوع بیماری ابولا در غرب آفریقا، سال 2014 میلادی، سالی پرچالش و مملو از زنگ‌های هشدار برای سیاست خارجی آمریکا بود. این وقایع و سایر رخدادهای اِمسال، آمریکا را وادار به واکنش کرد، به نحوی که دولت اوباما مجبور شد رویکردی نیرومندتر و متمرکزتر در مقایسه با سال 2013 میلادی نسبت به موضوعات بین‌المللی و همچنین امور مربوط به امنیت ملی آمریکا، اتخاذ کند. 

این منبع افزود: در سال جاری میلادی که به اواخر آن نزدیک می‌شویم، دولت اوباما خودش نیز چند زنگ هشدار را در سطح بین‌المللی به‌صدا در آورد. به عنوان مثال، تغییر تاریخی در سیاست خارجی آمریکا در قبال کوبا و اعلام آغاز رویکرد عادی‌سازی روابط دیپلماتیک میان دو کشور، یکی از حرکت‌های فعالانه (و نه منفعلانه‌ی) دولت اوباما در صحنه بین‌المللی بود. علاوه بر این، سفر اوباما به آسیا در ماه گذشته نیز دستاوردهای نسبتاً قابل توجهی داشت. این شاید حاکی از آن باشد که دولت اوباما تلاش دارد در دو سالِ باقی‌مانده از آخرین دوره ریاست جمهوری وی، نقشی مؤثرتر و فعالانه‌تر در صحنه سیاست خارجی و امور بین‌المللی ایفا کند. 

دولت آمریکا در سال 2013 و حتی اوایل 2014 میلادی، بیشتر بر دستاوردهای اوباما مبنی بر خاتمه دادن به جنگ عراق و آماده‌سازی نیروهای آمریکایی مستقر در خاک افغانستان برای پایان دادن به مأموریت رزمی آنان و همچنین نیروهای ناتو در خاک این کشور که حاکی از سیاست درونگرایی نسبی اوباما، دورتر شدن آمریکا از سیاست مداخلات در امور سایر کشورها و رسیدگی به امور داخلی خود، از جمله مشکلات اقتصادی و اجتماعی این کشور، بود. 

این در حالی است که در اواسط سال 2014 میلادی، لزوم مقابله با گسترش سریع گروه داعش،‌ در مناطق وسیعی از خاک سوریه و عراق، آمریکا را بر آن داشت تا بار دیگر به سیاست لزوم مداخله در امور منطقه روآورد و با تشکیل ائتلاف کشورهای متحد و همکارِ آمریکا علیه گروه داعش، به مواضع این گروه در خاک عراق و سوریه حملات هوایی کند، به این امید که مگر بتواند از پیشروی‌های بیش از پیشِ این گروه خطرناک در دو کشور یاد شده ممانعت به‌عمل آورد. 

همچنین شیوع سریع و گسترده بیماری ابولا در غرب آفریقا که به تدریج به سمت اروپا و حتی آمریکا در حال گسترش بود، دولت آمریکا را واداشت که برای مقابله با این روند، باز هم فعالانه وارد میدان شود و با اعزام نیروهای نظامی و همچنین پرسنل داوطلب پزشکی آمریکایی به مناطق ابولا زده در غرب آفریقا، تلاش کند با این بیماری خطرناک در همان منطقه‌ای که شیوعِ آن، از آنجا آغاز شده است، به مقابله برخیزد. 

دولت اوباما همچنین درپی امضای توافقنامه امنیتی با دولت افغانستان، توانست با دولت اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان، برسر باقی‌ماندن شمار چشمگیری از نیروهای آمریکایی در خاک این کشور به عنوان مستشاران نظامی و آموزش‌دهندگان به نیروهای بومی افغان، پس از پایان سال 2014 میلادی، که مأموریت رزمی نیروهای آمریکایی در افغانستان به پایان می‌رسد، به توافق دست پیدا کند. 

در این گزارش ادعا شده: یکی دیگر از وقایع نیمه دوم سال 2014 میلادی که (به ادعای این روزنامه) از کنترل آمریکا خارج بود(!)، سقوط شدید قیمت نفت خام در بازارهای جهانی بود که در واقع به دولت آمریکا و بهبود شرایط اقتصاد داخلی این کشور کمک کرد. علت آغاز روند قابل توجه قیمت نفت در بازارهای جهانی این بود که سازمان اوپک، به رهبری عربستان سعودی، کماکان به تولید روزانه‌ی سی میلیون بشکه‌ای نفت خام خود ادامه داد تا از سهم خود در بازارهای جهانی نفت، به خصوص در کشورهای غربی، دفاع کند. 

در سال 2014 میلادی، آمریکا همچنین درگیر لزوم مقابله با حملات سایبری در فضای مجازی بود. یکی از نمونه‌های اخیرِ این نوع حملات، حمله‌ی سایبری به سامانه‌های رایانه‌ای و اینترنتی شرکت سونی پیکچرز بود که فیلم هجوآمیز درباره کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، تولید کرده و تلاش داشت آن را در ایام تعطیلات کریسمس به طور گسترده روی پرده سینماها در سراسر جهان، به خصوص در آمریکا و کشورهای اروپایی، اکران کند.  این در حالی بود که دولت کره شمالی، این فیلم را بسیار توهین‌آمیز تلقی و آمریکا را تهدید به اقدامات تلافی‌جویانه کرده بود. با این وجود، وقتی حملات گسترده‌ی سایبری به پایگاه اینترنتی و سامانه‌های رایانه‌ای شرکت سونی پیکچرز توسط هکرهای ناشناس رخ داد که این سامانه‌ها را اکثراً فلج کرد، دولت کره شمالی هرگونه مداخله‌ خود را در این عملیات را رد کرد و صرفاً اعلام داشت: امکان دارد برخی از هواداران و حامیان کره شمالی، مستقلاً چنین حرکتی را انجام داده باشند. 

در همین حال، باراک اوباما،‌ که دولتش در نیمه دوم سال 2014 میلادی سیاست‌های تهاجمی‌تر و فعالانه‌تری را در صحنه بین‌المللی دنبال کرده بود، صراحتاً از شرکت سونی پیچکرز انتقاد کرد و عقب‌نشینی این شرکت را در برابر حملات سایبری و تهدیدات تروریستی و انصرافِ آن از پخش فیلمی که قرار بود در روز کریسمس روی پرده‌ی سینماها بیاید، انتقاد کرد. 

نویسنده این مقاله در خاتمه افزود: وقایع جهانی و بین‌المللی در سال 2014 میلادی دولت اوباما را وادار کرد که تغییراتی نسبتاً مهم و اساسی در رویکرد سیاست خارجی خود ایجاد کند، اما این تغییرات، هنوز کامل نشده است. 



انتهای پیام./.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار