پرخاشگری واکنشی به یک ناکامی درونی

یک روانشناس گفت:‌ پرخاشگری نوعی رفتار با برنامه ریزی به قصد آسیب رساندن به طرف مقابل است و معمولا با خشم و عصبانیت که یک رفتار لحظه‌ای است، یکسان نیست.

حسین ابراهیمی مقدم، روانشناس و عضو هیات علمی دانشگاه، در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به اینکه پرخاشگری نخستین واکنش فردی است که با یک ناکامی روبرو می‌شود، افزود: هنگامیکه فرد عصبانی می‌شود وی اصطلاحا از کوره در می‌رود، حتی اگر در این حالت به کسی آسیب هم برساند، این رفتار او پرخاشگری محسوب نمی‌شود، زیرا از قبل چنین منظوری نداشته است و به طور ناخواسته این چنین رفتار کرده است که بعد از آن  واکنش، ابراز پشیمانی می‌کند. در حالیکه فرد پرخاشگر که قصد آسیب رساندن دارد، شاید به ظاهر آرامش هم داشته باشد، ولی در واقع او در حال برنامه ریزی برای بروز خشم و پرخاشگری خود بوده است و احتمال پشیمانی در چنین فردی بسیار کمتر از فرد عصبانی است.

وی همچنین با اشاره به راهکارهای کنترل خشم تصریح کرد: برای کاهش خشم افراد بهتر است ابتدا در میان سخنان، صحبت‌ها و کلام شخص عصبانی به دنبال نکته یا موضوع یا موردی باشید که احتمال دارد حق با او باشد. گوش دادن به حرف و عمل کردن به خواسته و تصمیم او باعث آرامش وی می‌شود.

وی در ادامه اضافه کرد: بهتر است زمان خاصی را برای صحبت و یا گفتگو اختصاص دهید، با این کر خیلی از مسائل خود به خود به زمانی موکول می‌شود که فرد از آرامش و اعتماد به نفس بیشتری برخوردار است.

این کارشناس با بیان اینکه مراقب لحن صدا و حرکات دست خود باشیم تا باعث تحریک بیشتر فرد عصبانی نشود،‌ تاکید کرد: هیچگاه در حضور چنین شخصی با بی تفاوتی رفتار نکنید، اگر او ایستاده است، ما هم بایستید و یا روی صندلی لم ندهید و برعکس اگر او نشسته است، شما هم بنشینید که احساس نکند بالای سر او ایستاده‌اید و قصد امر و نهی کردن به او را دارید.

این روانشناس با اشاره به تاثیر گذاری نوشتن بر کاهش خشم،‌ اظهار داشت: هنگامی که شخص عصبانی جمله نکته و یا حرفی را به زبان می‌آورد رنجشی بوجود می‌آید که تا مدت‌ها برطرف نمی‌شود، ولی کسانیکه از نوشتن استفاده می‌کنند، بعد از اینکه آرامش یافتند با چند مرتبه مطالعه و مرور آن شاید خیلی از موارد یادداشت شده را حذف کنند و یا اصلا موضوع را به طرف مقابل بازگو نکنند.

این عضو هیات علمی، ذکر اسماء متبرکه صلوات و مواردی از این دست به همراه پیشنهاد‌هایی برای آرام سازی عضلانی مثل نفس کشیدن را از جمله روش‌های سنتی اما موثر برای کنترل خشم بیان کرد.

ابراهیمی مقدم با اشاره به اینکه تنها راه موثر برای افرادی که عادت به پرخاشگری دارند، مراجعه به روانشناس است، خاطرنشان کرد: گذشته از اینکه رفتارهای پرخاشگرانه این فرد هم برای خودش و هم برای دیگران معضلاتی در پی خواهد داشت، استفاده از روش‌های سنتی، شناخت درمانی و توصیه‌های مذهبی کارساز نخواهد بود، بنابراین ملاقات این فرد با روانشناس بسیار ضروری است.

همانطور که بیان شد، برای پرهیز از تنش‌ها و ناکامی‌های درونی می‌توان با بکارگیری این روش‌ها و کمک خواستن از روانشناسان، هم رفتار خود را کنترل کنیم و هم از میزان خشم طرف مقابل بکاهیم.

انتهای پیام/ 
برچسب ها: پرخاش ، واکنش ، درون
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار