مدیر کل اسبق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اظهاراتی به انتقاد از مواضع دیر کل کنونی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در استناد به اطلاعات تائید نشده برای فشار آوردن به ایران، پرداخت.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از" لابلاگ" "هانس بلیکس" مدیر کل اسبق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اظهارتی به انتقاد از رویکرد "یوکیا آمانو" مدیر کل کنونی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در استناد به اطلاعات تائید نشده برای فشار آوردن به ایران، پرداخت.

 بلیکس در این مصاحبه که اواخر ماه گذشته میلادی توسط "گرت پورتر" روزنامه‌نگار برجسته آمریکایی صورت گرفته، از اظهارات یوکیا آمانو مبنی بر اینکه هنوز هم احتمال فعالیت‌های هسته‌ای مخفیانه در ایران وجود دارد، انتقاد کرد.

بلیکس ،که بین سال‌های 2000 تا 2003 بازرس ارشد سازمان ملل برای بررسی اتهام وجود برنامه تسلیحات کشتار جمعی در عراق بود، در این رابطه با مقامات آمریکایی به اختلافاتی برخورد، همواره نسبت به اتهامات مطرح‌شده در مورد وجود برنامه تسلیحات هسته‌ای در عراق و ایران بدبین بوده، گفت: "من همیشه گفته‌ام، شما همواره به اندازه اطلاعات، ضداطلاعات  دارید."

وی در مورد ادعاهای مطرح‌شده در گزارش‌های آژانس در مورد ابعاد نظامی احتمالی در برنامه هسته‌ای ایران، گفت: "چیزی که من را نگران می‌کند این است که این اتهامات، که از سوی آژانس‌های اطلاعاتی خارجی ارائه شده، از سوی دولت‌ها برای نگه داشتن ایران زیر سوءظن، مورد بهره‌برداری قرار گیرد."

 وی در ادامه با بیان اینکه این اتهامات می‌تواند به عنوان یک تاکتیک برای اتهام‌زنی مداوم و مظنون کردن جامعه جهانی به ایران مورد استفاده قرار گیرد، گفت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید محتاط باشد و اجازه ندهد به چنین جاهایی کشیده شود.

بلیکس گفت اعضایی که این اسناد اطلاعاتی را در اختیار این سازمان قرار می‌دهند در بلندمدت از وجود یک نهاد بین‌المللی که می‌خواهد مستقل باشد، نفع می‌برند. آن‌ها در شورای امنیت می‌توانند به دنبال منافع خودشان باشند، اما پرونده آژانس باید تا حد امکان بی‌طرفانه باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۱ ۲۹ آذر ۱۳۹۳
ولی آمانو در بست نوکر آمریکا و صهیونیست هاست .
دونفر از آسیا بر راس سازمان های بین المللی قرار دارند ، بان کی مون کره ای و آمانو ی ژاپنی هردو نفر آبروی آسیائی ها را برده اند و در اختیار استکبار جهانی قرار دارند .
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی از خرم اباد
۱۴:۵۳ ۲۹ آذر ۱۳۹۳
اژانس امریکایی

سازمان ملل امریکایی

سازمان ..... امریکایی

دستتون واسه همه رو شده

مرگ بر امریکا
Iran (Islamic Republic of)
طاهر
۱۴:۰۵ ۲۹ آذر ۱۳۹۳
ایشان یادش رفته در زمان خودش هم چه تصمیمات نسنجیده ای در مورد ایران گرفته شد.خوب است اینها وقتی پیر می شن، و کاری از دستشون بر نمی یاد آنوقت زبان به حقیقت باز می کنند. ولی در زمانی که رأس کار هستند به خاطر اینکه موقعیتشان به خطر نیفتد حقایق را پنهان می کنند و باعث ظلم به بشریت می شوند و عده ای بیگناه را به کام مرگ می کشانند.
آخرین اخبار